Tuesday, October 23, 2018

CHINA DAN ASEAN ADAKAN LATIHAN MARITIM BERSAMA UNTUK KURANGKAN KETEGANGAN

Majlis Perasmian Latihan maritim bersama ASEAN-China di Zhanjiang, China : Foto dari jqknews

China dan negara-negara Asia Tenggara akan mengadakan latihan maritim pertama mereka pada akhir bulan ini, kata seorang pegawai, dalam langkah yang bertujuan untuk mengurangkan ketegangan tetapi mungkin mencetuskan kerisauan bagi Amerika Syarikat.

Tuntutan mendadak Beijing ke Laut China Selatan telah lama menjadi punca pergeseran dengan penuntut pesaing di Asia Tenggara, serta AS yang secara tradisinya menjadi kuasa tentera laut dominan di kawasan itu.

Walaupun terdapat perbezaan pendapat mengenai cita-cita wilayah Beijing, China dan Asia Tenggara berusaha untuk bertelingkah dengan nada yang lebih tenang dalam usaha untuk menghentikan ketegangan daripada meredakan bahaya yang terkawal.

Sebagai sebahagian daripada ini, angkatan tentera China dan Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) yang terdiri daripada 10 orang ahli akan mengadakan latihan bersama mereka yang akan berlangsung di Laut China Selatan.

'Seperti yang kita katakan, angkatan laut ASEAN sedang dalam perjalanan ke Zhanjiang di China untuk Latihan Maritim ASEAN-China,' kata Menteri Pertahanan Singapura Ng Eng Hen.

Mengumumkan pengumuman di perhimpunan menteri-menteri pertahanan ASEAN, yang turut dihadiri oleh Setiausaha Pertahanan AS, Jim Mattis dan rakan sejawatnya, Ng berkata, latihan akan membantu 'membina kepercayaan, keyakinan'.

Bandar Zhanjiang di selatan China adalah rumah kepada Armada Laut Selatan Tentera Pembebasan Rakyat.

Latihan secara tabletop antara ASEAN dan China telah diadakan di Singapura pada bulan Ogos untuk mempersiapkan latihan untuk akhir bulan ini.

Namun pegawai AS mungkin akan khuatir bahawa sekutu tradisional di Asia Tenggara kelihatan lebih dekat ke China, ketika kebimbangan sudah berkembang di Asia mengenai komitmen Amerika ke rantau ini di bawah Presiden AS Donald Trump.

Dalam usaha untuk mengurangkan apa-apa kebimbangan seperti ini, Ng juga berkata ASEAN merancang mengadakan latihan maritim dengan AS untuk kali pertama tahun depan.

Selain Latihan Maritim ASEAN-CHINA, angkatan bersenjata dari China dan dua anggota ASEAN Malaysia dan Thailand sedang menjalankan latihan bersama di dua negeri di Malaysia dan kawasan luar pesisir  yang bermula pada hari Sabtu 20 Oktober sehingga 29 Oktober.

Kod latihan maritim ini ialah  "Perdamaian dan Persahabatan 2018,"

Sejumlah 692 anggota Tentera Pembebasan Rakyat China akan menyertai latihan, serta tiga kapal tentera laut, dua helikopter kapal, tiga kapal terbang IL-76 dan empat kenderaan dari pihak China.

Kebimbangan AS telah meningkat secara dramatik pada tahun-tahun kebelakangan ketika China mula membina pulau-pulau buatan di terumbu di perairan yang dipertikaikan, dan juga telah membina kemudahan ketenteraan dan landasan udara.

Washington telah menyuarakan kebimbangan mengenai pembangunan pulau buatan ini, dengan mengatakan ia boleh menjejaskan kebebasan navigasi di laut, yang menjadi laluan utama perkapalan komersil yang paling penting di dunia.

sumber : Shephard & Global Times 


 




1 comment:

nikkolayebba said...

A formidable share, I just given this onto a colleague who was doing a little bit evaluation on this. And he actually purchased me breakfast as a result of I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love reading more on this topic. If potential, as you become expertise, would you thoughts updating your weblog with more particulars? It is extremely helpful for me. Big thumb up for this weblog put up! online gambling casino