Sunday, December 23, 2018

VT4 MBT DIPILIH PERKUATKAN KETUMBUKAN KERETA KEBAL PAKISTAN

Kereta kebal VT4 (MBT 3000) menjadi pilihan Pakistan dalam memperkuatkan ketumbukan armornya

Pasukan Armor Tentera Pakistan telah memilih kereta kebal China VT4 (sebelum ini dikenali sebagai MBT3000) - yang dihasilkan oleh China North Industries Corporation (Norinco) - bagi memenuhi keperluan untuk mendapatkan ratusan kereta kebal tempur utama yang baru.

Penganalisis ketenteraan, Muzammil Hatami mengumumkan pemilihan Norinco VT4 untuk meningkatkan armada kenderaan armor Pakistan.


"VT4 telah disahkan kereta kebal utama tentera Pakistan pada masa depan dan kereta kebal  tempur utama Alkhalid II sedang dalam fasa pembangunan," - kata Muzammil Hatami semasa pameran International IDEAS defense ke-10 di Karachi, Pakistan.

VT4 adalah MBT generasi ketiga yang ditawarkan untuk eksport oleh Norinco. Ia adalah satu peningkatan terhadap MBT Al-Khalid (juga dikenali sebagai MBT-2000), yang kini berkhidmat dengan Angkatan Tentera Pakistan, walaupun ia mengekalkan meriam utama 125 mm, auto-loader dan konfigurasi kru kenderaan lama.
 
Bagaimanapun, tentera Pakistan enggan memberi komen mengenai pilihan kereta kebal utama buatan China VT4 (MBT) dan diminta menunggu kenyataan rasmi. Walaupun rahsia kenyataan tender MBT masa depan disimpan, dilaporkan bahawa Pakistan mungkin memperoleh sekitar 100 kereta kebal untuk memenuhi kekurangan pengeluaran kereta kebalnya di dalam negara.
 
Juga menurut imej yang bocor, Angkatan Tentera Pakistan (PA) sudah menguji
kereta kebal VT4. Diterbitkan pada 6 Januari 2017 gambar-gambar menunjukkan bagaimana anggota PA memeriksa platform VT4 di lokasi yang tidak didedahkan.
 
VT4 dipasang dengan enjin diesel (penyejukan air) yang dikawal oleh turbocharged elektronik yang menghasilkan kuasa sebanyak 1,300 hp (sesetengah sumber berkata kira-kira 1200 hp).  
 
Ia mempunyai kelajuan maksimum 70 km / jam diatas jalan dengan jarak jangkauan operasi 500 km.
 
Oplot - P MBT sedang di peringkat pengujian
 
Selain VT4, Angkatan Darat Pakistan juga telah menilai  Oplot-P MBT yang dihasilkan oleh Kilang Malyshev, Ukraine
 
Pada bulan Julai 2017, delegasi Pakistan termasuk Setiausaha Pertahanan Lt Umum (R) Zamir ul Hassan Shah, juga secara rasmi melawat Ukraine untuk mengkaji semula pengeluaran kenderaan berperisai moden Ukraine. 
 
Beliau menyebut bahawa Pakistan menghargai hubungannya dengan Ukraine dan percaya bahawa hubungan itu akan di perkukuhkan selari dengan peredaran masa.  
 
Pada masa itu beberapa sumber melaporkan bahawa Ukraine berada di ambang menandatangani perjanjian untuk menyediakan Pakistan dengan kereta kebal tempur utama yang baru dan dinaik taraf.

Pada April 2017, "Delovaya Stolitsa" menemubual Duta Pakistan ke Ukraine, Maj. Gen. (bersara) Athar Abbas, yang memberitahu Delovaya Stolitsa bahawa Pakistan mungkin berminat dalam 100 unit kereta kebal utama Oplot-P.
 
sumber : defence-blog.com 
 
 
 
  
 

Friday, December 14, 2018

TENTERA UDARA FILIPINA PILIH HELIKOPTER T129 ATAK BUATAN TURKI

T129 ATAK Helicopter

Setiausaha Jabatan Pertahanan Filipina Delfin Lorenzana mengesahkan bahawa Angkatan Udara Filipina memilih helikopter Serangan dan peninjauan taktikal T129  ATAK yang dibuat oleh Turki.

Bercakap kepada pemberita pada hari Jumaat, Setiausaha Pertahanan Delfin Lorenzana berkata bahawa kumpulan kerja teknikal Tentera Udara (TWG) telah mencadangkan dua jenis helikopter untuk pembelian: helikopter serangan T129 ATAK Turki dan helikopter utiliti Sikorsky Black Hawk buatan A.S.

Dengan bajet terhad sebanyak $ 240 juta, Lorenzana menganggarkan bahawa mereka boleh membeli sekitar 16 Black Hawks dan 8 T129 ATAK.

Helikopter T129 ATAK adalah helikopter generasi baru, tandem, dua tempat duduk dan mempunyai enjin berkembar yang direka khas untuk serangan dan peninjauan.

Dibangunkan berdasarkan model AgustaWestland A129CBT yang terbukti dari segi daya tempurnya, pesawat baru ini menggabungkan falsafah sistem baru dengan enjin baru, avionik baru, sistem penglihatan dan senjata, kerangka pesawat yang diubahsuai, sistem pemanduan terkini dan rotor ekor yang baru.

Ia dikuasakan dengan Light Helicopter Turbine Engine Company (LHTEC) CTS800-4A yang dibangunkan oleh Rolls-Royce dan Honeywell.

sumber : Defence-blog.com

Thursday, December 13, 2018

PLAN CAP-55 UNTUK TUDM TELAH SEDIA - LIEW

Pelan jangka panjang pembangunan TUDM CAP 55 

KUALA LUMPUR (29 Nov): Pelan pembangunan jangka panjang untuk Angkatan Udara Diraja Malaysia yang dikenali sebagai Kemampuan Pembangunan 55 (CAP 55) sudah siap dan akan dikemukakan kepada Kementerian Pertahanan sebelum dibawa ke Kabinet, kata Timbalan Menteri Pertahanan Senator Liew Chin Tong.

Beliau berkata pelan 35 tahun itu merangkumi pemerolehan aset dan sistem baru selain meningkatkan keupayaan dan sistem sedia ada untuk mempertahankan negara.

"Ia menggunakan metodologi analisis kos manfaat yang mengambil kira faktor-faktor seperti perancangan realistik, keberkesanan dan keadaan kewangan negara.

"Di samping itu, ia juga melihat dasar pesawat jangka hayat dan memberi tumpuan kepada mengurangkan jenis pesawat untuk menangani isu ketinggalan zaman dan peningkatan kos penyelenggaraan," katanya semasa sesi Tanya Jawab di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (PAS-Kubang Kerian) yang ingin mengetahui langkah-langkah yang diambil oleh Kementerian dalam menangani isu aset udara yang berumur lebih daripada 20 tahun.

sumber : theedgemarkets.com

Wednesday, December 5, 2018

KD HANG TUAH, KAPAL MUZIUM PERTAMA TLDM

KD Hang Tuah akan dijadikan sebagai kapal muzium TLDM
LUMUT, 21 Nov – Selaras dengan tradisi amalan tentera laut di seluruh dunia, Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) akan mewujudkan ‘Naval Museum’ di sini dengan memilih Kapal Diraja (KD) Hang Tuah untuk tujuan itu, sesuai dengan statusnya sebagai kapal tertua berkhidmat di dalam Armada TLDM.
Transformasi KD Hang Tuah kepada Muzium TLDM akan dilaksanakan dengan kolaborasi TLDM bersama Boustead Naval Shipyard (BNS) Sdn Bhd dan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan.
Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin berkata kapal yang berusia lebih 50 tahun berkhidmat dalam Armada TLDM itu bakal ditempatkan di Kompleks Muzium Diraja Lumut apabila siap kelak.
“Pada peringkat permulaan, Kapal Muzium ini akan kekal berhimpit di Tambatan Pangkalan Lumut (TPL) sehingga struktur penempatan kekal (permanent structural jetty) Muzium TLDM siap sepenuhnya.
“Kita akan menjalankan modifikasi dan pemuliharaan dahulu ke atas KD Hang Tuah yang diuruskan BNS Sdn Bhd dan dijangka akan dibuka awal tahun depan untuk pengunjung,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan pelancaran KD Hang Tuah sebagai Kapal Muzium TLDM di Jeti Operasi Pangkalan TLDM Lumut di sini hari ini.
KD Hang Tuah telah ditauliahkan pada 22 Julai 1977 dan turut terkenal sebagai salah sebuah aset dalam Skuadron Frigate ke-21.
Ahmad Kamarulzaman berkata pewujudan kapal muzium tersebut dilaksanakan bagi memartabatkan sumbangan kapal tersebut dalam menjaga kedaulatan negara selain menjadi kapal muzium TLDM yang pertama dalam negara mempamerkan khazanah warisan anggota keselamatan itu.
“Ia turut bertujuan memberi pendedahan kepada masyarakat tentang kehidupan anak kapal selain menjadi platform kepada orang ramai melihat sendiri kelengkapan dan peralatan seperti meriam, sistem navigasi dan komunikasi di dalam kapal,” katanya.
Dalam pada itu, Ahmad Kamarulzaman berkata pihaknya tidak mengeluarkan sebarang kos bagi mewujudkan kapal muzium tersebut berikutan mendapat kerjasama dari pihak BNS dari aspek selenggara secara berkala dan juga kerajaan negeri menyediakan lokasi untuk menempatkan kapal tersebut.
Malah, katanya, anggota veteran khususnya yang pernah berkhidmat dengan KD Hang Tuah turut bersedia untuk menjadi sukarelawan apabila kapal muzium itu dibuka kelak untuk memberi penerangan dan berkongsi sejarah mengenai kapal tersebut kepada pelancong dan pengunjung.
“Kapal ini akan dikekalkan sebagai kapal yang ditauliahkan (Kapal DiRaja) dengan jumlah keanggotaan dikurangkan ke paras minimum sesuai peranannya sebagai kapal muzium.
“Malah kapal ini akan terus digunakan sebagai platform latihan ilmu asas kelautan untuk para pelatih TLDM dan juga Pasukan Sukarela Simpanan TLDM,” katanya.
Menurut Ahmad Kamarulzaman, pembangunan Kompleks Muzium TLDM ini adalah bertepatan dengan status Bandar Lumut yang juga dikenali sebagai Bandar Maritim sekaligus menjadi ikon tarikan pelancong.
Katanya, TLDM juga akan berkerjasama dengan muzium-muzium tentera laut asing bagi memastikan Muzium TLDM berada di tahap membanggakan sekaligus terkenal di peringkat antarabangsa.
“Malah kita turut mendapat makluman bahawa Tentera Laut Sweden telah menyatakan minat mereka untuk berkolaborasi dan membantu TLDM dalam aspek pengurusan muzium itu nanti,” katanya.
Untuk rekod, sepanjang perkhidmatan KD Hang Tuah itu merekodkan pelayaran sejauh lebih 500,000 kilometer (km) bersamaan 12.5 kali mengelilingi dunia. -BERNAMA

Monday, November 19, 2018

KEWUJUDAN PENGKALAN TLDM, CONTOH TERBAIK KEPADA NEGARA LAIN - PANGLIMA

Pengkalan Laut Tun Sharifah Rodziah : foto dari Airtimes

SANDAKAN, 11 Nov – Usaha dan inisiatif yang dilaksanakan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dalam mengukuhkan aspek keselamatan di perairan negeri ini menjadi contoh terbaik kepada beberapa buah negara, kata Panglima TLDM Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badarudin.

Menurutnya, inisiatif tersebut antaranya projek inovasi pewujudan pangkalan laut di perairan timur negeri ini iaitu Pangkalan Laut Tun Sharifah Rodziah di Semporna dan Kapal Auksilari Pangkalan Laut Tun Azizan di Sandakan.

Katanya berdasarkan lawatan beliau baru-baru ini di Filipina, mereka tertarik dan menyatakan hasrat untuk mengaplikasi model pangkalan laut tersebut bagi meningkatkan aspek keselamatan perairan di negara itu.

Tambahnya dua pangkalan laut yang ditempatkan di timur Sabah iaitu Pangkalan Laut Tun Sharifah Rodziah dan Kapal Auksiliari Pangkalan Laut Tun Azizan berjaya mewujudkan keadaan selamat, dengan kehadiran aset membolehkan tindakan lebih cepat diambil apabila berlaku ancaman.

“Pendekatan menempatkan pangkalan laut kini menjadi tarikan kepada negara luar seperti Indonesia dan Filipina yang nak buat pangkalan sebegini kerana pangkalan laut cuma berada di laut, tidak memerlukan minyak dan bot akan meronda di situ dan semua kemudahan ada.

“Sekiranya ada ancaman tertentu, tindakan daripada pasukan yang ditempatkan di pangkalan laut lebih cepat. Berbanding sebelum adanya pangkalan laut, pasukan mengambil masa yang lama untuk sampai ke lokasi kejadian,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika lawatan ke Markas Wilayah Laut 2 (MAWILLA 2) sempena pengunduran tampuk pemerintahan TLDM di sini, pada Sabtu.

Yang turut hadir ialah Panglima Wilayah Laut 2, Laksamana Muda Datuk Ganesh Navaratnam.

Ahmad Kamarulzaman berkata, kerajaan juga perlu melihat keperluan untuk mewujudkan pangkalan laut di perairan lain dalam negara yang berdepan ancaman susulan keberkesanan inisiatif itu dalam menangani ancaman di pantai timur negeri ini.

Selain itu, katanya, dalam lawatannya ke Filipina baru-baru ini, Indonesia dan Filipina bersetuju bahawa TCA antara Malaysia dan dua negara itu adalah model inovatif yang membantu mewujudkan keselamatan dengan begitu berkesan.

“Mereka menyatakan TCA juga sedang dikaji tiga negara di kawasan utara laut China selatan untuk dilaksanakan,” katanya.

sumber : Airtimes.my



Thursday, November 8, 2018

BELANJAWAN KEMENTERIAN PERTAHANAN 2019


MMP setiap tahun akan kupaskan dan perincikan belanjawan pertahanan negara bagi memberikan gambaran sebenar pembangunan dan operasi ATM dalam tahun yang akan datang.

Dari carta yang MMP sertakan dah dekat 4 tahun yang sebelumnya menurun yang hanya berkisar kepada purata rm 16 billion dari 2015 sehingga 2017.

Perkembangan ini tidak sihat dan ia sememangnya menjejaskan operasi dan pembangunan ATM dalam kesiapsiagaan menghadapi sebarang kemungkinan.

Menhan pernah mendedahkan bagaimana 4 buah SU30MKM sahaja yang mampu terbang. Pekara ini berlaku akibat kekangan budget pertahanan yang berlaku pada 2017 dan 2018 yang berkisar hanya pada rm11billion dan rm12 billion bagi budget pengurusan. Kekangan budget ini yang buat aset2 ATM mengalami breakdown yang lama dan kurang alat ganti untuk disediakan. Ini kerja Kerajaan lama laaaa. Kerajaan Lama dulu.

Oleh yang demikian Menhan dah ambil maklum dan tahu. Tapi Budget Pertahanan 2019 sekitar RM 13.9Billion sahaja.

Budget RM 13.9 billion ATM dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu Belanja Mengurus dan Belanja Pembangunan

Belanja Pembangunan
Dalam budget pembangunan. ATM telah diberikan peruntukan sekitar RM 3.64billion berbanding pada tahun 2018 sekitar RM3.29billion iaitu kenaikan dalam 12 peratus.
Dalam pecahan budget pembangunan ini. MMP simpulkan seperti di bawah
Tentera Darat Malaysia RM 900 juta
Tentera Laut Diraja Malaysia RM 1.26 billion
Tentera Udara Diraja Malaysia RM 379 juta
dan baki yang lain dibelanjakan kepada cabang awam dan pembangunan kuarters ATM.

Oleh yang demikian trend pembangunan meningkat sedikit dari Budget tahun 2018. Dari pandangan journalist Dhirzan Mahadzir. Semua duit pembangunan ini hanya berkisar untuk pembayaran aset yang ditempah pada tahun sebelumnya seperti dibawah
Tentera Darat Malaysia
1.Pembayaran baki pembinaan AV8
2. MD530G little Bird
3. Baikpulih M109A5 yang dinyatakan akan dinaiktarak ke M109A5+
Tentera Laut Diraja Malaysia
1.Pembayaran program LCS dan LMS
Tentera Udara Diraja Malaysia
1. Pembayaran A400M
2. MRO pesawat TUDM
Baki lain untuk Tri Servis di halakan kepada sistem Starstreak.

Kerajaan juga mengambil pendekatan meneruskan blueprint ATM untuk menyediakan kuarters yang terbaik bagi warga ATM pada 2030 dimana Peruntukan Pembangunan Kuarters ATM berkisar dalam RM 282 juta dari total kos projek RM 1.18billion.

Kerajaan pada masa yang sama telah meningkatkan budget penyelidikan pertahanan kepada RM 30.5 juta dalam mengoptimumkan kajian Stride untuk diaplikasikan dalam ATM.

Kerajaan juga telah mula nak memastikan industri pertahanan tempatan dan RnD tempatan seperti penglibatan syarikat tempatan dan pengunaan hasil kajian stride pada kadar 90%

Belanja Pengurusan
Belanja mengurus ni yang paling kritikal dalam mana-mana sektor awam dan swasta dan ini tidak terkecuali kepada ATM.
Belanja Mengurus ATM berkurangan sebanyak RM 1.93 billion

Pecahan belanjawan mengurus kepada 3 cabang utama ATM bagi kod 020000 Kesiapsiagaan dan Operasi
Tentera Darat Malaysia RM 5.29 billion menerima kemerosotan budget -3.2%
Tentera Laut Diraja Malaysia RM 1.39billion menerima kemerosotan budget - 30%
Tentera Udara Diraja Malaysia RM 1.58 billion menerima kemerosotan budget - 34%

Dari pecahan yang diterangkan di atas. TUDM dan TLDM mengalami potongan budget sekitar 30 peratus dalam belanja kesiapsiagaan 2 cabang ini mengoperasikan aset-aset mereka.

Pekara yang berlaku ini akan menyebabkan pesawat-pesawat tudm tidak dapat beroperasi pada tempo operational readiness yang tinggi. Kapal- kapal usang tdlm akan sukar diaturgerak disebabkan kekangan alat ganti yang semakin mahal.

2 contoh yang MMP bagi ini memerlukan peruntukan yang besar dalam belanja mengurus.
Belanja menangani keusangan sistem juga dikurangkan sehingga RM 15 juta dari peruntukkan 2018 RM 66juta. Pengurangan sekitar -77%.

Oleh yang demikian sistem window XP masih dianggap paling maju di dalam ATM.
Kos pengoperasian ESSCOM juga dikurangkan sebanyak -23% dengan anggaran RM 74.8 juta jika dibandingkan RM 97.4juta.

Kira betul laaa ESSCOM perlu dioperasikan dengan 60 orang je.

MMP nampak kerajaan telah memperuntukkan budget tinggi sikit kepada hal ehwal veteran ATM sehingga yang mencecah RM98juta melalui Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV).

Pekara ini bagus dan MMP nampak kebajikan warga veteran dapat ditambahbaik terutama kepada veteran yang tidak berpencen.

Secara keseluruhan ATM memang akan mengalami kesukaran dalam kesiapsiagaan dan operasi nya pada tahun 2019.

sumber : Dari Facebook MMP



Tuesday, October 23, 2018

CHINA DAN ASEAN ADAKAN LATIHAN MARITIM BERSAMA UNTUK KURANGKAN KETEGANGAN

Majlis Perasmian Latihan maritim bersama ASEAN-China di Zhanjiang, China : Foto dari jqknews

China dan negara-negara Asia Tenggara akan mengadakan latihan maritim pertama mereka pada akhir bulan ini, kata seorang pegawai, dalam langkah yang bertujuan untuk mengurangkan ketegangan tetapi mungkin mencetuskan kerisauan bagi Amerika Syarikat.

Tuntutan mendadak Beijing ke Laut China Selatan telah lama menjadi punca pergeseran dengan penuntut pesaing di Asia Tenggara, serta AS yang secara tradisinya menjadi kuasa tentera laut dominan di kawasan itu.

Walaupun terdapat perbezaan pendapat mengenai cita-cita wilayah Beijing, China dan Asia Tenggara berusaha untuk bertelingkah dengan nada yang lebih tenang dalam usaha untuk menghentikan ketegangan daripada meredakan bahaya yang terkawal.

Sebagai sebahagian daripada ini, angkatan tentera China dan Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) yang terdiri daripada 10 orang ahli akan mengadakan latihan bersama mereka yang akan berlangsung di Laut China Selatan.

'Seperti yang kita katakan, angkatan laut ASEAN sedang dalam perjalanan ke Zhanjiang di China untuk Latihan Maritim ASEAN-China,' kata Menteri Pertahanan Singapura Ng Eng Hen.

Mengumumkan pengumuman di perhimpunan menteri-menteri pertahanan ASEAN, yang turut dihadiri oleh Setiausaha Pertahanan AS, Jim Mattis dan rakan sejawatnya, Ng berkata, latihan akan membantu 'membina kepercayaan, keyakinan'.

Bandar Zhanjiang di selatan China adalah rumah kepada Armada Laut Selatan Tentera Pembebasan Rakyat.

Latihan secara tabletop antara ASEAN dan China telah diadakan di Singapura pada bulan Ogos untuk mempersiapkan latihan untuk akhir bulan ini.

Namun pegawai AS mungkin akan khuatir bahawa sekutu tradisional di Asia Tenggara kelihatan lebih dekat ke China, ketika kebimbangan sudah berkembang di Asia mengenai komitmen Amerika ke rantau ini di bawah Presiden AS Donald Trump.

Dalam usaha untuk mengurangkan apa-apa kebimbangan seperti ini, Ng juga berkata ASEAN merancang mengadakan latihan maritim dengan AS untuk kali pertama tahun depan.

Selain Latihan Maritim ASEAN-CHINA, angkatan bersenjata dari China dan dua anggota ASEAN Malaysia dan Thailand sedang menjalankan latihan bersama di dua negeri di Malaysia dan kawasan luar pesisir  yang bermula pada hari Sabtu 20 Oktober sehingga 29 Oktober.

Kod latihan maritim ini ialah  "Perdamaian dan Persahabatan 2018,"

Sejumlah 692 anggota Tentera Pembebasan Rakyat China akan menyertai latihan, serta tiga kapal tentera laut, dua helikopter kapal, tiga kapal terbang IL-76 dan empat kenderaan dari pihak China.

Kebimbangan AS telah meningkat secara dramatik pada tahun-tahun kebelakangan ketika China mula membina pulau-pulau buatan di terumbu di perairan yang dipertikaikan, dan juga telah membina kemudahan ketenteraan dan landasan udara.

Washington telah menyuarakan kebimbangan mengenai pembangunan pulau buatan ini, dengan mengatakan ia boleh menjejaskan kebebasan navigasi di laut, yang menjadi laluan utama perkapalan komersil yang paling penting di dunia.

sumber : Shephard & Global Times 


 




Thursday, October 18, 2018

TLDM PERLU HELIKOPTER YANG CANGGIH UNTUK JAGA KESELAMATAN PERAIRAN NEGARA

Super Lynx 300 TLDM yang mempunyai Teknologi Anti Kapal Selam

LUMUT, 17 Okt –  Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) perlu dilengkapkan dengan helikopter canggih termasuk yang mempunyai teknologi antikapal selam bagi memastikan tahap keselamatan perairan negara dalam keadaan terbaik.

Panglima Armada Barat Laksamana Madya Datuk Mohamad Adib Abdul Samad berkata perkara itu wajar diberi perhatian kerana kapal serta kapal selam negara asing menggunakan teknologi terkini serta canggih sehingga memerlukan TLDM mempunyai aset yang hebat untuk membuat pemantauan dari udara.

Selain itu, katanya penambahan aset helikopter itu juga perlu kerana TLDM hanya mempunyai 12 helikopter jenis Super Lynx dan Fennec yang dilihat tidak mencukupi bagi mengawal perairan negara yang luas termasuk perairan Sabah dan Sarawak.

“Kita boleh lihat di Laut China Selatan dan rantau-rantau lain, banyak negara telah dilengkapi dengan kapal selam dan kita memerlukan keupayaan helikopter yang mempunyai teknologi anti kapal selam untuk menjejakinya.

“Kita belum mempunyai helikopter anti kapal selam dan berharap kerajaan dapat menyediakan bajet pembelian enam kapal anti kapal selam pada Rancangan Malaysia Ke-12 nanti,” katanya kepada pemberita selepas majlis Pengiktirafan Kejayaan 10,000 Jam Penerbangan Helikopter Super Lynx Mk 100 di sini hari ini.

Majlis tersebut diadakan bagi meraikan kejayaan enam helikopter jenis Super Lynx milik TLDM yang berjaya mencapai jumlah terkumpul iaitu 10,000 jam penerbangan pada 31 Ogos lepas.

Dalam pada itu, Mohamad Adib berkata TLDM bukan hanya cekap menggerakkan aset di laut, malah turut cemerlang mengendalikan aset udara dalam memastikan keselamatan perairan maritim negara terjamin.

Beliau berkata ini dibuktikan dengan pencapaian Skuadron 501 di bawah Markas Udara TLDM yang berjaya mengendalikan enam helikopter jenis Super Lynx Mk 100 tanpa sebarang kemalangan nyawa sejak ia mula beroperasi pada 2003.

“Mungkin orang ramai hanya mengetahui TLDM hanya dilengkapi kapal-kapal perang tetapi sebenarnya kita mempunyai cawangan udara yang cemerlang.

“Keupayaan juruterbang dan kru penerbangan sentiasa di tahap tertinggi bagi memastikan keselamatan terjamin dan kita mempunyai kru teknikal dan jurutera yang cukup terlatih untuk melakukan pembaikan apabila helikopter mengalami kerosakan,” katanya.

sumber : airtimes.my


 

Tuesday, October 9, 2018

TLDM SEDIA GERAK ASET KE SULAWESI, INDONESIA

Kapal Auksiliari Tun Azizan ; foto Air Times
KUALA LUMPUR, 8 OKT – Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sedia menggerakkan aset pasukan bagi bantuan misi kemanusiaan di Palu, Sulawesi, Indonesia sekiranya diperlukan, kata Panglimanya Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin.

Beliau berkata Kapal Auksiliari Tun Azizan (KA TAZ) sudah bersedia di perairan negara untuk digerakkan pada bila-bila masa.

“Setakat ini, kita sudah menyediakan kapal Tun Azizan dan berada dalam keadaan siap siaga dalam tempoh 24 jam untuk digerakkan,” katanya ketika ditemui selepas Majlis Pemakaian Pangkat Anggota Lain-lain Pangkat (LLP) TLDM, di KD Sri Gombak di sini, hari ini.

Bagaimanapun, beliau berkata setakat ini TLDM masih belum menerima permohonan daripada negara jiran itu untuk tujuan berkenaan.

Setakat ini, pesawat A400M milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) merupakan antara pesawat antarabangsa yang berjaya menghantar bantuan terus ke Palu dari Pangkalan Udara Halim Perdana Kusuma Jakarta manakala pesawat C130H milik TUDM pula dari Balikpapan.

Terdahulu pada majis berkenaan, 28 anggota TLDM daripada pelbagai bidang dan kepakaran menerima kenaikan pangkat masing-masing sebagai penghargaan terhadap tanggungjawab yang dilaksanakan dalam perkhidmatan.

sumber - Air Times 


 

Wednesday, October 3, 2018

TENTERA LAUT JEPUN KUNJUNGI MARKAS TLDM KUANTAN

Kapal Pemusnah JS AKEBONO berlabuh di Pelabuhan TLDM Kuantan (MAWILLA 1) : Foto airtimes.my

KUANTAN, 19 Sept - Seramai 210 anak kapal JS AKEBONO dari Angkatan Pertahanan Maritim Jepun (JMSDF) hari ini mengadakan lawatan ke Pasukan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Pelabuhan Kuantan, di sini.

Delegasi JS AKEBONO diketuai Pegawai Memerintah Divisyen Pengiring Lima Kapten Josuke Nakamura sementara TLDM diwakili Ketua Staf Markas Wilayah Laut 1 (MAWILLA 1) Kapten Muhammad Shakir Salleh.

Nakamura berkata kapal itu yang dalam pelayaran balik ke Jepun selepas enam bulan menjalankan operasi di Teluk Aden, akan berada di sini selama dua hari lagi.


Kami harap lawatan kami di sini akan memperkukuhkan hubungan antara TLDM dan JMSDF sekali gus menyumbang kepada kerjasama dua hala yang lebih baik di antara kedua-dua negara. Kami mahu menggalakkan persefahaman bersama dari segi maritim. 

"Kita mempunyai banyak persamaan dari segi kawalan dan keselamatan terutama untuk membendung kegiatan lanun dan berharap dapat belajar dari satu sama lain," katanya kepada pemberita di sini. 

Nakamura berkata ini adalah kali kedua JS AKEBONO melawat Malaysia selepas menyertai eksesais bersama TLDM di Kota Kinabalu, Sabah pada 2016. 

JS AKEBONO yang bermaksud 'Dawn Hunter' dalam bahasa Jepun dan dilengkapi dengan meriam rapid fire 76mm, sistem pelancaran menegak Anti-Submarine Rockets (ASROC), dua senjata pertahanan 20mm, peluru berpandu permukaan, tiga tiub torpedo dan helikopter yang boleh memuatkan sehingga 8 kru, mula berkhidmat pada tahun 2003. 

JS AKEBONO merupakan kapal pemusnah (Destroyer) dari kelas Murasame. Destroyer ini mempunyai anjakan 4,550 tan metrik dan mampu mencapai kelajuan 30 knot.

Ia memenuhi peranan peperangan bawah laut yang aktif dan pasif serta peperangan udara.

Antara tugasannya adalah mengiringi kapal dagang melalui perairan berisiko untuk memastikan kapal selamat tiba di destinasi selain bekerjasama dengan pasukan dari pelbagai negara seperti Tentera Udara Spanyol, Tentera Udara Perancis dan Tentera Laut Djibouti.

Dalam tempoh 15 tahun perkhidmatannya, JS AKEBONO menyertai lebih 800 misi mengiring melibatkan 3,800 kapal.  

sumber :Bernama, Airtimes.my




 

Sunday, September 30, 2018

CAIC SASAR HELIKOPTER Z-10ME UNTUK PAKISTAN, THAILAND, MALAYSIA DAN NEGARA TIMUR TENGAH

Helikopter penyerang Z-10 dari China 
Z-10 adalah helikopter serangan China yang baru. Pembangunannya bermula pada pertengahan 1990-an. Ia telah direka dengan bantuan teknikal yang luas dari Eurocopter dan Augusta.

Helikopter serangan ini dihasilkan oleh perusahaan Changhe Aircraft Industries Corporation (CAIC)

Manakala Helikopter serangan kelas sederhana Z-10ME pula adalah versi yang ditingkat upaya daripada versi asal Z-10 yang digunakan oleh pasukan darat dan udara Angkatan Tentera Pembebasan Rakyat China (PLA) , menurut laporan 2016 yang diterbitkan dalam majalah tentera China Ordnance Industry Science Technology.

Enjin baru akan dipasang yang boleh meningkatkan daya maksimum helikopter itu dari 935 kilowatt kepada 1,200 kilowatt, lapor majalah itu. Z-10ME juga telah ditingkatkan dari segi pergerakan, perlindungan dan senjata api, kata artikel itu.

Helikopter serangan sederhana Z-10 boleh disesuaikan dengan padang pasir dan laut, ahli ketenteraan dan pengulas TV Song Zhongping memberitahu Global Times pada hari Khamis.

Z-10 juga boleh menyesuaikan diri dengan cuaca yang berbeza, kata Song.

"Banyak negara di Timur Tengah, Asia Tenggara dan Amerika Selatan memerlukan helikopter serangan sederhana lebih murah daripada AH-64 Apache buatan AS tetapi dengan senjata api yang mencukupi," kata Song.

Song merujuk kepada Z-10 sebagai pilihan yang kos efektif, di mana China menikmati hak harta intelek sepenuhnya. "Oleh itu, kami (China) boleh menawarkan perkhidmatan selepas jualan yang berkesan dan juga menerima pinjaman dan pemindahan teknologi," kata Song.

Song percaya, Z-10ME mungkin akan ditonjolkan secara terbuka di Pameran Udara Zhuhai yang akan diadakan di Wilayah Guangdong China pada bulan November ini.

sistem persenjataan yang mampu di bawa oleh Helikopter Z-10
PLA telah mengoperasikan helikopter Z-10 selama satu dekad, dan ia adalah "masa untuk meneroka pasaran global," kata Song.

Antara sistem persenjataan yang dibawa oleh Z-10 ialah meriam 30mm,  peluru berpandu anti-kereta kebal HJ-8 atau HJ-9  (setanding dengan TOW-2A), peluru berpandu anti kereta kebal HJ-10 yang baru dibangunkan (setanding dengan AGM-114 Hellfire) dan peluru berpandu udara ke udara TY-90. Ia juga boleh membawa pod roket.

Menurut Song, Negara pembeli yang di lihat berpotensi termasuk Pakistan, Thailand, Malaysia, Iran, Arab Saudi dan Kuwait,

sumber : Global Times



Wednesday, September 26, 2018

KAPLAN MEDIUM TANK TARIK MINAT NEGARA BANGLADESH DAN FILIPINA

Kereta Kebal KAPLAN sedang menjalani ujian penembakan di Indonesia

Filipina dan Bangladesh telah membuat pesanan 100 KAPLAN MT, kereta kebal sederhana yang dihasilkan oleh kontraktor pertahanan Turki FNNS dan PT Pindad Indonesia, kata Windu Paramata, ketua projek di Pindad.

Paramata berkata kedua-dua negara tersebut berminat membeli 40 hingga 50 unit setiap satu.

Paramata berkata, Kereta kebal Sedaerhana itu telah mendapat pengesahan dari Badan Penyelidikan dan Pembangunan Angkatan Tentera Indonesia  awal tahun ini.

Beliau memuji Kereta kebal tempur buatan Turki-Indonesia sebagai memaparkan teknologi terkini.

Poland juga dikata telah menurut langkah turki menghasilkan kereta kebal yang sama, kata Paramata, sambil menambah, negara itu masih di peringkat konsep.

Paramata berkata kereta kebal sederhana ini sesuai digunakan di negara-negara dengan hanya dua musim di Asia Tenggara, seperti Indonesia, Malaysia, Singapura dan Filipina serta di negara-negara empat musim kerana ia boleh beroperasi pada suhu maksimum 50 darjah Celcius, dan pada suhu minimum minus 30 darjah Celsius.
 


Pengarah FNSS, Nail Kurt hari ini berkata, kereta kebal itu berjaya melepasi ujian kelayakan di Indonesia dan bersedia untuk pengeluaran besar-besaran.

"Kami sangat dekat dengan fasa pengeluaran projek itu, dan ia akan menerima bajet lima tahun selepas 2019. Terdapat permintaan sebanyak 200-400 unit, jadi kita bercakap tentang beberapa jumlah yang sangat serius," katanya. .

Prototaip KAPLAN MT mula-mula dipamerkan pada Pameran Industri Pertahanan Antarabangsa ke-13 yang diadakan pada Mei lalu. Prototaip pertama dihantar ke Indonesia pada September lalu.
 


Menara CMI Cockerill 3105 dilengkapi dengan senjata yang mampu menembak peluru meriam 105mm bertekanan tinggi merupakan senjata utama kereta kebal tersebut.

Di kuasakan oleh enjin diesel dan mempunyai transmisi automatik sepenuhnya serta dapat membawa tiga anggota krew - pemandu, penembak dan komander.

Dengan kelajuan maksimum 70 km/j, kenderaan ini mempunyai jangkauan jarak operasi 450 kilometer.
 

Balistik guard melindungi badan kenderaan ini, selain itu perisai tambahan juga dipasang. Di samping itu, bahagian bawah kereta kebal ini juga dilindungi dari letupan periuk api.

Senjata kedua ialah mesingan sepaksi 7.62 mm di pasang sebelah kiri senjata utama.


Sumber  Daily Sabah

 

Wednesday, September 12, 2018

FTC-2000G, JET PEJUANG BUDGET DARI CHINA UNTUK PASARAN ASIA

Majlis pelancaran FTC-2000G di Anshun, wilayah Guizhou : Foto AVIC
Selepas kapal selam untuk Thailand dan kapal-kapal peronda LMS bagi Malaysia, konglomerat industri pertahanan China terus meraih pesanan dari Selatan dan Asia Tenggara.

Industri Penerbangan China (AVIC) milik negara itu memberitahu awal minggu ini bahawa ia telah menerima pesanan dari sebuah wilayah Asia Tenggara yang tidak ditentukan untuk pesawat pelbagai guna FTC-2000G,  pesawat pemintas J-7 versi eksport telah berhenti pengeluarannya pada tahun 2013, yang merupakan versi berlesen MiG-21 Soviet Mikoyan-Gurevich .

FTC-2000G adalah merupakan versi tingkat upaya dari versi latihan FTC-2000 / Guizhou JL9 kepada pesawat pemintas pelbagai peranan.

Syarikat itu berkata kumpulan pertama FTC-2000Gs dengan kapasiti bahan bakar dan erodinamik   yang lebih baik akan dilancarkan pengeluarannya di Anshun, wilayah barat daya Guizhou untuk penerbangan sulung mereka menjelang akhir bulan ini dan pesawat itu akan menuju ke bandar selatan Zhuhai di wilayah Guangdong untuk China Airshow, yang akan diadakan pada bulan November. 

Bebanan persenjataan yang dibawa pada 7 hardpoint FTC-2000G : Foto AVIC
AVIC berkata pesawat versatile ini dapat memenuhi keperluan seperti rondaan, latihan, pertempuran udara dan serangan darat dan boleh diubah sepenuhnya menjadi pesawat peninjau.

Pesawat ini menggunakan salur masuk supersonik diverterless dan mempunyai sehingga tujuh hardpoint untuk persenjataan dengan berat penggantungan maksima sebanyak 3,000 kilogram. Ia mempunyai ketahanan selama tiga jam dan jarak 2,500 kilometer.
 


Para pemerhati mengatakan bahawa FTC-2000G kemungkinan boleh dipasarkan di seluruh Asia Tenggara dan Afrika di mana banyak tentera udara yang memiliki armada pesawat tempur yang ketinggalan zaman dan ada yang hampir di penghujung hayat mereka seperti MiG-21 dan F5.

Data technical FTC-2000G
Berbanding dengan penawaran pesaing seperti FA-50 Korea Selatan dan M-346 di Itali, rangsangan prestasi dan kos yang tersendiri FTC-2000G mampu menjadi daya penarik kepada tentera asing untuk menaik taraf armada mereka dengan belanjawan yang terhad.

Pembeli pesawat buatan China sebelumnya , termasuk Myanmar dan Pakistan, akan menjadi pelanggan berpotensi, seorang pakar memberitahu Global Times.

sumber : AsiaTimes  

Tuesday, September 11, 2018

TDM DIJANGKA PEROLEH HELIKOPTER MD-530 AWAL TAHUN DEPAN


KUALA LUMPUR 5 Sept. – Tentera Darat dijangka memperoleh helikopter tempur ringan jenis MD 530-G secara berperingkat awal tahun depan.

Panglima Tentera Darat, Jeneral Datuk Seri Ahmad Hasbullah Mohd Nawawi berkata, buat masa ini pihaknya sedang membuat percubaan pemanduan terhadap helikopter buatan syarikat McDonnell Douglas itu.

“Jika mengikut peranca­ngan ia (akan diperoleh) awal tahun depan, perolehan aset ini mengikut perancangan dan kita berpuas hati. Buat masa ini, Tentera Darat masih dapat laksanakan tugas menggunakan aset sedia ada,” katanya.

Ahmad Hasbullah berkata demikian dalam sidang media selepas Perbarisan Perintah Ulung Panglima Tentera Darat ke-27 di Kem Perdana Sungai Besi di sini, hari ini.

Sebelum ini, bekas Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dilaporkan berkata Tentera Darat bakal menerima perolehan aset baharu antaranya enam helikopter tempur ringan jenis MD 530-G menerusi Bajet 2018.

Sementara itu, Ahmad Hasbullah mengingatkan anggota dan pegawai Tentera Darat agar sentiasa berwaspada ancaman kumpulan militan Daesh.

“Pihak Tentera Darat sentiasa menjalankan program keseda­ran bagi mengelak anggotanya daripada terpengaruh dengan kegiatan seperti itu,” katanya.

Beliau juga berkata, empat teras yang digariskan Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jeneral Tan Sri Zulkifli Zainal Abidin akan dilaksanakan bagi memastikan Tentera Darat kekal cemerlang.

Teras tersebut adalah Angkatan Profesional, Ketumbukan yang Siap Siaga, Keutuhan Organisasi dan Memperkasa Kua­liti Hidup

“Arahan Kementerian Pertahanan juga akan dilaksanakan dan anggota tentera diingatkan supaya fokus terhadap tugas yang diamanahkan kepada mereka,” katanya. – BERNAMA

Thursday, August 30, 2018

SISTEM PERTAHANAN UDARA TURKI - HISAR-A DAN HISAR-O

Sistem pertahanan udara (darat ke udara) HISAR-O melakukan ujian tembakan
Negara Turki telah berjaya menghasilkan Sistem misil Pertahanan Udara Jarak rendah (Hisar-A) dan Sistem misil Pertahanan Udara Jarak Sederhana di kenali sebagai Hisar-O.

Ini dibuktikan dengan kejayaan Roketsan  menjalankan ujian sistem peluru berpandu permukaan-ke-udara (SAM) jarak sederhana Hisar-O di Aksaray, Turki tengah pada 3 Disember 2016.

Sistem peluru berpandu HÄ°SAR-O ini bertujuan untuk melindungi pangkalan tentera, anggota tentera, pelabuhan, dan aset strategik negara yang lain terhadap ancaman dari udara di ketinggian sederhana.

Hisar-A dan Hisar-O berperanan memusnahkan pesawat sayap kaku dan berputar, misil kruis, pesawat udara tanpa pemandu (UAV) dan peluru berpandu udara ke permukaan.

Namun begitu Hisar-A hanya mampu meneutralkan ancaman tersebut dari jarak sejauh 15 kilometer, tetapi Hisar-O dapat melakukan hal yang sama dari jarak 25 kilometer.

Hisar-O ini dikuasai oleh roket pendorong denyutan dua denyutan. Ia dipandu oleh sistem navigasi inersia (INS) yang menyokong pembetulan panduan radar permukaan melalui pautan data. Selepas cukup dekat dengan sasaran, Hisar-O akan beralih ke pelacak imej inframerah (IIR).

Pembangunan Sistem Pertahanan udara Turki ini dilakukan oleh dua Syarikat besar pertahanan Turki iaitu Aselsan dan Roketsan dan masing -masing diberikan tugas tertentu.

Aselsan ditugaskan untuk membangun dan menghasilkan radar, perintah dan kawalan, dan sistem kawalan tembakan, manakala Roketsan bertanggungjawab terhadap pembangunan peluru berpandu dan pendorongnya.

Sistem Pertahanan udara HISAR-A, sistem misil dan radar dipasang pada kenderaan sama dan mampu beroperasi secara individu
Sistem peluru berpandu HISAR-A dilancarkan pada kenderaan berperisai FNSS ACV-30. Semua operasi penembakan dilakukan dari dalam kenderaan. Ia dapat melindungi krew dari tembakan mesingan dan serpihan letupan peluru meriam.

Selain dari misil yang diletakkan secara menegak, radar pengawasan udara 3D dan sistem elektro-optik / inframerah (EO / IR) juga dipasang serentak dan terletak di bahagian belakang kenderaan yang sama. Ini membolehkan ia beroperasi secara individu dan berasingan.

Sistem peluru berpandu Hisar-O, dipasang pada trak tentera chasis 6x6 Mercedes Benz. Setiap kenderaan peluncur ini mampu membawa sejumlah 6 unit pelancar peluru berpandu.  

Sistemnya berbeza dengan HISAR-A kerana ia lebih menjurus kepada sistem bateri pertahanan udara dengan kenderaan perintah, kenderaan radar dan kenderaan peluncur peluru berpandu yang berasingan.

Sistem HISAR-A ini dilihat amat bersesuaian dengan Malaysia jika ingin mengoperasinya, kerana memiliki platform yang sama iaitu ACV ADNAN, hanya memerlukan pemasangan sistem sahaja pada platform yang telah tersedia.

sumber : armyrecognition, mmp, daily sabah


 

Monday, August 20, 2018

KAPAL COAST GUARD CHINA 3401 MENCEROBOH LAGI DI BETING PATINGGI ALI

Kapal Coast Guard China yang menceroboh perairan Malaysia : foto MDSC
Kedudukan kapal CG China dan Kapal KD Kelantan : foto MMP
Kapal Coast Guard China dilihat menceroboh lagi di sekitar perairan Beting Patinggi Ali.

Nampaknya arahan dan amaran Tun M dan YB Mat Sabu kepada China supaya tidak meletakkan kapal perang dan kapal coast guard di Laut China Selatan sikit pun tidak dihiraukan oleh China.

China terus meletakkan kapal coast guard 3401 berhampiran Beting Patinggi Ali dan terus mengganggu kapal/bot awam yang berlayar behampiran.

Beting Patinggi Ali terletak sejauh terletak 80 batu nautika atau 107 kilometer dari Tanjung Baram, di dalam kawasan Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) Malaysia berdasarkan peruntukan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Undang-Undang Laut 1982 (UNCLOS 1982).

TLDM menghantar dua kapal korvet KD Kelantan dan KD Selangor untuk memantau keadaan di Beting Patinggi Ali dan kapal CG China Haijing 3401

Berita ni saya ambil dari facebook Malaysian Defence and Security Community dan facebook MMP untuk dikongsi dengan pembaca sekelian.  

Tuesday, August 14, 2018

JEPUN LANCAR KAPAL PEMUSNAH PELURU BERPANDU BARU - MAYA (179)

Kapal Pemusnah Peluru Berpandu Balistik baru Angkatan Laut Jepun - Maya (179)
Jepun telah melancarkan kapal  pemusnah peluru berpandu baru yang pertama dalam  kelasnya dengan keupayaan pertahanan peluru berpandu balistik, untuk menguatkan pertahanannya terhadap ancaman peluru berpandu dari Korea Utara.

Kapal Pemusnah yang diberi nama Maya, no penant 179 merupakan kapal pertama pemusnah peluru berpandu yang dihasilkan dari 27 buah kelas Atago yang di pesan oleh Tentera Laut Jepun (JMSDF). ia dibina di limbungan kapal Isigo Ward di Yokohama.

Kapal seberat 8700 tan dan panjang 170 meter ini merupakan versi tingkat upaya dari kelas Atago (improved Atago) di lengkapi dengan sistem tempur Aegis Baseline J7 dan sistem radar Northrop Grumman AN / SPQ-9B, yang menyediakan keupayaan untuk mengesan dan menjejaki sasaran peluru berpandu anti-kapal yang berkelajuan rendah, berkelajuan tinggi dan rendah dalam persekitaran yang berat.

Sistem tempur Aegis
Sistem aegis Baseline J7  buatan Jepun ini adalah setara  dari segi keupayaannnya dengan Aegis Baseline 9 / BMD 5.1 yang standard buatan A.S

Sistem Aegis terdiri daripada komputer berkuasa, radar dan sistem pelancaran peluru berpandu yang mampu menjejaki berpuluh-puluh sasaran serentak dan menembak beberapa peluru berpandu sekaligus.  

Para pegawai pertahanan Jepun berharap ia akan menjadi salah satu kapal Angkatan Laut Jepun yang paling kuat dengan penggunaan versi terbaru sistem tempur Aegis yang paling canggih yang boleh di linkkan dengan rangkaian tempur tentera laut A.S.

Melalui sistem ini Kapal pemusnah Maya mampu melancarkan peluru berpandu SM3 Block IIA versi paling terkini melalui sistem pelancar menegak MK41 (MK41 Vertical Launching System)

Pelancar menegak peluru berpandu ( VLS MK41)
Gambar 3D pelancar menegak (VLS Mk41)
Selain dari peluru berpandu SM3, ia juga akan membawa peluru berpandu permukaan ke udara RIM-66 Standard Missile-2 (SM-2) dan RIM-162 Misil Sea Sparrow Evolved (ESSM). kesemua misil ini boleh dilancarkan dari sel VLS Mk41 kapal pemusnah Maya.

Sistem persenjataan lain ialah Japan Type 90 (SSM-1B) misil anti kapal, 2 unit mesingan CIWS Mark 15 20 mm,  2 unit torpedo dipasang dalam konfigurasi tiga tiub, 1 unit meriam Mk 45 Mod 4 127 mm 62 kaliber , dipasang dalam bentuk Stealth shape. Dibuat oleh syarikat Japan Steel Works di bawah lesen Amerika dari pengilang asalnya.
 
Enjin Kapal ini dikuasakan, oleh gabungan diesel-elektrik dan gas, atau CODLAG, dan boleh mencapai kelajuan tertinggi sehingga 30 knot.

Dikendalikan oleh 300 kru kapal termasuk pegawai. 

Pelancaran Kapal pemusnah ini telah mendapat respon dari pihak China dengan menyatakan kapal tersebut berpotensi menyasarkan China serta mengancam negara-negara lain dan menurut pakar dari China sesekali keselamatan mutlak direalisasikan oleh Jepun dan Amerika Syarikat, mereka boleh menyerang negara-negara lain tanpa rasa bersalah.

sumber : the Diplomat & Malaysia insider