Sunday, September 30, 2018

CAIC SASAR HELIKOPTER Z-10ME UNTUK PAKISTAN, THAILAND, MALAYSIA DAN NEGARA TIMUR TENGAH

Helikopter penyerang Z-10 dari China 
Z-10 adalah helikopter serangan China yang baru. Pembangunannya bermula pada pertengahan 1990-an. Ia telah direka dengan bantuan teknikal yang luas dari Eurocopter dan Augusta.

Helikopter serangan ini dihasilkan oleh perusahaan Changhe Aircraft Industries Corporation (CAIC)

Manakala Helikopter serangan kelas sederhana Z-10ME pula adalah versi yang ditingkat upaya daripada versi asal Z-10 yang digunakan oleh pasukan darat dan udara Angkatan Tentera Pembebasan Rakyat China (PLA) , menurut laporan 2016 yang diterbitkan dalam majalah tentera China Ordnance Industry Science Technology.

Enjin baru akan dipasang yang boleh meningkatkan daya maksimum helikopter itu dari 935 kilowatt kepada 1,200 kilowatt, lapor majalah itu. Z-10ME juga telah ditingkatkan dari segi pergerakan, perlindungan dan senjata api, kata artikel itu.

Helikopter serangan sederhana Z-10 boleh disesuaikan dengan padang pasir dan laut, ahli ketenteraan dan pengulas TV Song Zhongping memberitahu Global Times pada hari Khamis.

Z-10 juga boleh menyesuaikan diri dengan cuaca yang berbeza, kata Song.

"Banyak negara di Timur Tengah, Asia Tenggara dan Amerika Selatan memerlukan helikopter serangan sederhana lebih murah daripada AH-64 Apache buatan AS tetapi dengan senjata api yang mencukupi," kata Song.

Song merujuk kepada Z-10 sebagai pilihan yang kos efektif, di mana China menikmati hak harta intelek sepenuhnya. "Oleh itu, kami (China) boleh menawarkan perkhidmatan selepas jualan yang berkesan dan juga menerima pinjaman dan pemindahan teknologi," kata Song.

Song percaya, Z-10ME mungkin akan ditonjolkan secara terbuka di Pameran Udara Zhuhai yang akan diadakan di Wilayah Guangdong China pada bulan November ini.

sistem persenjataan yang mampu di bawa oleh Helikopter Z-10
PLA telah mengoperasikan helikopter Z-10 selama satu dekad, dan ia adalah "masa untuk meneroka pasaran global," kata Song.

Antara sistem persenjataan yang dibawa oleh Z-10 ialah meriam 30mm,  peluru berpandu anti-kereta kebal HJ-8 atau HJ-9  (setanding dengan TOW-2A), peluru berpandu anti kereta kebal HJ-10 yang baru dibangunkan (setanding dengan AGM-114 Hellfire) dan peluru berpandu udara ke udara TY-90. Ia juga boleh membawa pod roket.

Menurut Song, Negara pembeli yang di lihat berpotensi termasuk Pakistan, Thailand, Malaysia, Iran, Arab Saudi dan Kuwait,

sumber : Global Times



No comments: