Thursday, December 13, 2018

PLAN CAP-55 UNTUK TUDM TELAH SEDIA - LIEW

Pelan jangka panjang pembangunan TUDM CAP 55 

KUALA LUMPUR (29 Nov): Pelan pembangunan jangka panjang untuk Angkatan Udara Diraja Malaysia yang dikenali sebagai Kemampuan Pembangunan 55 (CAP 55) sudah siap dan akan dikemukakan kepada Kementerian Pertahanan sebelum dibawa ke Kabinet, kata Timbalan Menteri Pertahanan Senator Liew Chin Tong.

Beliau berkata pelan 35 tahun itu merangkumi pemerolehan aset dan sistem baru selain meningkatkan keupayaan dan sistem sedia ada untuk mempertahankan negara.

"Ia menggunakan metodologi analisis kos manfaat yang mengambil kira faktor-faktor seperti perancangan realistik, keberkesanan dan keadaan kewangan negara.

"Di samping itu, ia juga melihat dasar pesawat jangka hayat dan memberi tumpuan kepada mengurangkan jenis pesawat untuk menangani isu ketinggalan zaman dan peningkatan kos penyelenggaraan," katanya semasa sesi Tanya Jawab di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (PAS-Kubang Kerian) yang ingin mengetahui langkah-langkah yang diambil oleh Kementerian dalam menangani isu aset udara yang berumur lebih daripada 20 tahun.

sumber : theedgemarkets.com

2 comments:

zarissani said...

diharap pertahanan kita setaraf dgn negara jiran

gen2 said...

harap-harap macam tu la...tapi lama sangat 35 tahun tu