Tuesday, August 14, 2018

JEPUN LANCAR KAPAL PEMUSNAH PELURU BERPANDU BARU - MAYA (179)

Kapal Pemusnah Peluru Berpandu Balistik baru Angkatan Laut Jepun - Maya (179)
Jepun telah melancarkan kapal  pemusnah peluru berpandu baru yang pertama dalam  kelasnya dengan keupayaan pertahanan peluru berpandu balistik, untuk menguatkan pertahanannya terhadap ancaman peluru berpandu dari Korea Utara.

Kapal Pemusnah yang diberi nama Maya, no penant 179 merupakan kapal pertama pemusnah peluru berpandu yang dihasilkan dari 27 buah kelas Atago yang di pesan oleh Tentera Laut Jepun (JMSDF). ia dibina di limbungan kapal Isigo Ward di Yokohama.

Kapal seberat 8700 tan dan panjang 170 meter ini merupakan versi tingkat upaya dari kelas Atago (improved Atago) di lengkapi dengan sistem tempur Aegis Baseline J7 dan sistem radar Northrop Grumman AN / SPQ-9B, yang menyediakan keupayaan untuk mengesan dan menjejaki sasaran peluru berpandu anti-kapal yang berkelajuan rendah, berkelajuan tinggi dan rendah dalam persekitaran yang berat.

Sistem tempur Aegis
Sistem aegis Baseline J7  buatan Jepun ini adalah setara  dari segi keupayaannnya dengan Aegis Baseline 9 / BMD 5.1 yang standard buatan A.S

Sistem Aegis terdiri daripada komputer berkuasa, radar dan sistem pelancaran peluru berpandu yang mampu menjejaki berpuluh-puluh sasaran serentak dan menembak beberapa peluru berpandu sekaligus.  

Para pegawai pertahanan Jepun berharap ia akan menjadi salah satu kapal Angkatan Laut Jepun yang paling kuat dengan penggunaan versi terbaru sistem tempur Aegis yang paling canggih yang boleh di linkkan dengan rangkaian tempur tentera laut A.S.

Melalui sistem ini Kapal pemusnah Maya mampu melancarkan peluru berpandu SM3 Block IIA versi paling terkini melalui sistem pelancar menegak MK41 (MK41 Vertical Launching System)

Pelancar menegak peluru berpandu ( VLS MK41)
Gambar 3D pelancar menegak (VLS Mk41)
Selain dari peluru berpandu SM3, ia juga akan membawa peluru berpandu permukaan ke udara RIM-66 Standard Missile-2 (SM-2) dan RIM-162 Misil Sea Sparrow Evolved (ESSM). kesemua misil ini boleh dilancarkan dari sel VLS Mk41 kapal pemusnah Maya.

Sistem persenjataan lain ialah Japan Type 90 (SSM-1B) misil anti kapal, 2 unit mesingan CIWS Mark 15 20 mm,  2 unit torpedo dipasang dalam konfigurasi tiga tiub, 1 unit meriam Mk 45 Mod 4 127 mm 62 kaliber , dipasang dalam bentuk Stealth shape. Dibuat oleh syarikat Japan Steel Works di bawah lesen Amerika dari pengilang asalnya.
 
Enjin Kapal ini dikuasakan, oleh gabungan diesel-elektrik dan gas, atau CODLAG, dan boleh mencapai kelajuan tertinggi sehingga 30 knot.

Dikendalikan oleh 300 kru kapal termasuk pegawai. 

Pelancaran Kapal pemusnah ini telah mendapat respon dari pihak China dengan menyatakan kapal tersebut berpotensi menyasarkan China serta mengancam negara-negara lain dan menurut pakar dari China sesekali keselamatan mutlak direalisasikan oleh Jepun dan Amerika Syarikat, mereka boleh menyerang negara-negara lain tanpa rasa bersalah.

sumber : the Diplomat & Malaysia insider 


 


No comments: