Tuesday, May 30, 2023

MALAYSIA PESAN 2 PESAWAT MARITIM ATR-72 DARI LEONARDO

Pesawat MPA  ATR-72 dari Leonardo

Kementerian Pertahanan Malaysia menandatangani kontrak dengan Leonardo untuk mendapatkan dua Pesawat Peronda Maritim (MPA) ATR 72 pada LIMA 2023 yang berlangsung di Langkawi.

Perjanjian itu dibuat selepas pesawat itu dipilih sebagai aset pesawat maritim seterusnya negara pada Oktober 2022. Leonardo juga akan menyediakan sokongan logistik dan perkhidmatan latihan yang berkaitan.

Pesawat yang dipilih oleh Malaysia mengekalkan kebolehpercayaan, kebolehselenggaraan, kos kitaran hayat yang rendah dan ciri keselesaan berdasarkan baseline ATR 72-600.

Nilaian kontrak yang ditandatangani untuk dua pesawat tersebut dianggar bernilai RM 789 juta (USD 170.6 juta)

ATR 72 MPA ialah pesawat turbo-prop berkembar yang dibina untuk rondaan maritim. Ia adalah varian terbaru barisan pesawat pengangkutan serantau ATR Leonardo.

ATR 72 MPA dioptimumkan untuk rondaan maritim, pengumpulan risikan elektronik (ELINT), pengesanan dan pengesanan sasaran permukaan laut dan tenggelam, operasi SAR, menentang aktiviti haram seperti pengedaran dadah, cetak rompak, dan penyeludupan, dan melindungi perairan wilayah..

Sistem misi ATOS

Sub-varian lain ATR 72 MPA dilengkapi dengan sistem misi Pemerhatian dan Pengawasan Taktikal Bawaan Udara (ATOS) Leonardo, yang juga akan disepadukan ke dalam unit Malaysia.

"ATOS menguruskan sistem penderia dalam pesawat, menggabungkan maklumat yang dikumpul dan mempersembahkan gambaran taktikal yang komprehensif dan dikemas kini secara berterusan kepada pengendali sistem misi," kata Leonardo.

Operasi selanjutnya platform boleh digunakan termasuk pengumpulan risikan elektronik, keselamatan wilayah dan operasi penyeludupan balas.

Negara lain yang mengoperasikan  ATR-72 MPA dalam armada mereka ialah Tentera Laut Pakistan dan Tentera Laut Turki.

Pesawat Misi Khas berasaskan ATR telah menunjukkan keupayaan mereka untuk memenuhi pelbagai keperluan pelanggan di seluruh rantau Asia-Pasifik (APAC), dengan beberapa pengendali tempatan turboprop serantau ATR mendapat manfaat daripada sokongan logistik yang diperluaskan.

sumber : airforce-technology.com

No comments: