Saturday, June 30, 2018

SYARIKAT MALAYSIA KEMBARA SUCI HASILKAN SOV 4X4

SOV 4X4 dari Syarikat Kembara Suci dengan pelancar granad 76mm dibahagian hadapan kenderaan tersebut

Kembara Suci Malaysia telah membangunkan kenderaan operasi khas (SOV) yang baru menggunakan pembiayaan dalaman untuk memenuhi keperluan Angkatan Tentera Malaysia.

Perkhidmatan itu menguji kenderaan pada lewat 2017, walaupun pesanan firma masih belum terwujud.

SOV ini dikuasakan oleh enjin diesel Caterpillar 5 silinder yang membangun 197hp pada 2,400 rpm ditambah dengan transmisi automatik ZF 6 kelajuan.

Casis ini mempunyai penggantungan wishbone dua bebas depan dengan pegas gegelung dan brek cakera yang berventilasi, sementara suspensi belakang terdiri daripada gandar tegar dengan spring daun dan brek jenis drum.

Bahagian atas krew koper dilengkapi dengan perlindungan roll-over dan pada contoh kenderaan pertama terdapat peruntukan sehingga tiga senjata mesingan (MG) atau senjata lain.

Versi pertama adalah dalam konfigurasi pemanduan sebelah kanan dengan 5.56 mm atau 7.62 mm MG di sebelah kiri pemandu, dengan senjata serupa dipasang di bumbung ke belakang, belakang pemandu dan komander.


Senjata yang lebih berat seperti MG 12.7 mm boleh ditampung di bahagian belakang, meliputi arka penuh 360 ° .

Contoh SOV pertama dilengkapi dengan winch depan yang dipasang untuk self-recovery, manakala
tiga bank pelancar bom 76 mm yang dikendalikan secara elektrik dipasang di kedua-dua sisi di bahagian depan dan satu set tambahan dipasang di kedua-dua sisi ruang beban belakang. 

Syarikat itu mengangar berat kasar kenderaan (GVW) sebanyak 3,200 kg. Ini termasuk muatan 1,500 kg yang terdiri daripada 80 liter bahan api, kru, senjata, peluru, air yang disimpan di dalam bekas sama ada di bahagian penyimpanan belakang, dan peralatan penting lain. 

sumber : Janes 

 

1 comment:

zarissani said...

semoga industri pertahanan kita terus maju...