Tuesday, July 27, 2021

DUA KAPAL PERONDA BRITIAN, TETAP DI INDO-PASIFIK UNTUK HADAPI CHINA

HMS Tamar dan HMS Spey merupakan River Class OPV

Kementerian Pertahanan British telah mengenalpasti dua buah kapal perondanya, HMS Tamar (P233) dan HMS Spey (P234) untuk ditempatkan di perairan di Indo-Pasifik secara tetap, untuk mencabar tindakan haram China yang mendakwa 90 peratus daripada Laut China Selatan adalah miliknya.

Tindakan Britain menempatkan dua buah kapal perangnya secara tetap di Indo-Pasifik ini adalah selaras dengan dasar negara itu yang mahu meningkatkan peranannya di rantau itu bagi menangani sikap agresif Beijing.

Peningkatan peranan British di Indo-Pasifik itu sudah pun dilihat menerusi kerahan Carrier Strike Group 2021 (CSG21) diketuai oleh kapal pengangkut pesawatnya, HMS Queen Elizabeth ke Asia Pasifik ketika ini.

“HMS Tamar dan HMS Spey akan dikerahkan ke Indo-Pasifik pada akhir Ogos ini dan akan dibantu oleh rakan-rakan kami semasa operasi mereka termasuk Australia, Jepun dan Singapura,” menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pertahanan British.

Menteri Pertahanan British Ben Wallace berkata, ia komited untuk bekerjasama dengan rakan-rakannya di Indo-Pasifik untuk mempertahankan nilai-nilai demokratik, menangani ancaman bersama dan memastikan negara kami selamat.

Sebelum ini, Britain juga mengumumkan bahawa ia akan menempatkan satu unit anggota tentera dipanggil “Littoral Response Group” di Indo-Pasifik pada masa akan datang untuk misi-misi evacuation dan anti-terrorisme.

Keanggotaan unit khas ini mungkin akan datang daripada SAS, SBS atau Marines.

Namun, apa yang menimbulkan persoalan adalah kedua-dua kapal peronda itu, HMS Tamar dan HMS Spey itu adalah ia merupakan kapal peronda yang boleh disifatkan sebagai “toothless” kerana hanya dilengkapi dengan meriam 30mm dan mesingan berat.

Kedua-dua kapal ini merupakan kapal OPV (Offshore Patrol Vessel) River-Class batch 2. Panjang kapal ialah 90.5 meter, lebar 13 meter dan berat 2000 tan. 

Helikopter Merlin melintasi OPV River-Class

Flight deck kapal ini mampu membawa sebuah helikopter jenis Merlin.

Bagaimana HMS Tamar dan HMS Spey yang memiliki berat sekitar 2,000 tan itu mahu berdepan dengan dengan kapal-kapal peronda dan tentera laut China yang yang beratnya sahaja mencecah 10,000 tan sebuah.

Tidak mengapa kerana jika ada apa-apa “kecemasan” bantuan daripada Australia, Jepun dan Amerika Syarikat sentiasa boleh didapati dengan mudah, memandangkan kapal-kapal perang negara berkenaan juga kerap melakukan rondaan di perairan di Indo-Pasifik.

Di jangkakan akan lebih banyak kapal-kapal perang daripada negara-negara NATO melakukan “kunjungan” ke Indo-Pasifik dan Laut China Selatan selepas ini, selepas pertubuhan itu mengeluarkan kenyataan keras terhadap China pada sidang kemuncaknya baru-baru ini.

So nantikanlah, kerana rantau Indo-Pasifik dan Laut China Selatan akan menjadi semakin panas selepas ini.

sumber: Defence Security Asia

Monday, July 19, 2021

TURKI CIPTA MISIL ANTI RADIASI SENDIRI GANTI MISIL AGM -88 HARM

AGM-88 HARM

ANKARA, Turki - Syarikat pembuat peluru berpandu dari negara Turki, Roketsan telah membangunkan peluru berpandu supersonik anti-radiasi untuk TF-X, jet pejuang buatan negara yang sedang dalam pembuatan.

Peluru berpandu itu, yang dinamakan Akbaba (atau "vulture" dalam bahasa Inggeris), termasuk dalam senarai peluru TF-X pada taklimat Tentera Udara Turki pada 30 Jun.

Program Akbaba dirahsiakan, dan laman web tidak menyebutkan teknologi Roketsan.

"Kami tidak dapat memberikan maklumat mengenai projek Akbaba kerana kerahsiaan atas alasan keselamatan negara," kata Roketsan kepada Defense News pada 8 Julai.

Tetapi seorang pegawai syarikat, yang tidak mahu disebutkan namanya, mengatakan peluru berpandu Akbaba akan menggantikan sejumlah 100 peluru berpandu AGM-88 HARM dalam simpanan Tentera Udara.

Syarikat Amerika Raytheon Technologies telah membina AGM-88 HARM, yang juga merupakan peluru berpandu anti-radiasi berkelajuan tinggi yang digunakan untuk mencari dan memusnahkan sistem pertahanan udara yang dilengkapi radar.

Seorang pegawai Tentera Udara mengatakan Akbaba akan digunakan oleh Skuadron "Bronze" ke-151 - sebuah unit yang mengkhususkan diri dalam menggunakan senjata HARM ketika mengoperasikan F-16C / D Fighting Falcons.

Sumber perolehan pertahanan mengatakan nilai kontrak untuk Akbaba tidak diketahui kerana kuantiti belum ditentukan.

"Kami mempunyai sekitar 100 AGM-88 HARM, yang akan diganti oleh Akbaba. Ini menjadikan nilai kontrak sekitar $ 50 juta. Tetapi kami mungkin mempunyai pesanan susulan yang lebih besar daripada pesanan asal," katanya. "Ini adalah program terbuka."

Pegawai itu juga mengatakan jumlah dan nilai akhir kontrak akan bergantung pada kemajuan program TF-X.

sumber : Defence News


Monday, July 12, 2021

GRUMMAN F-14 TOMCAT

McDonnell Douglas F14 Tomcat 

Grumman F-14 Tomcat merupakan sebuah pesawat pejuang dua tempat duduk berkelajuan supersonik, berenjin kembar dan mempunyai sayap geometri boleh ubah buatan Amerika. Pesawat ini terbang buat pertama kali pada 21 Disember 1970 dan mula digunakan pada September 1974.

Peranan pesawat ini ialah sebagai pesawat air-superiority maritim dan interceptor bagi pertahanan angkatan laut dan pengawasan taktikal bagi Tentera Laut A.S dari tahun 1974 hingga 2006.

Rekaan kokpit dua tempat duduk dengan Bubble kanopi akan memberikan jarak pandangan 360 darjah bagi kru pesawat dalam pertempuran udara-ke-udara.

Pesawat ini memulakan perkhidmatan dengan Tentera Laut A.S pada 1974 untuk menggantikan pesawat F-4 Phantom ll.

Pesawat ini juga dieksport ke Tentera Udara Iran pada 1976 pada zaman Pemerintahan Mohammad Reza Pahlavi dan merupakan lambang jalinan persahabatan AS dan Iran sebelum Revolusi Islam-Iran.

Program pesawat ini bermula apabila pihak tentera laut menginginkan sebuah pesawat yang boleh menjadi pelindung angkatan kapalnya dengan peranan utamanya adalah dengan melakukan pemintasan terhadap pesawat pengebom Soviet sebelum ia dapat melancarkan peluru berpandu ke atas aircraft carrier.

Daripada 5 buah syarikat yang menghantar cadangan pesawat baru ini. Firma McDonnell Douglas dan Grumman telah dipilih sebagai pemenang program ini pada tahun 1969.

Walaupun berat F-14 ringan dari F-111B, tetapi ia masih merupakan pesawat terbesar, terberat dan termahal yang akan digunakan A.S untuk dioperasikan di atas aircraft carrier. 

Berat ini berasal dari radar AWG-9,peluru berpandu AIM-54 Phoenix,dan beban bahan api bakar dalaman seberat 7,300 kg.

sistem persenjataan yang boleh dibawa oleh F-14

F-14 pada mulanya dilengkapi dengan dua enjin turbofan tambahan Pratt & Whitney TF30 (atau JTF10A), masing-masing diberi nilai daya tujahan 20,900 lb (93 kN), yang membolehkan pesawat mencapai kelajuan maksimum Mach 2,34.

Dalam beberapa versi seterusnya seperti F14A, F14B dan F14D menggunakan enjin baru GE F110-400 kerana dikatakan enjin TF30 mempunyai masaalah dan menjadi penyebab beberapa kemalangan pada F14 sebelum itu.

Selain dari enjin, sistem avionik juga turut dipertingatkan seperti F14B menerima sistem terkini jenis radar AN/ALR-67 Homing and Warning (RHAW). Manakala F14D pula menerima sistem avionik digital termasuk kokpit kaca dan menggantikan radar AWG-9 dengan radar AN/APG-71 terbaru.

Sistem-sistem lain termasuk Penyerak Pelindungan Diri Udara (ASPJ), Sistem Agihan Maklumat Taktikal Bersama (JTIDS), Kerusi Anjal Krew Udara Tentera Laut Biasa (NACES), SJU-17 (V) dan Penjejak dan Pencari Inframerah (IRST). 

F14 Tomcat telah telah ditamatkan perkhidmatannya oleh Angkatan Laut A.S. pada 22 September 2006, dan digantikan oleh Boeing F / A-18E / F Super Hornet untuk dioperasikan diatas Aircraft Carrier. Beberapa pesawat F-14 yang sudah bersara telah dipamerkan di seluruh AS.

Iran masih lagi mengoperasikan pesawat F-14  walaupun menghadapi kekurangan spare part akibat sekatan dari pihak U.S.

sumber : Geng bawah radar & wiki