Tuesday, January 8, 2019

JEPUN BERMINAT UNTUK MENAWARKAN PERALATAN PERTAHANAN BARU

Defence Minister Mohamad Sabu (left) signing a memorandum of understanding with then Japanese defence minister Itsunori Onodera in Tokyo in September 2018 ;Foto NSTP

KUALA LUMPUR: Jepun sanggup menawarkan peralatan dan teknologi pertahanan baru, termasuk pesawat ketenteraan ke Malaysia sebagai sebahagian daripada hubungan keselamatan dua hala yang dipertingkatkan, menurut utusan Jepun ke Malaysia.

Dr Makio Miyagawa memberitahu New Straits Times tawaran Tokyo akan membantu mengukuhkan keupayaan Malaysia untuk "menjaga keamanan dan kestabilan" di Asia Tenggara.

Beliau berkata dalam satu wawancara bahawa dalam hal ini, Jepun "bersedia menawarkan peralatan dan teknologi kami ke Malaysia, termasuk pesawat, kapal, radar dan barangan lain".

Jepun dan Malaysia, pada bulan September, menandatangani memorandum persefahaman (MoU) untuk meningkatkan kerjasama pertahanan dan keselamatan.


MoU itu ditandatangani di Jepun pada 11 Sept oleh menteri pertahanan Jepun Itunori Onodera dan rakan sejawatnya, Mohamad Sabu.

Tokyo berkata MoU menyediakan struktur untuk kerjasama yang diperluaskan merentasi pelbagai aktiviti, termasuk peralatan dan teknologi pertahanan, pertukaran tentera ke tentera, keselamatan maritim bersama dan operasi bantuan bencana.

Kedua-dua pihak telah membuat perjanjian untuk memindahkan pertahanan dan teknologi ke Malaysia, katanya.

"Pesawat, kapal dan radar boleh dipindahkan ke Malaysia," kata Miyagawa.

"Kami telah mula mempertimbangkan untuk membenarkan industri kami menyediakan peralatan tersebut kepada beberapa negara yang terhad dan rakan strategik, termasuk Malaysia."

Dari segi teknologi pertahanan, Tokyo berkata MoU itu telah memperkuat perjanjian yang ditandatangani di Kuala Lumpur pada bulan April oleh Miyagawa dan Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan Malaysia Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi.

MoU menandatangani kerjasama pertahanan menandakan satu lagi usaha oleh kedua-dua negara tersebut untuk meningkatkan lagi hubungan keselamatan.
 
Hubungan dua hala Kuala Lumpur-Tokyo kembali terbentuk berikutan lahirnya sebuah kerajaan baru di Malaysia, yang menyaksikan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kembali berkuasa.
 
Penganalisis pertahanan mengatakan Malaysia mempunyai hubungan keselamatan yang lama dengan Jepun, dengan kedua-dua negara berkongsi beberapa kebimbangan mengenai isu-isu pertahanan, termasuk tetapi tidak terhad kepada ketegasan maritim China yang semakin meningkat di Laut China Selatan.
 
Kawasaki P-3C Maritime Patrol Aircraft

Perkongsian strategik yang kedua-dua negara pernah tandatangani pada tahun 2015 juga mengandungi tumpuan keselamatan yang serius, termasuk bukan sahaja peningkatan fokus terhadap penglibatan ketenteraan seperti latihan ketenteraan, tetapi juga Jepun membantu meningkatkan keupayaan Malaysia melalui pemindahan peralatan dan teknologi pertahanan yang lebih maju dan pelbagai bentuk perkongsian pengetahuan dan keupayaan.
 
Menurut Mohamad Sabu, Malaysia mengiktiraf kepentingan  Jepun sebagai rakan lama dalam hal-hal keselamatan mencakupi dari peralatan pertahanan hingga ke pasukan pengaman.

Adalah tidak mengejutkan, beberapa butiran khusus diberikan pada kandungan terperinci perjanjian tersebut.

Senarai beli-belah Kementerian Pertahanan Malaysia termasuk gabungan kedua-dua platform berpemandu dan tanpa pemandu (UAV) untuk memenuhi keperluan rondaan maritim negara.

Mohamad Sabu memberi jaminan bahawa pentadbiran baru, yang berkuasa pada bulan Mei, akan menghormati rancangan yang dibuat di bawah kerajaan terdahulu. Ini termasuk program untuk melengkapkan Angkatan Udara Diraja Malaysia dengan pesawat rondaan maritim baru.

Walau bagaimanapun, kerajaan kini membuat perbandingan kos antara pesawat berpemandu dan tanpa pemandu (UAV), dan pada akhirnya mungkin memutuskan kombinasi kedua-dua jenis untuk memenuhi keperluan pengawasan maritim negara.  
 
Walau bagaimanapun, menteri pertahanan tidak memberi butiran terperinci tentang jenis peralatan yang akan dibandingkan.

Berita Pertahanan, majalah pertahanan, sebelum ini melaporkan bahawa Malaysia telah meminta dari Jepun pesawat Lockheed Martin P-3 Orion yang sedang di bersarakan secara progresif oleh  Japan Maritime Self-Defence Force (JMSDF).
 
Baru-baru ini Jepun telah menyemak semula Undang-undang Angkatan Tenteranya untuk membolehkan sumbangan dilakukan.

sumber : newStraitsTimes
 
 
 
 
 
 

No comments: