Sunday, December 4, 2016

APMM SABAH DAN PAHANG TERIMA OPV DARI JEPUN TAHUN DEPAN

PL-01 Ojima (KM Arau)

PL-02 Erimo (KM Kuantan)

KOTA KINABALU: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) akan menerima dua kapal peronda luar pesisir dari Jepun awal tahun depan bagi meningkatkan keupayaan operasi agensi.

Pengarah Wilayah Sabah dan Labuan, Laksamana (Maritim) Mohd Zubil Mat Som berkata kapal lama sepanjang 90m bernama KM Arau akan ditempatkan di Kota Kinabalu manakala satu lagi KM Pekan di Kuantan.

"Kapal pertama akan tiba pada bulan Januari dan akan diikuti oleh yang kedua kemudiannya.

"Saya difahamkan pada mesyuarat baru-baru ini bahawa salah satu kapal akan diletakkan di kawasan Sabah," katanya kepada pemberita selepas Operasi Latihan Sabah dan Labuan Maritim Mencari dan Menyelamat (SAREX) di sini hari ini.

Beliau berkata kedua-dua kapal mempunyai ciri-ciri tambahan, termasuk keupayaan belayar dalam tempoh yang lama dan dilengkapi dengan platform pendaratan helikopter.

"Saya menjangkakan kapal ini boleh belayar selama lebih daripada 30 hari, boleh berada di laut tanpa bahan api, komunikasi dan mampu mengharungi laut bergelora sehingga 3-4 meter," katanya.

Dalam perkembangan lain, Zubil berkata APMM mencadangkan Agensi Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah mewajibkan pengusaha bot untuk memasang Sistem Automatik Pengesanan (AIS) dan sistem radio.

Kedua-dua sistem adalah penting untuk tujuan keselamatan di samping memudahkan operasi mencari dan menyelamat dengan cepat jika berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini di laut, katanya.

sumber
The Sun Daily

No comments: