Saturday, July 21, 2018

PT.PINDAD SASARKAN PRODUKSI 100 MEDIUM TANK TAHUN 2019


BANDUNG - PT Pindad (Persero) mensasarkan untuk membuat 100 unit Kereta kebal sederhana (medium Tank) yang sedang dalam proses pengujian. Di samping memenuhi keperluan TNI, kereta kebal tersebut juga akan dieksport ke Negara luar. 

Pengarah Teknologi dan Pembangunan PT Pindad Ade Bagdja berkata selepas medium tank Pindad menjalani siri pengujian dan pengesahan, Pindad akan mengeluarkan kereta kebal tersebut pada tahun 2019.

"Selepas ini selesai disahkan, akan dilanjutkan pengeluaran. Pengesahan akan  fokus pada mobiliti dan daya tempur. Bagaimana mobiliti dan kemampuannya menggempur musuh," kata Ade setelah seminar menguji ledak ranjau medium tank Pindad di Grha Pindad, Kota Bandung, Jumaat (12/7/2018 ).


Menurutnya, dalam setahun Pindad mampu mengeluarkan Kereta kebal sederhana sehingga 100 unit. Tetapi keupayaan maksimum ini dapat dijalankan sekiranya tidak ada urutan pengeluaran kenderaan tempur lain. "Barisan pengeluaran sudah siap, peralatan mesin yang besar akan sampai pada akhir tahun 2018," katanya.

Sebagai tambahan untuk bergantung pada barisan pengeluarannya sendiri, Pindad juga akan melibatkan kira-kira 50 perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk menghasilkan komponen tertentu. Apabila kemudian dihasilkan secara besar-besaran, dianggarkan 100 PKS akan terlibat dalam perusahaan ini.


"Medium Tank ini akan ditingkatkan keupayaannya sehingga, menjadi berbeza daripada apa yang kami buat di Turki, tetapi kami akan cuba untuk memenuhi semua spesifikasi yang diperlukan oleh TNI," katanya.


Apabila pesanan ini telah dipenuhi, kami yakin medium tank Pindad ini akan menjadi yang terbaik didalam kelasnya.

TNI dijangka menggantikan tangki kereta kebal AMX buatan Perancis yang masih digunapakai. Dianggarkan terdapat 400 unit kereta kebal tersebut yang perlu diganti.


Di samping itu, terdapat negara-negara jiran yang bersedia membuat tempahan. Tetapi Ade tidak boleh menyebut nama dan keperluan Negara tersebut.

sumber : Defense Studies