Wednesday, September 26, 2018

KAPLAN MEDIUM TANK TARIK MINAT NEGARA BANGLADESH DAN FILIPINA

Kereta Kebal KAPLAN sedang menjalani ujian penembakan di Indonesia

Filipina dan Bangladesh telah membuat pesanan 100 KAPLAN MT, kereta kebal sederhana yang dihasilkan oleh kontraktor pertahanan Turki FNNS dan PT Pindad Indonesia, kata Windu Paramata, ketua projek di Pindad.

Paramata berkata kedua-dua negara tersebut berminat membeli 40 hingga 50 unit setiap satu.

Paramata berkata, Kereta kebal Sedaerhana itu telah mendapat pengesahan dari Badan Penyelidikan dan Pembangunan Angkatan Tentera Indonesia  awal tahun ini.

Beliau memuji Kereta kebal tempur buatan Turki-Indonesia sebagai memaparkan teknologi terkini.

Poland juga dikata telah menurut langkah turki menghasilkan kereta kebal yang sama, kata Paramata, sambil menambah, negara itu masih di peringkat konsep.

Paramata berkata kereta kebal sederhana ini sesuai digunakan di negara-negara dengan hanya dua musim di Asia Tenggara, seperti Indonesia, Malaysia, Singapura dan Filipina serta di negara-negara empat musim kerana ia boleh beroperasi pada suhu maksimum 50 darjah Celcius, dan pada suhu minimum minus 30 darjah Celsius.
 


Pengarah FNSS, Nail Kurt hari ini berkata, kereta kebal itu berjaya melepasi ujian kelayakan di Indonesia dan bersedia untuk pengeluaran besar-besaran.

"Kami sangat dekat dengan fasa pengeluaran projek itu, dan ia akan menerima bajet lima tahun selepas 2019. Terdapat permintaan sebanyak 200-400 unit, jadi kita bercakap tentang beberapa jumlah yang sangat serius," katanya. .

Prototaip KAPLAN MT mula-mula dipamerkan pada Pameran Industri Pertahanan Antarabangsa ke-13 yang diadakan pada Mei lalu. Prototaip pertama dihantar ke Indonesia pada September lalu.
 


Menara CMI Cockerill 3105 dilengkapi dengan senjata yang mampu menembak peluru meriam 105mm bertekanan tinggi merupakan senjata utama kereta kebal tersebut.

Di kuasakan oleh enjin diesel dan mempunyai transmisi automatik sepenuhnya serta dapat membawa tiga anggota krew - pemandu, penembak dan komander.

Dengan kelajuan maksimum 70 km/j, kenderaan ini mempunyai jangkauan jarak operasi 450 kilometer.
 

Balistik guard melindungi badan kenderaan ini, selain itu perisai tambahan juga dipasang. Di samping itu, bahagian bawah kereta kebal ini juga dilindungi dari letupan periuk api.

Senjata kedua ialah mesingan sepaksi 7.62 mm di pasang sebelah kiri senjata utama.


Sumber  Daily Sabah

 

3 comments:

zarissani said...

agaknya bila lagi malaysia nak buat kereta kebal sendiri..

Zx 50 said...

2045-2065

Unknown said...

Sudah tidak usah repot repot membuqt. Mending beli aja dari indonesiaI Di beli yah