Wednesday, July 13, 2016

TAIWAN SILAP LANCAR PELURU BERPANDU ANTI-KAPAL KE ARAH CHINA

Sebuah kapal perang Taiwan tersilap melancarkan peluru berpandu supersonik "pembunuh pesawat pengangkut"  ke arah China pada Jumaat, telah mengenai sebuah bot nelayan dan seorang nelayan telah terbunuh.

Hsiung-feng III (Brave Wind) peluru berpandu buatan tempatan terbang kira-kira 75 kilometer (45 batu) sebelum menghentam kapal pukat tunda di perairan Penghu, gugusan kepulauan Taiwan
di Selat Taiwan yang ditadbir, menurut tentera laut Taiwan.


Peluru  berpandu Hsiung-Feng III dalam perarakan hari kemerdekaan Taiwan

Tekong Nelayan yang mengendalikan sebuah kapal 60 tan "Hsian Li Sheng", yang berpangkalan di bandar Kaohsiuing selatan, terbunuh dan tiga anak kapal , termasuk warga Vietnam dan Filipina, cedera.

"Siasatan awal mendapati kejadian itu telah menyebabkan kematian tekong tersebut iaitu Huang Wen Chung," kata jurucakap Kementerian Pertahanan Taiwan, Chen Chung-chi kepada pemberita.


"Kami memohon maaf kepada keluarga tekong dan ingin menyampaikan ucapan takziah kepada mereka."


Peluru berpandu itu ditembak semasa latihan pada kira-kira 08:10 pagi (0010 GMT) dari kapal peluru berpandu 500 tan yang berlabuh di pangkalan tentera laut di bandar selatan Tsoying dan terbang ke arah China.


Tentera laut berkata peluru berpandu telah mengenai pukat tunda, tetapi tidak meletup, juga tidak menenggelamkan kapal tersebut.

bot pukat tunda yang terkena tembakan
Ia menambah bahawa ia tidak jelas bagaimana peluru berpandu, yang mempunyai jarak jangkauan 300 kilometer, telah tiba-tiba dilancarkan, tetapi mencadangkan ia boleh jadi disebabkan oleh kesilapan manusia.

"Siasatan awal kami mendapati bahawa operasi tidak dilakukan mengikut prosedur biasa," Laksamana Madya Mei Chia-shu kepada pemberita, sambil menambah bahawa siasatan sedang dijalankan.

 
Helikopter dan kapal-kapal tentera laut telah dihantar untuk mencari peluru berpandu tersebut.

Hubungan Taiwan - China semakin tegang ekoran dari peristiwa tersebut, yang sebelum ini telah menutup semua pintu komunikasi sebagai bantahan China terhadap parti baru yang berkuasa di Taiwan pimpinan Tsai Ing Wen yang ingin merdeka.

sumber
defenseworld.net 

 

No comments: