Wednesday, June 20, 2018

EMBT - BATTLE TANK BARU DARI KMW DAN NEXTER

EMBT gabungan antara casis Leopard 2A7 dan turet Leclerc 120mm
Industri Perancis dan Jerman secara mengejut telah melancarkan konsep Euro Main Battle Tank (EMBT) baru di Eurosatory 2018 di Paris Perancis, usaha pertama mereka menggabungkan teknologi negara untuk membangunkan kereta kebal pan-Eropah generasi akan datang.

EMBT telah dibangunkan oleh KNDS - syarikat gabungan antara Krauss-Maffei Wegmann (KMW) dan syarikat Nexter - dan menggabungkan casis Leopard 2 varian A7dengan turet Leclerc 120mm.

Kedua-dua elemen itu diintegrasikan di kemudahan Nexter di Roanne, di mana pengeluaran Leclerc pada asalnya dijalankan. Sejak itu, EMBT telah melakukan ujian pergerakan dan penembakan Percubaan terkini dilakukan di Portugal, dengan 22 pusingan tembakan dari meriam 120mm.

Pemilihan turet Leclerc dilakukan kerana lebih kompak dan ringan iaitu 6 tan lebih ringan dari turet leopard 2 serta meriamnya dipasang dengan automatik loader. Ianya hanya di operasikan oleh 2 orang krew.

Menurut KNDS, EMBT menunjukkan bahawa kemahiran gabungan mereka menjadikannya pelaku perindustrian yang sah dan penting bagi dua program utama Perancis-Jerman pada masa depan.

Program pertama adalah tindak lanjut kepada gabungan rekabentuk Leopard 2 / Leclerc MBT, yang dipanggil Sistem Pertempuran Darat Utama (MGCS) dan mempunyai potensi memasuki perkhidmatan sekitar 2035. Ini boleh dibawa ke hadapan kerana reka bentuk kedua-dua MBT ini sudah bertahun-tahun lamanya dan akan sampai suatu masa di mana mereka tidak boleh dinaik taraf lagi.

Program kedua adalah sistem artileri masa depan. Disebut Common Indirect Fire System (CIFS), ini mempunyai beberapa unsur, termasuk penggantian Meriam SPH 155mm PzH2000 milik Tentera Jerman dan sistem meriam SPH 155mm CAESAR milik tentera Perancis.

sumber : shephard & jane's

No comments: