Tuesday, May 30, 2023

MALAYSIA TANDATANGANI KONTRAK UNTUK UAV ANKA-S

Anka-S male UAV bakal dimiliki oleh ATM

Kementerian Pertahanan Malaysia (MoD) menandatangani kontrak dengan Turkish Aerospace untuk beberapa Pesawat udara tanpa pemandu (UAV) Anka medium-altitude, long-endurance  (MALE) di pameran pertahanan LIMA pada 25 Mei 2023.

Kontrak itu, yang merupakan perjanjian awal Fasa 1 bernilai lebih daripada RM 400 million (EUR 80.56 million), meliputi beberapapesawat udara tanpa pemandu (UAV) Anka dan stesen kawalan darat serta pakej latihan dan logistik. Penandatanganan ini menutup pertandingan tender terbuka yang berlangsung sekitar lima tahun.

Erol Oguz, pengurus program sistem udara tanpa pemandu di Turkish Aerospace, memberitahu ESD di LIMA bahawa jenis UAV yang dibekalkan ke Malaysia akan menjadi versi baharu Anka-S dengan sayap yang diubah suai. 

Oguz juga mengesahkan bahawa Anka-S tidak dilengkapi sistem senjata, tetapi akan membawa muatan risikan, pengawasan dan peninjauan (ISR) maritim yang termasuk radar apertur sintetik dan penderia elektro-optik/infra-merah.

Latihan anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Anka UAS akan bermula tahun depan, manakala penghantaran sistem akan mengambil masa dua tahun.

Walaupun nampaknya jelas bahawa TUDM akan memperoleh UAV tambahan dalam fasa kedua, Oguz memberitahu ESD bahawa ia "tidak 100% jelas" tentang apakah ini, tetapi jenisnya akan ditakrifkan semasa penyampaian Fasa 1 program.

Bercakap secara lebih umum mengenai peluang lanjut untuk UAV Aeroangkasa Turki di Asia Tenggara, Oguz berkata, “Kawasan ini amat memerlukan pengawasan maritim, jadi semua kuasa di rantau ini memerlukan aset ISR yang tahan lama, dan UAV adalah penyelesaian yang paling menjimatkan kos.

Dikuasakan oleh Tusas Engine Industries TEI-PD170 4-silinder, enjin diesel turbo sejukan cecair memacu kipas tiga bilah, Anka-S mempunyai kelajuan pelayaran 204 km/j, ketahanan selama 30 jam dengan muatan 350 kg , dan siling penerbangan 30,000 kaki (9,144 m). Pesawat udara itu adalah 8.6 m panjang, mempunyai lebar sayap 17.5 m, dan mempunyai berat berlepas maksimum 1,700 kg.

Walaupun Anka-S mempunyai julat pautan data 250 km, ia mempunyai antena komunikasi satelit yang membolehkan ia diterbangkan di luar garis penglihatan.

Anka-S telah berada dalam perkhidmatan Tentera Udara Turki sejak 2018.

sumber: European Security & Defence

No comments: