Sunday, April 1, 2007

Kapal Selam Malaysia "SSK SCORPANE"








                            





SSK Scorpene, kapal selam penyerang yang mengunakan enjin berkuasa diesel-electric berupaya melancarkan peluru berpandu (misil) jenis conventional dan juga nuklear. Di bina oleh Perancis- DCN International dan Navantia (Itali).

Berat 1,700 tan, 219 kaki panjang dan kelajuan (speed) melebihi 20 knots. Berkemampuan berada di dalam air selama 7 hari dengan hanya 31 orang anak kapal, dan boleh menyelam sehingga kedalaman melebihi 1000 kaki (300 meter). Scorpane juga berupaya melakukan rondaan sejauh 5000 batu notika.

Untuk keselesaan 31 orang krew, kapal selam ini dilengkapi sebuah kabin untuk kapten, sebuah untuk 5/6 pegawai, dua kabin untuk 5/6 pegawai rendah, dan sebuah untuk 15 orang anak kapal berpangkat biasa. 

Ia juga dilengkapi dengan katil dan loker persendirian untuk setiap seorang, dua buah tandas, dua bilik mandi, empat tempat membasuh, dan tiga mess.
.












Ruang bahagian dalam Scorpane.
.
Sistem Persenjataan
SSK Scorpene Malaysia akan dilengkapi dengan EADS SM39 Exocet sub-harpoon anti-ship missiles (6 di dalam tube dan12 di atas rak). dan advanced torpedo termasuk torpedo Black Shark (wire guided torpedoes). 

Kapal selam ini juga dilengkapi dengan sistem keselamatan dan penyelamat, termasuklah poin connection untuk diving bell atau Deep Submergence Rescue Vehicle (DSRV) ini merupakan satu kelebihan untuk sesuatu operasi menyelamat.
.
Kerajaan Malaysia telah memesan 2 buah kapal selam ini yang pada Jun 2002 dan jangka siap untuk operasi pada tahun 2009. Buat masa ini , seramai 156 anggota TLDM pelbagai pangkat telah dihantar ke Brest, Perancis untuk latihan mengendalikan kapal selam ini.

Latihan pengendalian ini akan menggunakan kapal selam agosta 70 (Ouessant S623).



No comments: