Thursday, January 9, 2020

GOODBYE SIKORSKY S-61A-4 (NURI)

Hekopter NURI (Sikorsky S-61A-4)
Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) secara rasmi "merehatkan" Helikopter Sikorsky S-61A-4 Nuri dari perkhidmatan berikutan kesukaran untuk membaikbpulih dan menyelenggara helicopter berkenaan.

Panglima Tentera Udara (PTU) menerusi satu sidang media menyatakan helikopter yang telah mencapai usia 55 tahun akan digantung kerana kos mendapatkan alat ganti semakin mahal menjadikan ia tidak lagi relevan untuk dikendalikan.

Beberapa laporan sebelum ini menyatakan TUDM akan mendapatkan sekurang-kurangnya 8 helikopter awam secara sewa untuk menampung operasi yang ditinggalkan 12 helikopter Nuri sebelum ini.

Dijangka, perolehan baru helikopter memerlukan sekurang-kurangnya 24 bulan untuk mendapatkan dana dan memulakan proses pembelian. PTU juga menjelaskan akan melakukan penjimatan terhadap bajet TUDM sedia ada untuk merealisasikan helikopter baru ternasuk mengurangkan kegiatan majlis keraian.

Sejak 1991, helikopter Nuri telah mengalami pelbagai kemalangan sehingga mengorbankan nyawa. Terbaharu pada Ogos 2019, helikopter Nuri mengalami kemalangan di Kem Gubir, Kedah ketika operasi ulang-bekal.

TUDM juga mengesahkan sedang membuat penilaian terhadap beberapa model helikopter antara lain AW149 Keluaran Leonardo Helicopter dari Itali, S-70i / UH-60 Blackhawk Helikopter Keluaran Lockheed Martin dari Amerika Serikat, Mil Mi-17 Keluaran Helikopter Rusia dari Rusia dan H225M (EC725 Caracal) Keluaran Helikopter Airbus dari Perancis.

Sumber : MDR-


No comments: