Sunday, September 8, 2019

RUSSIA INGIN BELI BALIK MIG 29N MALAYSIA DAN TAWARKAN MIG 35

Mig-35

MOSCOW: Presiden RUSSIAN Vladimir Putin dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkongsi special bond.

Pembantu khas Putin, Dr Victor Kladov, memberitahu New Straits Times bahawa Putin memegang Dr Mahathir sebagai "penghargaan yang sangat tinggi" dalam usaha untuk mendorong Malaysia sebagai sebuah negara yang hebat.

Malaysia membeli MiG-29N bernilai berbilion ringgit pada tahun 1995 dan pejuang jet Sukhoi Su-30MKM pada tahun 2003, melalui pertukaran yang melibatkan minyak sawit.

Kladov berkata Putin pihaknya berharap dapat membeli balik 18 pesawat MiG-29N Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang di grounded untuk dua skuadron pesawat generasi baru MiG-35.

Beliau berkata beliau memberitahu Dr Mahathir bahawa pesawat pejuang MiG-35 dilengkapi dengan enjin baru dan sistem yang canggih dan power seperti sistem avionik fly by wire, artificial intelligence, sistem komputer dan persenjataan yang  meminimumkan beban kerja juruterbang.

Mig 29N TUDM : foto JetPhotos.net
"Begitu juga, kami juga meninjau menggantikan armada helikopter Sikorsky S-61 Nuri, yang berusia setengah abad. Mi-171 helikopter generasi baru ... telah membuktikan keberkesananya untuk kegunaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu semasa konflik Afghanistan.

Selain itu pihak Russia juga membuat tawaran Yak 130 jet tempur ringan, pada terma fleksibel, offset dan perpindahan teknologi yang akan menawarkan situasi menang-menang bagi kedua-dua negara."

Anak syarikat Rostec, Helikopter Rusia, dijangka menjual lapan unit Ansat, Mil Mi-8/17 dan Kamov Ka-32A11DC kepada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dan Jabatan Bomba dan Penyelamat.

Mi-8/17
Kladov menambah bahawa Rusia menawarkan kapal hydro-foil untuk meningkatkan industri pelancongan pulau Malaysia, kerana aset-aset ini adalah kos efektif dan cekap.

"Kami mengharapkan keputusan mengenai perkara ini semasa pertemuan dua pemimpin di Vladivostok tidak lama lagi."

Beliau berkata Putin menghargai usaha Dr Mahathir dalam mensinergikan aset pertahanan dan aeroangkasa dengan mengoptimumkan skala ekonomi melalui pembelian jenis serupa.

"Dengan mengendalikan aset yang sama, akan ada penjimatan yang lebih besar untuk alat ganti, bahagian, logistik dan penyelenggaraan," katanya.

Beliau menambah bahawa Putin berkongsi minat Dr Mahathir dalam mengembangkan bersama sektor lain, termasuk industri penjagaan kesihatan, pendidikan, pertanian dan pembuatan.

sumber : NST

1 comment:

Yaudah said...

AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)