Wednesday, September 12, 2018

FTC-2000G, JET PEJUANG BUDGET DARI CHINA UNTUK PASARAN ASIA

Majlis pelancaran FTC-2000G di Anshun, wilayah Guizhou : Foto AVIC
Selepas kapal selam untuk Thailand dan kapal-kapal peronda LMS bagi Malaysia, konglomerat industri pertahanan China terus meraih pesanan dari Selatan dan Asia Tenggara.

Industri Penerbangan China (AVIC) milik negara itu memberitahu awal minggu ini bahawa ia telah menerima pesanan dari sebuah wilayah Asia Tenggara yang tidak ditentukan untuk pesawat pelbagai guna FTC-2000G,  pesawat pemintas J-7 versi eksport telah berhenti pengeluarannya pada tahun 2013, yang merupakan versi berlesen MiG-21 Soviet Mikoyan-Gurevich .

FTC-2000G adalah merupakan versi tingkat upaya dari versi latihan FTC-2000 / Guizhou JL9 kepada pesawat pemintas pelbagai peranan.

Syarikat itu berkata kumpulan pertama FTC-2000Gs dengan kapasiti bahan bakar dan erodinamik   yang lebih baik akan dilancarkan pengeluarannya di Anshun, wilayah barat daya Guizhou untuk penerbangan sulung mereka menjelang akhir bulan ini dan pesawat itu akan menuju ke bandar selatan Zhuhai di wilayah Guangdong untuk China Airshow, yang akan diadakan pada bulan November. 

Bebanan persenjataan yang dibawa pada 7 hardpoint FTC-2000G : Foto AVIC
AVIC berkata pesawat versatile ini dapat memenuhi keperluan seperti rondaan, latihan, pertempuran udara dan serangan darat dan boleh diubah sepenuhnya menjadi pesawat peninjau.

Pesawat ini menggunakan salur masuk supersonik diverterless dan mempunyai sehingga tujuh hardpoint untuk persenjataan dengan berat penggantungan maksima sebanyak 3,000 kilogram. Ia mempunyai ketahanan selama tiga jam dan jarak 2,500 kilometer.
 


Para pemerhati mengatakan bahawa FTC-2000G kemungkinan boleh dipasarkan di seluruh Asia Tenggara dan Afrika di mana banyak tentera udara yang memiliki armada pesawat tempur yang ketinggalan zaman dan ada yang hampir di penghujung hayat mereka seperti MiG-21 dan F5.

Data technical FTC-2000G
Berbanding dengan penawaran pesaing seperti FA-50 Korea Selatan dan M-346 di Itali, rangsangan prestasi dan kos yang tersendiri FTC-2000G mampu menjadi daya penarik kepada tentera asing untuk menaik taraf armada mereka dengan belanjawan yang terhad.

Pembeli pesawat buatan China sebelumnya , termasuk Myanmar dan Pakistan, akan menjadi pelanggan berpotensi, seorang pakar memberitahu Global Times.

sumber : AsiaTimes  

No comments: