Thursday, August 30, 2018

SISTEM PERTAHANAN UDARA TURKI - HISAR-A DAN HISAR-O

Sistem pertahanan udara (darat ke udara) HISAR-O melakukan ujian tembakan
Negara Turki telah berjaya menghasilkan Sistem misil Pertahanan Udara Jarak rendah (Hisar-A) dan Sistem misil Pertahanan Udara Jarak Sederhana di kenali sebagai Hisar-O.

Ini dibuktikan dengan kejayaan Roketsan  menjalankan ujian sistem peluru berpandu permukaan-ke-udara (SAM) jarak sederhana Hisar-O di Aksaray, Turki tengah pada 3 Disember 2016.

Sistem peluru berpandu HÄ°SAR-O ini bertujuan untuk melindungi pangkalan tentera, anggota tentera, pelabuhan, dan aset strategik negara yang lain terhadap ancaman dari udara di ketinggian sederhana.

Hisar-A dan Hisar-O berperanan memusnahkan pesawat sayap kaku dan berputar, misil kruis, pesawat udara tanpa pemandu (UAV) dan peluru berpandu udara ke permukaan.

Namun begitu Hisar-A hanya mampu meneutralkan ancaman tersebut dari jarak sejauh 15 kilometer, tetapi Hisar-O dapat melakukan hal yang sama dari jarak 25 kilometer.

Hisar-O ini dikuasai oleh roket pendorong denyutan dua denyutan. Ia dipandu oleh sistem navigasi inersia (INS) yang menyokong pembetulan panduan radar permukaan melalui pautan data. Selepas cukup dekat dengan sasaran, Hisar-O akan beralih ke pelacak imej inframerah (IIR).

Pembangunan Sistem Pertahanan udara Turki ini dilakukan oleh dua Syarikat besar pertahanan Turki iaitu Aselsan dan Roketsan dan masing -masing diberikan tugas tertentu.

Aselsan ditugaskan untuk membangun dan menghasilkan radar, perintah dan kawalan, dan sistem kawalan tembakan, manakala Roketsan bertanggungjawab terhadap pembangunan peluru berpandu dan pendorongnya.

Sistem Pertahanan udara HISAR-A, sistem misil dan radar dipasang pada kenderaan sama dan mampu beroperasi secara individu
Sistem peluru berpandu HISAR-A dilancarkan pada kenderaan berperisai FNSS ACV-30. Semua operasi penembakan dilakukan dari dalam kenderaan. Ia dapat melindungi krew dari tembakan mesingan dan serpihan letupan peluru meriam.

Selain dari misil yang diletakkan secara menegak, radar pengawasan udara 3D dan sistem elektro-optik / inframerah (EO / IR) juga dipasang serentak dan terletak di bahagian belakang kenderaan yang sama. Ini membolehkan ia beroperasi secara individu dan berasingan.

Sistem peluru berpandu Hisar-O, dipasang pada trak tentera chasis 6x6 Mercedes Benz. Setiap kenderaan peluncur ini mampu membawa sejumlah 6 unit pelancar peluru berpandu.  

Sistemnya berbeza dengan HISAR-A kerana ia lebih menjurus kepada sistem bateri pertahanan udara dengan kenderaan perintah, kenderaan radar dan kenderaan peluncur peluru berpandu yang berasingan.

Sistem HISAR-A ini dilihat amat bersesuaian dengan Malaysia jika ingin mengoperasinya, kerana memiliki platform yang sama iaitu ACV ADNAN, hanya memerlukan pemasangan sistem sahaja pada platform yang telah tersedia.

sumber : armyrecognition, mmp, daily sabah


 

No comments: