Tuesday, April 24, 2018

DSA 2018 - MALAYSIA BELI HOWITZER LG1 105MM

Meriam ringan LG1 Mark III 105mm dari Nexter
Nexter mengumumkan di DSA 2018 di Kuala Lumpur pada 19 April lalu bahawa tentera Malaysia memesan 18 sistem artileri LG1 mark III 105mm, yang dijadualkan untuk penghantaran antara November 2019 dan Februari 2020. Ini termaktub didalam perancangan perolehan ATM dari budget 2018.
 
Perjanjian itu juga termasuk pembelian peluru 105mm jarak jauh ERG3. 

Senjata ini akan dikendalikan oleh Rejimen pertama Artileri Diraja (Para) Brigade Parachut Ke-10. Pembentukan angkatan udara elit ini, Tentera Malaysia bersedia untuk melaksanakan pergerakan cepat.

Tembakan laras L / 30 LG1 boleh mencapai jarak sehingga 17km dengan peluru jarak jauh, dan Nexter menerangkan sebagai meriam paling ringan dalam kategorinya di dunia. Ia dikendalikan oleh lima krew. Kadar kecepatan tembakan ialah 12 tembakan per minit.

LG1 diangkut menggunakan helikopter
Ia boleh ditarik oleh sebuah kenderaan ringan,  diangkut oleh sebuah helikopter seperti PUMA atau Bell 212, atau di turunkan dengan payung terjun oleh pesawat pengangkutan taktikal seperti C130 HERCULES. 
  
Beratnya hanya (1,650kg), membolehkan senjata itu digunakan di mana-mana teater operasi dari hutan ke gunung, tidak kira berapa kompleksnya keadaan.
 
Meriam LG1 di tunda dengan trak Tentera Belgium
Nexter mempunyai perkongsian rapat dengan ADS, salah satu syarikat pertahanan utama Malaysia, selama lapan tahun dan kontrak ini menandakan langkah seterusnya dalam kerjasama mereka: 


Sistem meriam LG1 105mm ini akan dipasang secara tempatan di kemudahan ADS berhampiran Gemas, Negeri Sembilan. ADS yakin inisiatif ini akan meningkatkan keupayaan diri dan kemampuan artileri tentera. Pakej ini juga termasuk peluru ERG3 jarak jauh, Komputer Ballistic BACARA dan Sistem kawalan tembakan Thales AS 4000.

LG1 kini digunakan oleh Belgium, Kanada, Colombia, Indonesia, Singapura dan Thailand.

Selepas kejayaan memasarkan LG1, Nexter sedang meninjau peluang-peluang lain di Malaysia, dengan syarikat itu menjangkakan membawa CAESAR 6x6 SPH ke negara akhir tahun ini, mungkin sekitar Julai, untuk di demonstrasikan kepada tentera.

Direktur pemasaran artileri di Nexter, Didier Rampal, berkata CAESAR boleh menjadi pelengkap kepada M109A5 yang mana Malaysia sedang menunggu dari AS.

Kedua-dua Thailand dan Indonesia mengendalikan CAESAR. Jika Malaysia memilih platform senjata yang sama, Nexter berkata ia bersedia untuk memindahkan teknologi ke Malaysia untuk pemasangan tempatan.


sumber : shephard & Monch Publishing Group



 

Monday, April 23, 2018

LOI VL MICA UNTUK LCS DI TANDATANGANI

Peluru berpandu VL-MICA dari MBDA
KUALA LUMPUR: Satu daripada Letter Of Intent (LOI) yang diserahkan pada 18 April di DSA 2018, adalah untuk peluru berpandu VL MICA permukaan-ke-udara oleh MBDA.

MICA dibeli untuk melengkapkan LCS, sudah tentu. Tidak seperti NSM, ini bukan kontrak, walaupun ia mungkin akan diberikan tidak lama lagi.

Seperti yang telah saya nyatakan sebelum ini, MBDA telah dikontrak oleh BNS untuk membekalkan pelancar dan peralatan yang berkaitan walaupun bukan peluru berpandu. Semua senjata untuk LCS - dari senjata api ke peluru berpandu - adalah "kelengkapan peralatan kerajaan" yang akan dibekalkan terus kepada BNS sebaik sahaja kontrak telah diberikan.  


Oleh itu, kerajaan (melalui Kementerian Pertahanan) yang menandatangani kontrak dan LOI untuk peluru berpandu - NSM dan MICA - dengan Kongsberg dan MBDA.

Bagi kos dan bilangan peluru berpandu MICA yang akan diperoleh, saya belum lagi mengesahkannya. Bagaimanapun, kerana enam LCS masing-masing dikatakan mempunyai 16 peluncur, kita boleh menganggap sekurang-kurangnya 100 peluru berpandu akan diperolehi. Ia juga mungkin bahawa kedua-dua versi RF dan IR peluru itu akan dibeli.

Bagaimanapun, dari skema LCS seperti yang ditunjukkan oleh BNS di DSA 2018, MD berpendapat bahawa mereka boleh dimuatkan peluru berpandu Aster 15 atau 30 untuk mengikuti kapal, jika dana sudah tentu tersedia. 

Skematik menunjukkan pelancar A-35 di LCS menembusi hanya satu dek dengan sekurang-kurangnya tiga geladak di bawah. Sudah tentu mereka perlu mengubah reka bentuk keseluruhan kawasan bow jika mereka melakukan ini tetapi Malaysian Defence (MD) tidak fikir ia tidak dapat dibatalkan atau mahal. Bahagian mahal tentu saja peluru berpandu itu sendiri!

Menukar enam LCS pertama untuk Asters bagaimanapun akan agak mahal kerana mereka perlu mengubah sekurang-kurangnya dua dek sekurang-kurangnya. 

sumber : Malaysian Defence

 
 

Wednesday, April 18, 2018

KONTRAK SPH M109 A5 AKAN DITANDATANGANI DI DSA 2018

SPH M109 A5 Tentera Brazil
KUALA LUMPUR: Kontrak menandatangani kontrak untuk howitzer M109 A5 SPH akan ditandatangani pada 18 Apr, hari menandatangani kontrak untuk DSA 2018.

Duta Besar AS ke Malaysia Kamala Lakhdir akan mewakili AS untuk program Excess Defense Articles (EDA). Deftech, syarikat yang mungkin diberikan kontrak sokongan, akan bekerjasama dengan Loring Industries untuk membaik pulih SPH. SPH yang ditempah oleh Malaysia telah disimpan di kemudahan besar syarikat itu di Maine.


Skop kerja-kerja pengubahsuaian belum dimuktamadkan tetapi laras meriam SPH 155mm yang diguna pakai semasa dalam perkhidmatan dengan Tentera AS akan diganti dengan yang baru. 

Sebagai rakan kongsi dengan Deftech, empat juruteknik Deftech akan menjadi sebahagian daripada pasukan Loring Industries yang bekerja di kemudahan Loring di Maine.  

Kerja pengubahsuaian SPH M109 Malaysia dijangka selesai dalam tempoh empat tahun kontrak kerana kerja-kerja membaikpulih M109A5 akan menjadi lebih ekstensif dan sebahagian besar komponen, termasuk laras howitzer perlu diganti.

Menurut Tim McCabe, Ketua Pembangunan Perniagaan Loring Industries, 19 M109A5s akan dikembalikan Malaysia dan ditauliahkan dalam perkhidmatan dan baki 10 lagi akan digunakan sebagai bahagian alat ganti (spare parts).

Syarikat itu mengatakan ia telah memperbaharui lebih daripada 500 M109A5 Howitzers untuk pelanggan FMS ( Foreign Military Sales) dari seluruh dunia.

sumber : Malaysian Defense & Monch Publishing Group
 

DSA 2018 - DEFTECH PROMOSIKAN SARP UGV UNTUK ANGKATAN BERSENJATA MALAYSIA

SARP UGV Buatan Turki
Dihasilkan secara bersama oleh syarikat-syarikat Turki Aselsan dan Katmerciler, SARP UGV sedang dipromosikan ke Angkatan Khas Malaysia oleh kontraktor tempatan Deftech semasa pameran DSA 2018 di Kuala Lumpur.

Menurut Deftech, SARP UGV terutama didedikasikan untuk misi peperangan di bandar dalam menyokong Polis Malaysia dan Pasukan Khas Tentera.
 
UGV SAR terutamanya terdiri daripada Stesen Senjata Kawalan Jauh Aselsan SARP dan UKmer UGV Katmerciler.

UKAP dikuasakan oleh bateri tunggal yang menyediakan sehingga 5 jam waktu operasi. Ia mempunyai berat kosong 1000 kg dan muatan maksimum sebanyak 2 tan. Trek terdiri daripada getah dan keluli aloi. UGV mempunyai kelajuan maksimum 17 km / j. 

Setelah diintegrasikan pada platform UGV, turet SARP membolehkan pengendali untuk menjauhkan diri dari zon berbahaya. Keupayaan komunikasi selamat, sulit dan komunikasi bebas dari jamming membolehkan sistem ini dapat dikendalikan di tempat kawalan jauh dari infrastruktur kritikal. 

SARP tanpa wayar adalah stesen senjata stabil yang dikendalikan dari jauh yang menggabungkan keupayaan peninjauan ketepatan tinggi dengan kuasa tembakan yang sangat baik, boleh dipasang dengan mesingan 12.7 mm, mesingan 7.62 mm, atau pelancar bom tangan automatik 40 mm.

sumber : armyrecognition

 

Tuesday, April 17, 2018

DSA 2018 - BOUSTEAD PAMERKAN DUA REKAAN KAPAL KONSEP BARU

Boustead Heavy Industry Corporation Malaysia (BHIC) menunjukkan dua model rekabentuk kapal konsep baru, Batch kedua New Generation Patrol Vessel (NGPV) dan Revolusion Littoral Mission Ship (RLMS).      
 
Konsep baru NGPV batch 2 dari BHIC




















Kedua-dua kapal itu disasarkan untuk memenuhi matlamat yang ditetapkan dalam pelan transformasi Tentera Laut Diraja Malaysia (RMN) 15 hingga 5, yang bertujuan untuk mengurangkan bilangan kelas kapal yang dikendalikan dari jumlah semasa 15 hingga hanya lima kelas kapal.

Batch pertama NGPV,  Kelas Kedah di bina oleh BHIC berdasarkan rekabentuk MEKO 100 dan ditauliah dalam TLDM pada 2006.

NGPV batch pertama - kelas Kedah
NGPV batch kedua juga akan terus menggunakan hull MEKO 100  yang mana BHIC mempunyai lesen IP tetapi struktur kapal akan diubah suai untuk menyediakan radar cross section profile yang lebih rendah. 

Menurut BHIC, pihak TLDM memerlukan sebanyak 12 kapal yang akan diberi peranan melakukan rondaan penguatkuasaan maritim dan Zon Ekonomi Ekslusif (EEZ) yang mencakupi penangkapan ikan secara haram, cetak rompak dan serangan seaborne lintas sempadan dari kumpulan bersenjata di Filipina.

Ini bermakna anggapan bahawa kapal generasi baru ini akan dilengkapi dengan sistem persenjataan yang canggih seperti peluru berpandu anti permukaan dan anti udara ternyata meleset. Dengan hanya meriam utama 57mm dan meriam 30mm dibelakang menjadikan anggaran harga NGPV batch kedua kurang dari RM500 juta (USD 128 juta) sebuah.

rekaan konsep baru LMS dari BHIC
Manakala konsep reka bentuk Kapal RLMS (Revolusion Littoral Mission Ship)  adalah cadangan BHIC berdasarkan empat Kapal Misi Littoral yang akan dibina oleh BHIC dan China Shipbuilding & Offshore International Co (CSOC) dan reka bentuk BHIC sendiri hasil dari perbincangan dengan TLDM, sebagai keperluan operasional dan misi untuk LMS selepas batch pertama memasuki perkhidmatan.

Digelar Kapal Misi Littoral Revolusioner, ia mungkin sedikit lebih panjang daripada LMS yang direka khas oleh China. Tambahan pula, ia mungkin mempunyai berat dalam urutan 750 tan, berbanding dengan 710 tan untuk empat unit batch asal LMS yang ditempah.

Model itu menggambarkan sebuah kapal dengan dek penerbangan tegar tetapi tidak ada hanggar, dan RHIBs yang di lancarkan disampingan  kapal  bukannya di buritan kapal. Dek penyimpanan di bawah dek penerbangan boleh menampung beberapa kontainer.

Persenjataan maksimum akan menjadi meriam 40mm, berbanding dengan 30mm RWS dipasang pada LMS asal.


rekabentuk LMS dari China untuk TLDM
Walau bagaimanapun, konfigurasi tepat LMS susulan ini bergantung sepenuhnya kepada keperluan TLDM, FAdm Ir. Hairutdon Ayob, ketua program LMS, memberitahu Shephard.

Walau bagaimanapun, dengan jelas, LMS Revolusi adalah reka bentuk Malaysia yang lebih unik, dan mungkin akan mencampurkan subsistem Barat dengan subsistem dari China, dan bukannya seluruh subsistem dan persenjataan dari China pada empat kapal LMS pertama.


Di bawah rancangan '15-ke-5 ', TLDM memerlukan 18 kapal LMS secara menyeluruh. Sebanyak 14 lagi akan dibina oleh BHIC di Malaysia, walaupun TLDM juga mempunyai pilihan untuk membina beberapa tambahan dalam konfigurasi yang sama seperti kuartet pertama.

Ayob berkata matlamatnya adalah untuk mula memperkenalkan LMS (next generation) pada tahun 2022, tahun selepas pengambilan kapal ke 3 dan 4 dalam kumpulan pertama LMS. Beliau berkata ini akan memastikan pembinaan berterusan di limbungan kapal Lumut syarikatnya.
 

sumber : Shephard & Monch publishing group 

 

Monday, April 16, 2018

DSA 2018 - PANGLIMA DAN WAKIL TENTERA LAUT SAHKAN KEHADIRAN.

Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman bin Ahmad badaruddin
KUALA LUMPUR - Seramai 23 panglima dan wakil dari tentera laut yang mewakili negara masing-masing telah mengesahkan kehadiran ke Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2018 yang dijadual bermula 16 sehingga 19 April ini di MiTEC

Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin berkata, kehadiran mereka juga antara lain bagi mengeratkan hubungan antara negara terlibat.

Beliau berkata DSA 2018 adalah gabungan agensi keselamatan termasuk Tentera Darat, Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Pameran Antarabangsa Keselamatan Kebangsaan (NATSEC) Asia 2018 yang mengetengahkan pameran berkaitan sektor pertahanan maritim.

“Ini memberi kita peluang untuk saling bertukar pandangan dan fikiran serta melihat teknologi syarikat pertahanan dari seluruh dunia.

 “Ia juga memberi kita kesempatan untuk mempamerkan segala inisiatif dan teknologi baharu oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) menerusi DSA 2018 nanti,” katanya kepada pemberita selepas majlis ‘Fair Winds and Following Seas’ di KD Sri Gombak, di Jalan Padang Tembak di sini hari ini.

Kira-kira 1,500 syarikat berkaitan pertahanan dari 60 negara dijangka menyertai pameran pertahanan itu.

DSA edisi ke-16 itu menyasarkan kehadiran sehingga 40,000 pelawat termasuk 300 delegasi peringkat tinggi dari luar negara.

KD Hang Tuah (76) akan dijadikan muzium terapung dan diganti dengan kapal latihan baru Tunas dan Gagah samudera
Sementara itu, Ahmad Kamarulzaman berkata Kapal Diraja (KD) Hang Tuah merupakan antara kapal latihan TLDM yang akan dijadikan muzium terapung sebaik Kapal Latihan Gagah Samudera (KLGS) dan Teguh Samudera (KLTS) ditauliahkan.

Menurutnya, TLDM tidak akan lucutkan pentauliahan KD Hang Tuah meskipun ia berusia lebih 50 tahun namun sebaliknya ia akan dijadikan sebagai sebuah muzium terapung di Lumut, Perak.

“Ia (muzium terapung) akan dibina bersebelahan Muzium TLDM yang turut dicadangkan di Lumut. Kita berharap kerajaan Perak dapat memperuntukkan sebidang tanah  untuk pembinaan Muzium TLDM yang akan memakan masa selama dua tahun,” katanya.

Terdahulu, majlis itu meraikan 103 pesara TLDM di ibu negara yang telah menyumbang bakti sepanjang berkhidmat.

Sumber : Bernama




Monday, April 9, 2018

MBT ALTAY TARGET PASARAN ASIA TENGAH, ASIA DAN EROPAH BARAT

kereta kebal Altay komponen buatan tempatan kecuali bahagian Enjinnya

Menteri Pertahanan Nasional, Nurettin Canikli, berkata Altay, yang kini sedang dalam pembangunan, menarik perhatian ramai dari pembeli antarabangsa, terutamanya dari Timur Tengah, Asia dan Eropah Barat.  

Bercakap kepada sekumpulan wartawan, Menteri Canikli berkata eksport pertahanan Turki menyaksikan pertumbuhan stabil pada 2017, mencapai USD $ 1.74 bilion. 

Beliau juga mengesahkan menerima beberapa tawaran untuk menghasilkan Altay dan menyatakan bahawa mereka sedang dinilai. Canikli berkata bahawa kerajaan melihat kriteria yang berbeza sebelum menyerahkan projek itu kepada pembida terbaik. Ianya tidak tertumpu pada mana-mana individu atau kumpulan tertentu dan sedang dilaksanakan secara terbuka. 

Laporan terdahulu mencadangkan tiga firma, Otokar, Sistem Pertahanan FNSS, dan Industri Automotif BMC and Trade Inc., telah mengemukakan cadangan mereka untuk menjad pengeluar massa Altay. 

Menteri itu berkata Altay akan benar-benar asli, dengan pengeluaran besar-besaran kemungkinan akan bermula pada akhir 2019 atau awal 2020. Dia menambah bahawa Turki terbuka untuk mengeksport pelbagai jenis senjata yang dibangunkan di negara ini. 

"Kami melakukan kajian pasaran di negara-negara yang berbeza. Terdapat permintaan yang serius untuk howitzer kami sendiri, Fırtına (Ribut), Altay MBT dan beberapa sistem senjata lain," katanya

Canikli memberitahu bahawa kementerian telah mengadakan kajian berasingan untuk enjin Altay, kontrak yang akan diberikan dalam bidaan berasingan.

"Produk itu, bagaimanapun, akan menjadi satu bahagian enjin. Satu-satunya masalah dalam membuat Altay tidak sepenuhnya asli, tidak ada masalah dengan komponen lain," katanya.

Undersecretariat untuk Pertahanan Industri (SSM) sebelum ini mengumumkan bahawa lima syarikat, termasuk BMC,  Figes Physics and Geometri Perkhidmatan Simulasi Komputer Perdagangan, Istanbul Maritime Shipbuilding Industry and Trade Inc., Turkish Aerospace Industries (TAI) Engine Industry Inc. dan TÃœMOSAN Engine and Tractor Industry Inc., membuat tawaran untuk Projek Pembangunan Enjin Kereta kebal Altay.

Turki kelihatan memuktamadkan kontrak untuk membina 500 unit (250 pilihan) dalam tempoh maksimum tiga bulan.


Altay adalah MBT generasi ketiga dan program pengembangan mbt asli buatan Turki yang pertama. Kereta kebal ini dinamakan bersempena nama General Fahrettin Altay, yang memerintahkan Kor Cavalry ke-5 semasa Perang Kemerdekaan Turki.


 Sumber : Daily Sabah