Tuesday, April 28, 2020

KAPAL SELAM KEDUA KD TUN ABDUL RAZAK KEMBALI BEROPERASI


Kapal selam serangan kedua kelas Perdana Menteri (Scorpène) milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah kembali beroperasi setelah tamatnya program pemulihan selama 18 bulan di negara ini.

Program membaikpulih kapal selam kedua ini memakan belanja hampir RM 1.232 billion.

Dalam sebuah video yang dikeluarkan pada 16 April, TLDM menunjukkan KD Tun Razak melakukan operasi di lokasi yang tidak didedahkan, dengan krewnya ditunjukkan memakai topeng muka, mungkin sebagai langkah pencegahan terhadap penyebaran coronavirus Covid-19. Kapsyen dalam video tersebut menyatakan bahawa TLDM "melakukan rondaan di perairan Malaysia".

Pusat membaik pulih kapal Selam Boustead Heavy Industries Corp : foto BHIC 
TLDM tidak memberikan butiran lebih lanjut dalam video itu, tetapi sumber ketenteraan memberitahu Jane bahawa kapal selam itu, yang ditugaskan pada Oktober 2009, telah melakukan percobaan laut sejak akhir 2019 setelah selesainya penyesuaian, yang dilakukan oleh Boustead DCNS Naval Corporation (BDNC): usaha sama antara kumpulan kejuruteraan tentera laut Malaysia Boustead Heavy Industries Corporation dan pembuat kapal Perancis, DCNS (sekarang dipanggil Naval Group).

Perkhidmatan ini menerbitkan video serupa pada Mei 2018 sejurus selepas KD Tunku Abdul Rahman kelas satu kembali beroperasi selepas penukaran yang serupa. Kapal selam ini, yang ditugaskan pada Januari 2009, telah memulai perbaikannya dengan BDNC, yang juga menyediakan layanan dan dukungan terpadu untuk kedua kapal selam itu, pada bulan November 2015.

Sama seperti Tun Razak, kerja-kerja perbaikan Kapal selam pertama dilakukan di sebuah kemudahan di pangkalan tentera laut Sepanggar di Kota Kinabalu, yang terletak di negeri Sabah di bahagian pulau Borneo di Malaysia dan di mana kedua-duanya kapal selam itu ditempatkan.

sumber : Jane

No comments: