Saturday, June 30, 2018

LAOS DI JANGKA BELI T-72B1 DARI SOVIET UNION

T-72B1 jangkaan model yang akan diperolehi oleh Tentera Rakyat Laos
Menurut beberapa sumber dari Rusia, kemungkinan selepas pertandingan Tank Biathlon pada 2018, penjualan T-72B White Eagle untuk Laos akan ditandatangani.

Pada awal April tahun ini, liputan televisyen Rusia menyiarkan lawatan oleh Setiausaha Pertahanan kepada Leftenan Jeneral Chansamone Channhalat ke kemudahan pembaikan di St Petersburg. Petersburg.


Tentera Rakyat Laos diperkenalkan kepada kereta kebal T-72B3 semasa kejohanan Tank Biathlon 2017, tetapi disebabkan oleh kos yang tinggi sehingga USD$ 3 juta sebuah, Laos dipercayai telah beralih kepada versi yang lebih murah. T-72B "White Eagle".

T-72B "White Eagle" adalah versi naik taraf kereta kebal Rusia T-72B yang dibina oleh Soviet, "White Eagle", yang merupakan pakej menaik taraf tembakan yang cepat yang membantu kereta kebal bertindak balas. Lebih baik daripada keperluan peperangan moden.

Pada dasarnya,
kereta kebal "White Eagle" dipasang dengan sistem pertahanan T-90S yang lemah apabila ia tidak dilengkapi dengan Reactor Armor Contact 5 , tetapi menggunakan Reactor Armor Contact 1 serta tidak dilengkapi dengan Sistem Pertahanan Soft Shtora.1, bagaimanapun, ia dinilai lebih baik sedikit dari versi asal.

Kereta kebal "White Eagle" dilengkapi dengan paparan carian imej terma optik pelbagai saluran untuk penembak dan menurut ketua syarikat kenderaan Sosna-U, Peleng dari Belarus, pelanggan boleh menambah beberapa peralatan elektronik  yang berasal dari barat.

Di samping itu, kenderaan ini dilengkapi dengan mesin peluru traverse dan sistem penjejakan sasaran automatik, turret senjata kawalan jauh 12.7 mm di integrasikan dengan kamera perjalanan. Sistem elektronik dan sistem kawalan tembakan dengan ketara mengatasi T-90S.



Menurut pakar ketenteraan, sistem persenjataan dan sistem elektronik yang diintegrasi pada T-72B "White Eagle" cukup untuk menghadapi semua pertempuran. Pada masa ini, ini adalah pilihan terbaik buat Laos. 

sumber : BaoDatViet

 
 

No comments: