Wednesday, July 20, 2016

RUSSIA TAWAR PROJEK 23000E STORM "NUKLEAR CARRIER" KEPADA INDIA

Kapal pengangkut pesawat berkuasa nuklear (shtorm) seberat 85000 tan
Rusia telah membuat tawaran kepada Tentera Laut India untuk membina Projek 23000E  kapal pengangkut pesawat berkuasa nuklear kelas-Storm, sumber di Kementerian Pertahanan India memberitahu Berita Mingguan Pertahanan.  

Menurut sumber itu, tawaran itu dibuat semasa lawatan delegasi Rusia ke India beberapa hari lalu.

Seperti yang telah dilaporkan dalam akhbar, reka bentuk kapal pengangkut pesawat berkuasa nuklear Storm dari Rusia akan menjadi asas bagi membina sebuah kapal dalam kelasnya untuk Tentera Laut India. 

Tawaran Rusia adalah kunci kepada perlumbaan teknologi, di mana Amerika Syarikat dan Perancis juga mengambil bahagian. Keputusan muktamad akan dibuat semasa tender akan diadakan oleh New Delhi. 

Isu utama pembinaan kapal pengangkut India adalah pemindahan teknologi. Pada masa ini, hanya Moscow sahaja bersedia untuk memindahkan teknologi dalam tambahan kepada senjata dan peralatan lain.


Projek 23000E pengangkut pesawat pelbagai peranan direka untuk operasi jauh di lautan, serangan ke atas darat dan sasaran laut, penyediaan kestabilan pertempuran untuk tentera laut, pertahanan udara Marin dan kapal sokongan semasa serangan amfibia.  

Kapal pengangkut pesawat ini dianggarkan mempunyai berat kira-kira 85,000 tan, dan 330 meter panjang serta mempunyai kelajuan 30 knot.  

Kapal Pengangkut ini akan dilengkapi dengan peralatan radio, sistem radar dan sistem pertahanan diri yang canggih dan terkini.  

Ia mampu membawa beberapa ribu anggota, tentera serta termasuk anggota unit udaranya. Dikatakan kapal pengangkut pesawat berkuasa nuklear ini mampu membawa kira-kira 70 buah pesawat diatasnya.

sumber
armyrecognition.com

No comments: