Monday, July 9, 2018

APMM PERLUKAN 3 KAPAL BARU " MOTHER SHIPS" UNTUK TUGASAN RONDAAN

KM Pekan 90 meter merupakan antara kapal PV terbesar dalam APMM

KUCHING: Kerajaan akan diminta untuk memperoleh sekurang-kurangnya tiga kapal pelbagai misi bagi tugas pengawal pantai di Laut China Selatan, kata Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia.
Ketua Pengarah Maritim (APMM)  Zulkifli Abu Bakar berkata untuk permulaan sekurang-kurangnya tiga kapal serbaguna tersebut akan mencukupi.
Kapal baru itu akan menjadi kapal "kapal induk" yang mampu membawa sekurang-kurangnya enam bot, krew, pegawai, peralatan dan bekalan logistik yang mencukupi untuk beroperasi di laut sehingga 21 hari, untuk menjalankan rondaan dan penguatkuasaan.
Beliau berkata APMM sentiasa mencari cara yang lebih baik untuk memastikan kecekapan operasi yang lebih baik dalam menjaga perairan negara dan melaksanakan operasi yang kos efektif, dengan menggunakan asetnya lebih optimum. 
"Kapal Induk lebih baik, lebih menguntungkan dan ekonomik untuk beroperasi," katanya.
Kapal berbilang misi akan lebih besar daripada kapal rondaan luar pesisir dan akan dapat bertahan di laut untuk tempoh yang lebih lama dengan julat yang lebih panjang. "Tidak semestinya mahal, mungkin sekitar RM300,000 seunit," katanya.
APMM telah menerima tiga kapal peronda generasi baru, manakala tiga lagi sedang dalam pembinaan, dan menandatangani kontrak bagi tiga kapal rondaan luar pesisir (OPV) berukuran 83 meter panjang dan 13.7 meter lebar, yang dijangka siap pada tahun 2020.

Model OPV untuk APMM di bina oleh Syarikat tempatan Destini Sdn Bhd siap tahun 2020
"Cabaran terbesar MMEA sekarang adalah pencerobohan nelayan asing di perairan kita, dan terdapat juga kes-kes yang melibatkan syarikat-syarikat tempatan bersekongkol dengan nelayan asing untuk secara haram mengeksport pendaratan makanan laut kita," katanya.
Beliau menambah dari segi rompakan laut, tidak ada banyak kes yang dilaporkan, MMEA telah mengadakan risikan untuk memerangi aktiviti itu, sebagai tambahan kepada rondaan dan bekerjasama dengan pihak berkuasa negara jiran.
"Kita memerlukan kapal patroli untuk tujuan pengawasan dan mengendalikan kes-kes di laut kita, dan tidak memerlukan negara asing untuk menghantar kapal perang misalnya, untuk kes ini," katanya.
Laksamana Zulkifli berada di sini untuk penyerahan tugas pengarah wilayah MMEA Sarawak di Kompleks Maritim Tun Abang Salahuddin di Muara Tebas.
Laksamana Pertama Ismaili Bujang Pit, 60, yang telah berkhidmat dengan APMM sejak tahun 2005, menyerahkan tugas kepada Kapten Maritim Robert Teh Geok Chuan.
sumber : FMT

No comments: