Sunday, October 11, 2020

APMM SARAWAK AKAN TERIMA OPV BARU PADA SUKU PERTAMA TAHUN DEPAN

OPV terbaru Maritim Malaysia : foto Internet

KUCHING: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Sarawak akan menerima kapal peronda luar pesisir (OPV) terbaru selewat-lewatnya pada suku pertama tahun depan, kata Ketua Pengarah APMM Datuk Mohd Zubil Mat Som.

Bercakap pada sidang media di Kompleks Maritim Tun Abang Salahuddin (Komtas) di sini hari ini, Mohd Zubil berkata tiga OPV berharga kira-kira RM700 juta, kini sedang dibina di Klang dan apabila siap, mereka akan dihantar ke Sarawak, Sabah dan Pahang.

Katanya, OPV, berukuran 83 meter dan lebar 13.7 meter, yang mampu melakukan rondaan di laut sehingga 30 hari tanpa harus kembali ke pangkalan dan dapat membantu membendung masalah pencerobohan asing.

"Dengan adanya aset baru lain seperti OPV, kemampuan kita dalam memantau pencerobohan air termasuk oleh nelayan haram dapat ditingkatkan dengan lebih baik," katanya.

Selain OPV, Mohd Zubil berkata, APMM juga akan memiliki empat helikopter bersaiz sederhana tambahan yang dijangka dihantar pada akhir tahun ini.

Setakat ini, katanya MMEA memiliki 261 bot dan kapal, enam helikopter dan dua pesawat Bombardier.

Sementara itu, Mohd Zubil menasihati nelayan di negeri ini untuk mengutamakan keselamatan mereka dengan memakai jaket keselamatan ketika mereka berada di laut.

Katanya, walaupun bukan tugas APMM untuk memantau keselamatan nelayan, kadar kelangsungan hidup mereka akan sangat tinggi jika mereka memakai jaket keselamatan.

"Sekiranya seseorang tidak memakai jaket keselamatan, kadar kelangsungan hidupnya mungkin akan bertahan selama berjam-jam bertahan berbanding lapan jam atau lebih jika memakai jaket keselamatan," tambahnya.

Fungsi pagi ini turut menyaksikan Zubil menyaksikan penyerahan tugas antara pengarah Laksamana Pertama APMM Sarawak, Laksamana Pertama (Maritim) Robert Teh Geok Chuan dan pengarah negeri yang baru Kapten (Maritim) Zin Azman Md Yunus.

Teh, yang pernah menjadi pengarah APMM Sarawak selama dua tahun terakhir dari 28 Mei 2018 hingga 21 September, tahun ini akan bersara tahun depan, sementara Zin Azman sebelumnya adalah timbalan pengarah APMM Sarawak.

sumber : Borneo Post



No comments: