Friday, December 14, 2018

TENTERA UDARA FILIPINA PILIH HELIKOPTER T129 ATAK BUATAN TURKI

T129 ATAK Helicopter

Setiausaha Jabatan Pertahanan Filipina Delfin Lorenzana mengesahkan bahawa Angkatan Udara Filipina memilih helikopter Serangan dan peninjauan taktikal T129  ATAK yang dibuat oleh Turki.

Bercakap kepada pemberita pada hari Jumaat, Setiausaha Pertahanan Delfin Lorenzana berkata bahawa kumpulan kerja teknikal Tentera Udara (TWG) telah mencadangkan dua jenis helikopter untuk pembelian: helikopter serangan T129 ATAK Turki dan helikopter utiliti Sikorsky Black Hawk buatan A.S.

Dengan bajet terhad sebanyak $ 240 juta, Lorenzana menganggarkan bahawa mereka boleh membeli sekitar 16 Black Hawks dan 8 T129 ATAK.

Helikopter T129 ATAK adalah helikopter generasi baru, tandem, dua tempat duduk dan mempunyai enjin berkembar yang direka khas untuk serangan dan peninjauan.

Dibangunkan berdasarkan model AgustaWestland A129CBT yang terbukti dari segi daya tempurnya, pesawat baru ini menggabungkan falsafah sistem baru dengan enjin baru, avionik baru, sistem penglihatan dan senjata, kerangka pesawat yang diubahsuai, sistem pemanduan terkini dan rotor ekor yang baru.

Ia dikuasakan dengan Light Helicopter Turbine Engine Company (LHTEC) CTS800-4A yang dibangunkan oleh Rolls-Royce dan Honeywell.

sumber : Defence-blog.com

No comments: