Sunday, December 23, 2018

VT4 MBT DIPILIH PERKUATKAN KETUMBUKAN KERETA KEBAL PAKISTAN

Kereta kebal VT4 (MBT 3000) menjadi pilihan Pakistan dalam memperkuatkan ketumbukan armornya

Pasukan Armor Tentera Pakistan telah memilih kereta kebal China VT4 (sebelum ini dikenali sebagai MBT3000) - yang dihasilkan oleh China North Industries Corporation (Norinco) - bagi memenuhi keperluan untuk mendapatkan ratusan kereta kebal tempur utama yang baru.

Penganalisis ketenteraan, Muzammil Hatami mengumumkan pemilihan Norinco VT4 untuk meningkatkan armada kenderaan armor Pakistan.


"VT4 telah disahkan kereta kebal utama tentera Pakistan pada masa depan dan kereta kebal  tempur utama Alkhalid II sedang dalam fasa pembangunan," - kata Muzammil Hatami semasa pameran International IDEAS defense ke-10 di Karachi, Pakistan.

VT4 adalah MBT generasi ketiga yang ditawarkan untuk eksport oleh Norinco. Ia adalah satu peningkatan terhadap MBT Al-Khalid (juga dikenali sebagai MBT-2000), yang kini berkhidmat dengan Angkatan Tentera Pakistan, walaupun ia mengekalkan meriam utama 125 mm, auto-loader dan konfigurasi kru kenderaan lama.
 
Bagaimanapun, tentera Pakistan enggan memberi komen mengenai pilihan kereta kebal utama buatan China VT4 (MBT) dan diminta menunggu kenyataan rasmi. Walaupun rahsia kenyataan tender MBT masa depan disimpan, dilaporkan bahawa Pakistan mungkin memperoleh sekitar 100 kereta kebal untuk memenuhi kekurangan pengeluaran kereta kebalnya di dalam negara.
 
Juga menurut imej yang bocor, Angkatan Tentera Pakistan (PA) sudah menguji
kereta kebal VT4. Diterbitkan pada 6 Januari 2017 gambar-gambar menunjukkan bagaimana anggota PA memeriksa platform VT4 di lokasi yang tidak didedahkan.
 
VT4 dipasang dengan enjin diesel (penyejukan air) yang dikawal oleh turbocharged elektronik yang menghasilkan kuasa sebanyak 1,300 hp (sesetengah sumber berkata kira-kira 1200 hp).  
 
Ia mempunyai kelajuan maksimum 70 km / jam diatas jalan dengan jarak jangkauan operasi 500 km.
 
Oplot - P MBT sedang di peringkat pengujian
 
Selain VT4, Angkatan Darat Pakistan juga telah menilai  Oplot-P MBT yang dihasilkan oleh Kilang Malyshev, Ukraine
 
Pada bulan Julai 2017, delegasi Pakistan termasuk Setiausaha Pertahanan Lt Umum (R) Zamir ul Hassan Shah, juga secara rasmi melawat Ukraine untuk mengkaji semula pengeluaran kenderaan berperisai moden Ukraine. 
 
Beliau menyebut bahawa Pakistan menghargai hubungannya dengan Ukraine dan percaya bahawa hubungan itu akan di perkukuhkan selari dengan peredaran masa.  
 
Pada masa itu beberapa sumber melaporkan bahawa Ukraine berada di ambang menandatangani perjanjian untuk menyediakan Pakistan dengan kereta kebal tempur utama yang baru dan dinaik taraf.

Pada April 2017, "Delovaya Stolitsa" menemubual Duta Pakistan ke Ukraine, Maj. Gen. (bersara) Athar Abbas, yang memberitahu Delovaya Stolitsa bahawa Pakistan mungkin berminat dalam 100 unit kereta kebal utama Oplot-P.
 
sumber : defence-blog.com 
 
 
 
  
 

No comments: