|
Perolehan yang mungkin jadi keutamaan Kementerian Pertahanan dan pihak tentera |
Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sedang menetapkan perolehan dalam keupayaan pengawasan maritim, seperti sistem pesawat tanpa pemandu (UAS), ground-based radar dan Light Combat Aircraft (LCA) sebagai keutamaannya kerana ia menanti kertas putih dari kementerian pertahanan, kerajaan baru untuk arahan dan belanjawan.
Bercakap kepada AIN dalam wawancara eksklusif menjelang pameran LIMA yang akan diadakan di Langkawi pada minggu lepas dalam bulan Mac, Panglima TUDM Tan Sri Affendi Buang berkata bahawa ia adalah kali pertama Malaysia merangka kertas putih pertahanan sebagai "keseluruhan - dari kerajaan," dan beliau berkata ia akan memberi kerajaan petunjuk yang betul untuk melengkapkan TUDM dengan " perkara yang betul. "
Berdasarkan pelan peta CAP55 TUDM baru yang dikeluarkan pada 2018, angkatan udara sedang mencari satu pesawat tempur pelbagai peranan (MRCA), LCA, pesawat rondaan maritim (MPA), UAV, peluru berpandu dan radar, antara lainnya, menjelang 2055.
"Kami menangani persekitaran strategik Malaysia sebagai negara maritim; kami ingin mempunyai keupayaan pengawasan yang dipertingkatkan dan ingin mempunyai keadaan awareness yang lebih baik sebagai agenda utama kami. Kami bercakap mengenai MPA dan medium-altitude long-endurance [MALE] UAV, "kata Affendi.
|
Pelan CAP 55 TUDM |
Beliau menambah bahawa TUDM telah menerima "puluhan" cadangan untuk pelbagai penyelesaian , termasuk platform khusus, platform roll-on / roll-off, atau penambahbaikan Beechcraft King Air B200T yang ada dengan sistem baru.
Boeing, Airbus, dan Leonardo telah mengesahkan kepada AIN bahawa mereka telah memberi respon balas masing-masing dengan P-8A Poseidon, C295, dan ATR-72MP.
Selepas bertahun-tahun mencari pesawat pejuang pelbagai peranan, TUDM kini telah menjadikan program LCA sebagai program utama. LCA akan menggantikan armada pesawat ringan pelbagai jenis TUDM, yang terdiri daripada BAE Hawk 108/208 dan Aermacchi MB-339CM, yang mempunyai masalah logistik dan penyelenggaraan.
Dia menyatakan bahawa LCA moden mempunyai keupayaan pelbagai peranan yang hampir menyamai pesawat pejuang penuh, tetapi mempunyai modal dan kos operasi yang lebih rendah.
Affendi mengakui bahawa TUDM telah menerima maklumat tentang Industri Aeroangkasa Korea FA-50 Golden Eagle, Leonardo M346, HAL Tejas, PAC JF-17, serta Yakovlev Yak-130 dan mengharapkan lebih banyak lagi cadangan.
"Dengan memulakan RFI kini memberikan kita keutamaan masa, kemungkinan untuk membuat kajian kerana kita menunggu kelulusan kerajaan untuk memulakan projek. Memandangkan kami juga sedang mencari
Fighter Lead-In Trainer (FLIT), pesawat mesti memenuhi kedua-dua peranan, "katanya. "Kami bekerja di bawah keupayaan kewangan yang realistik, oleh itu LCA perlu mendahului program MRCA melainkan kerajaan mempunyai belanjawan untuk membolehkan kami meneruskan keduanya pada masa yang sama."
|
Aermacchi MB-339CM - TUDM :foto airplane-pictures.net |
|
Hawk 208 - TUDM |
Affendi mengulas bahawa Hawk 108/208 berada dalam perkhidmatan ke-25nya dan menghampiri "shelf-life" nya, dan kos penyelenggaraan semakin meningkat. Ia akan secara beransur-ansur bersama dengan MB-339CM akan digantikan dalam masa 10 hingga 15 tahun lagi.
Beliau menambah bahawa TUDM masih terbuka untuk mengendalikan gabungan pesawat blok Barat dan Timur, kerana mahu mempunyai keseimbangan keupayaan yang terbaik. "Selepas 20 tahun mengendalikan platform bercampur, kami telah banyak belajar dan menyedari perkara-perkara yang kami mahu dan apakah isu-isu yang perlu diperhatikan."
Menurut Jeneral Tan Sri Hj Affendi bahawa TUDM akan dapat menyelesaikan semua isu berkaitan penyelenggaraan untuk Sukhoi Su-30MKM pada 2019. Kira-kira dua pertiga daripada armada telah melepasi program penyelenggaraan berat 10 tahun yang tertangguhkan akibat kekangan kos.
Pasukan yang diketuai oleh Malaysia, yang terdiri daripada Aerospace Technology Systems Corp (ATSC) dan RMAF Central Aerospace Engineering Services Establishment (RCAESE), dengan kerjasama syarikat Rusia Sukhoi MRO, melakukan program penyelenggaraan dan baik pulihnya sendiri. "Kami juga telah menghantar pasukan kami ke OEM di Rusia dan syarikat-syarikat Sukhoi MRO di negara-negara Eropah Timur yang lain untuk belajar," kata Affendi. "Walaupun kerja dilakukan oleh pakar tempatan kami, kami mengikuti prosedur piawai perindustrian aeroangkasa yang ketat."
Melihat jauh kehadapan, Affendi mahu TUDM memiliki pesawat pejuang generasi kelima dan keenam untuk memastikan pasukannya relevan, sama seperti negara jiran bersebelahan yang sedang dalam perancangan untuk perolehan platform ini, dari F-35 ke K / I-FX .
"Kami mahu mempunyai teknologi seperti yang kita mahu setanding dengan yang lain. Angka tidak penting. Sekiranya anda mahu tahu tahap pasukan anda dimana, anda perlu berada dalam permainan atau anda akan ketinggalan. Anda mesti mempunyai platform untuk membangunkan pengetahuan, yang tidak boleh dilakukan hanya dalam semalaman. "
sumber : ainonline.com