Tuesday, October 29, 2019

KOREA MASIH BERMINAT TAWAR LCA FA-50 PADA MALAYSIA

RMAF menguji pesawat KAI FA-50 di ADEX 2019
Korea Aerospace Industries (KAI) masih berminat menawarkan jet pejuang ringan dan latihan lanjutan FA-50/T-50 kepada Malaysia untuk kegunaan Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) untuk Program Pesawat Tempur Ringan (LCA).

Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) baru-baru ini menjalankan ujian penerbangan ke atas KAI FA-50 Fighting Eagle yang dibuat oleh Korea Selatan sebagai sebahagian daripada program Light Combat Aircraft (LCA).

Ujian penerbangan itu dijalankan di latar belakang Pameran Aeroangkasa dan Pertahanan (ADEX 2019) yang diadakan di Seoul di mana Ketua atau Tentera Udara dan Komander Wilayah Udara Pertama telah membuat lawatan ke Tentera Udara Republik Korea (ROKAF) Sayap Pejuang ke-8 di Wonju.

TUDM dilaporkan mahu mendapatkan 24 buah jet pejuang ringan dan 12 buah pesawat latihan lanjutan dari Program LCA sekaligus menamatkan perkhidmatan Hawk108/208 dan MBB339.yang sebelum ini pernah mengalami kemalangan sehingga kehilangan nyawa juruterbang dan pegawai latihan lanjutan.

KAI juga dilaporkan sedang dalam proses membangunkan varian terbaharu FA-50 iaitu FA-50 Block 20.

Varian terbaharu FA-50 membolehkan pesawat mengisi bahan api diudara dengan terdapatnya probe pengisian bahan api. Sekaligus meningkatkan masa operasi penerbangan terutama untuk rondaan udara.

FA-50 terbaharu juga bakal menerima pod sasaran terbaharu iaitu SNIPER keluaran Lockheed Martin dari Amerika Syarikat. Ia membolehkan pesawat mengugurkan bom panduan laser dan mencapai sasaran lebih tepat.

Selain itu, varian FA-50 terbaharu juga bakal mengunakan radar AESA yang akan dibangunkan oleh KAI. Pengunaan radar AESA dijangka akan digunakan oleh penguna eksport sahaja.

Radar AESA membolehkan pesawat mengesan sasaran lebih baik dan jarak dan jauh. Selain itu, ia membolehkan FA-50 melancarkan misil " beyond visual range" (BVR).

KAI FA-50/ T-50
Selain Malaysia, KAI menyatakan terdapat beberapa negara berpontensi mendapatkan FA-50 terbaharu antaranya Argentina, Bostwana, Indonesia dan Filipina.

Argentina dan Bostwana dilaporkan mahu mengantikan jet pejuang A-4AR dan F-5E/F. Dilaporkan proses perbincangan masih berlangsung antara kerajaan dan kerajaan melibatkan sumber kewangan cara pembayaran.

Manakala Indonesia, mahu mendapatkan FA-50 bagi mengantikan F-5E/F yang ditamatkan perkidmatan tanpa pengganti. Sebelum itu, Indonesia mahu mendapatkan Su-35 dari Russia bagi menggantikan F-5E/F, namun tidak berjaya dan mengalami masalah.

Filipina yang telah mendapatkan 12 buah FA-50 dikatakan mahu menambah lagi 12 buah FA-50 untuk kegunaan Tentera Udara Filipina.

Filipina dilaporkan berpuas hati dengan keupayaan FA-50 yang telah terlibat dalam pertempuran Marawi di Selatan Filipina. Terdapat laporan Filipina mahu menaiktaraf FA-50 sedia ada ketahap FA-50 Block 20.

Walaubagaimanapun, perolehan LCA dijangka perlu menunggu sehingga pembentangan Kertas Putih Pertahanan Negara dan Rancangan Malaysia Ke-12.

Namun perolehan LCA penting bagi TUDM mengurangkan beban jet pejuang utama Su-30MKM dan F/A-18D Hornet serta persedian juruterbang TUDM untuk mengendalikan Jet Pejuang Generasi ke-5.

-Sumber : Malaysia Defence Review-


KEPENTINGAN PENGGUNAAN OPV ATAU PATROL BOAT

River Class Patrol Boat Royal Navy
Pengunaan Kapal Peronda atau "Patrol Boat" dan turut dikenali " Offshore Patrol Vessel" (OPV) merupakan elemen penting bagi angkatan tentera laut. Berfungsi sebagai penguasa maritim, ia tidak menonjol seperti kapal kombatan contoh Korvet atau Frigat tetapi penting untuk penugasan anti-perlanunan, penyeludupan, pencerobohan zon perikanan serta perlanggaran imigresen melibatkan pendatang asing.

Tentera Laut Britain (RN) memiliki 9 buah Kapal Peronda OPV Kelas River yang dibahagi 2 batch. Penugasan kapal ini untuk menjaga wilayah kedaulatan United Kingdom terutama di Selatan Lautan Atlantik dan Kepulauan Falkland.

Batch Pertama sebanyak 4 buah dibina oleh Vosper Thornycroft di Southampton dan Portsmouth di United Kingdom (UK) bermula 2002 sehingga 2007.

Ia mempunyai berat 1,700 tan dengan panjang 80 meter. Didorong oleh 2 enjin Ruston mampu mencapai 20 knot. Ia dilengkapi dengan persenjataan meriam Oerlikon 20mm dan 2 unit Mesigan GPMG.

Selain itu, ia turut mempunyai kren 25 tan serta ruangan penyimpanan untuk kenderaan perisai atau lanchang pendarat LCVP serta 25 anggota infantri.

Batch Kedua, dibina oleh BAE System Maritime UK di Glasgow. Berbeza dengan Batch Pertama, Batch Kedua mengalami perubahan ketara menghadapi ancaman pengganas.

Ia mempunyai berat 2,000 tan dan panjang 91 meter. Didorong 2 enjin MAN mampu mencapai 25 knot. Ia dilengkali persenjataan meriam Bushmaster 30mm, 2 unit minigun M134D dan 2 unit mesigan GPMG.

Berbeza dengan Batch Pertama, Batch Kedua mempunyai dek pendaratan helikopter untuk helikopter medium iaitu EH-101 Merlin berserta 50 anggota infantri.

Kementerian Pertahanan UK dilaporkan mahu menambah lagi 3 buah OPV Kelas River pada masa hadapan.

Patrol Boat Tentera laut Perancis - La Confiance
 Perancis masih mempunyai beberapa wilayah diluar Eropah terutama di Caribbean seperti France Guyana dan Martinique. Ia memerlukan Tentera Laut Perancis (FN) meletakkan aset-aset untuk melakukan tugasan penguatkuasaan dan menjaga kedaulatan Perancis.

Kapal Peronda Kelas La Confiance atau Patrouilleur Léger Guyanais (PLG) yang bermaksud Kapal Peronda Ringan Guyana diperkenalkan pada 2017 dibangunkan oleh Mauric, syarikat seni bina perkapalan dan dibina oleh Socarenam di fasiliti Saint-Malo dan limbungan Boulogne.

Kini 3 buah Kapal Peronda Kelas La Confiance beroperasi dan berpangkalan di French Guyana untuk menjaga zon Wilayah Caribbean milik Perancis.

Ia mempunyai berat 700 tan dan 61 meter panjang. Didorong enjin diesel hibrid yang membolehkan ia bergerak walaupun kehabisan bahan api. Ia mampu mencapai kelajuan maksimum 21 knot dan mampu bergerak 8 knot walaupun kehabisan bahan api.

Kapal ini dilengkapi persenjataan meriam Remote Weapon System Nexter Narwhal 20mm dan 2 unit mesigan GPMG. Ia juga menbawa 2 buah RHIB dan 14 operator pasukan khas laut Tentera Laut Perancis.

OPV tentera Laut Portugal - Viana do Castelo
Tentera Laut Portugal telah memperkenalkan Kapal Peronda OPV Viana do Castelo bagi mengantikan Korvet Kelas Joao Coutinho dan Baptista de Andrade. Kapal ini digunakan untuk rondaan diutara Lautan Atlantik.

Ia dibangunkan dan dibina oleh Viana do Castelo Naval Shipyards diutara Portugal. 2 buah pertama OPV berkenaan dibina pada 2004 dam siap 2011 dan 2013. Manakala 2 buah lagi dibina pada 2015 diserahkan kepada Tentera Laut Portugal pada 2018 dan 2019. Manakala lagi 2 buah masih dalam pembinaan. Tentera Laut Portugal dilaporkan mahu menambah lagi 4 buah kapal lagi.

Kapal Peronda OPV Viana do Castelo mempunyai berat 1,600 tan dan panjang 83 meter. Ia didorong 2 enjin diesel Wartsila dan 2 enjin eletrik yang membolehkan kapal memcapai kelajuan 20 knot.

Untuk persenjataan, Kapal ini mempunyai meriam automatik Oto Melara Marlim 30mm dan 2 unit mesigan GPMG. Ia turut memiliki dek pendaratan helikopter untuk helikopter Supet Lynx.

Selain itu, Kapal Peronda OPV Viana do Castelo mempunyai keupayaan mencegah pencemaran air dengan memiliki pelbagai sistem dan peralatan untuk penugasan terbabit.

LMS KD Keris Tentera Laut Diraja Malaysia
Malaysia yang bakal menerima Kapal Pertama "Littoral Mission Ship" (LMS)pada hujung tahun ini dilihat bakal membolehkan Tentera Laut DiRaja Malaysia menerima Kapal Peronda Generasi Baharu.

LMS direka kapal pelbagai modul penugasan mampu meningkatkan keupayaan TLDM terutama di Timur Sabah. LMS dijangka mampu mengoperasikan UAV serta sistem automasi dalam air mampu meningkatkan rondaan, risikan dan penyusupan.

Selain itu, LMS juga mempunyai ruangan yang luas mampu membawa anggota infantri dan operator pasukan khas termasuk RHIB dan Lanchang Pendarat dengan terdapat " stern launching ramp".

Selain itu, LMS mampu melakukan misi kemanusiaan dan bantuan bencana dengan tempat penyimpanan luas serta boleh dipasang modul kontena.

Penggunaan Kapal Peronda masakini dilihat agak efektif. Dengan kos rendah serta kos operasi lebih jimat, Kapal Peronda juga berkesan dengan pelbagai penugasan boleh dilakukan.

Diharap cadangan 18 buah LMS diteruskan dengan tambahan varian seperti penyapu periuk api, hidrografi serta kombatan.

Sumber -Malaysia Defence Review-



Wednesday, October 23, 2019

PELAN APMM UNTUK MENGOPERASIKAN ARMADA 9 OPV

Aset APMM (Malaysia Coast Guard) : foto 2121studio.com
Coast Guard Malaysia, yang juga dikenali sebagai Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), merancang untuk mengendalikan sembilan Kapal Patrol Luar Pesisir (OPV) seperti terbukti dalam konvensyen penamaan OPVnya.

Dua OPV terdahulu, KM Langkawi (ex KD Jagat) dan KM Banggi (bekas KD Marikh) yang diperolehi daripada Tentera Laut Diraja Malaysia (RMN) diberi nama ciri maritim di Malaysia (pulau-pulau, selat dll) dengan APMM.

Walau bagaimanapun, perolehan KM Pekan (bekas JCG Erimo) dan KM Arau (bekas JCG Oki) yang diperoleh dari Pengawal Pantai Jepun (JCG) menetapkan satu hal baru dalam penamaan konvensyen kapal-kapal MMEA sekurang-kurangnya ketika mengenai kapal-kapal yang hull besar seperti OPV dan Cutters.

Pekan dan Arau adalah bandar-bandar kerajaan negeri Kesultanan Melayu Pahang Darul Makmur dan Perlis Indera Kayangan.
OPV baru dari kelas Damen 1800 untuk APMM yang sedang dibina
Tiga OPV baru yang sedang dibina di Pulau Indah berhampiran Pelabuhan Klang akan dinamakan sempena bandar-bandar diraja Kota Bharu (Kelantan Darul Naim), Kuala Kangsar (Perak Darul Ridzwan) dan Seri Menanti (Negeri Sembilan Darul Khusus).

Telah dilaporkan bahawa akhirnya dua OPV kelas Langkawi akan bersara dengan itu menjadikan satu keperluan untuk mendapatkan empat lagi OPV.

Ini boleh menjadi cabaran kerana dana terhad yang boleh disediakan untuk mendapatkan lebih banyak kapal di masa hadapan.

APMM meminta dua Seabases yang boleh diatur gerak untuk membolehkan agensi itu mengekalkan kehadiran berterusan di kedua-dua belah Laut China Selatan. Keperluan sedemikian tidak mungkin timbul disebabkan oleh dana terhad yang diperuntukkan kepada agensi.

Agensi pengawal pantai baru-baru ini dipindahkan dari Pejabat Perdana Menteri (PMO) ke Kementerian Dalam Negeri yang juga bertanggungjawab untuk agensi keselamatan negara yang lain termasuk Polis Diraja Malaysia (RMP).

RMP baru-baru ini memohon dua buah bot rondaan kelas PZ, yang dikenali sebagai kapal patrol kelas Ramunia agar dikembalikan supaya Polis Marin dapat mengerahkan mereka ke Timur Sabah sebagai kapal Induk (Motherships).

Ini telah memberi tekanan selanjutnya kepada APMM akibat kekurangan aset.

OPV Rotoiti dan Pukaki dari Royal New Zealand Navy
Mungkin APMM dan Kerajaan ingin mempertimbangkan beberapa pilihan yang baru-baru ini berlaku. Tentera Laut Diraja New Zealand (RNZN) baru-baru ini telah mempersarakan dua kapal Patrol Inshore Kelas Lake, HMNZS Pukaki dan HMNZS Rotoiti yang berkhidmat hanya selama 10 tahun.

Pilihan lain adalah OPV yang direka oleh India. Semasa lawatan oleh kapal penyelidikan Tentera Laut India, INS Sagardhwani, Pesuruhjaya Tinggi India ke Malaysia berkata,

"Kami ingin berkongsi kepakaran teknikal dan kejuruteraan kami dalam bidang industri keselamatan, pertahanan dan maritim, demi kepentingan negara-negara lain.

"Dan Malaysia sangat dialu-alukan untuk mengambil bahagian dalam program usahasama mungkin dalam pembinaan kapal, sama seperti kita berkongsi pengetahuan teknikal dan latihan dalam banyak aspek lain,"

OPV Vikram Class - India Coast Guard
Seperti yang dicadangkan oleh Marhalim Abbas dalam blognya, lebih baik mengambil peluang untuk membeli OPV kelas Vikram yang dibina oleh Lourssen & Toubro untuk Pengawal Pantai India (ICG), dengan kos RM120 juta bagi setiap kapal, 

MMEA dapat memenuhi Keperluan 9 OPV pada kos yang lebih murah, hampir separuh kos untuk membina tiga kelas OPVs Kota Bharu yang berdasarkan reka bentuk Damen 1800 OPV.

sumber : malaysiaflyingherald


Tuesday, October 22, 2019

LMS KD KERIS SEDANG MENJALANI UJIAN DI LAUT

LMS KD Keris sedang menjalani ujian dilaut

SHAH ALAM: Keris on sea trial. LMS kelas pertama RMN, PCU Keris, sedang menjalani ujian di laut, menurut China base naval observer @Longnaval.

Beliau menyiarkan gambar keris yang sedang menjalani ujian di laut walaupun ia tidak bertarikh dan tidak ada lokasi ujian dijalankan..

Dari gambar resolusi tinggi, kami dapat mengesan di bahagian depan hanya meriam 30mm  yang telah dipasang. Kapal itu nampaknya dilengkapi dengan radar carian permukaan dan dua radar navigasi. Nampaknya tiada peranti elektro-optik dipasang di atas bridge walaupun ini mungkin tidak dipasang lagi.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, kemungkinan bahawa peralatan itu diperolehi oleh pengeluar China, walaupun tidak jelas jenis dan designasinya yang sebenarnya.

Pada bahagian belakang, pelancar RHIB kelihatan dipasang walaupun tiada kapal kelihatan dipasang. Kubah penerima satelit kecil juga dipasang di belakang bridge. Kapal itu kelihatan seperti CGI yang disediakan sebelum ini.

Oleh kerana RMN telah mengatakan Keris dan Sundang dijangka akan dihantar sebelum akhir 2019, kemungkinan kedua-dua kapal sudah menjalani ujian laut.

Keris seperti yang anda ketahui telah dilancarkan pada April lalu manakala Sundang hanya pada bulan Julai ini. Kedua-duanya dijangka diletakkan di pangkalan tentera laut Kota Kinabalu.

LMS KD Keris yang dibina di Wuchang Shipyard
Wuchang shipyard juga akan membina dua lagi LMS selepas kerajaan mengarahkan semakan semula kontrak asal. Dua daripada LMS sepatutnya dibina oleh Boustead Naval Shipyard.

Walau bagaimanapun, ternyata bahawa upacara pemotongan besi bagi LMS kelima tidak akan berlaku pada bila-bila masa pada tahun ini.

Dalam pengumuman Bursa pada 30 Jun, 2019, Boustead Heavy Industries Corportation menyatakan bahawa pemotongan besi untuk LCS kelima akan dijalankan pada suku keempat tahun (Oktober hingga Disember).

Walau bagaimanapun, setelah diperiksa dengan sumber industri menunjukkan tiada tarikh telah ditetapkan untuk upacara tahun ini. Upacara pemotongan besi bagi LCS keempat telah dijalankan pada bulan Oktober, tahun lepas.

sumber : Malaysian Defence





Wednesday, October 16, 2019

RONDAAN DI PERAIRAN TETAP DIJALANKAN WALAU TANPA KAPAL BARU

Aset-aset TLDM yang sedia ada : foto - Airtimes
KUALA LUMPUR, 14 Okt – Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Mohd Reza Mohd Sany menegaskan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) tetap melakukan rondaan di perairan negara walaupun terpaksa menggunakan kapal-kapal yang lama.

Beliau menyatakan perkara tersebut ketika diminta menggulas sama ada TLDM akan melucut tauliah kapal-kapal lama sekiranya kapal baharu mula digunakan.

“Buat masa sekarang, kita gunakan kapal yang sedia ada untuk menjaga perairan negara pada setiap masa tanpa mengira waktu mengikut pengarahan yang diterima,

“Sama ada kita mempunyai kapal baharu mahupun kapal lama, kita tetap menggalas tugas untuk menjaga perairan negara,” tegas Panglima Tentera Laut selepas menghadiri Perhimpunan Bulanan Kementerian Pertahanan di Wisma Pertahanan, hari ini.

Menurut beliau, dua buah kapal Littoral Mission Ship (LMS) dijangka akan tiba pada tahun ini.

“Pada ketika ini, kerajaan telah bersetuju untuk memenuhi keperluan 6 buah kapal Littoral Combat Ship (LCS) dan 4 buah LMS,

“Namun begitu, program LCS mengalami sedikit penangguhan berikutan masalah teknikal dan kita akan lihat bagaimana pihak kontraktor berusaha untuk mengatasi isu tersebut,” kata Reza.

Sementara itu, beliau turut menyatakan perolehan Fast Interceptor Craft (FIC) dan helikopter maritim diteruskan dan masih lagi diperingkat pembidaan.

Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu hari ini menjelaskan sebanyak RM 2 bilion telah diperuntukkan kepada TLDM.

Sementara itu, sebanyak RM 5.7 bilion telah diperuntukkan kepada Tentera Darat Malaysia, RM 2.5 bilion kepada Tentera Udara Diraja Malaysia dan RM 1.4 bilion kepada Markas Angkatan Bersama.

sumber : Air times


Tuesday, October 15, 2019

RINGKASAN PEMBENTANGAN BELANJAWAN 2020 UNTUK PERTAHANAN

Jumlah peruntukan untuk Kementrian Pertahanan
Pembentangan Belanjawan 2020 pada Jumaat lalu oleh Menteri Kewangan, Kementerian Pertahanan menerima RM 15.6 Billion dan Kementerian Dalam Negeri RM 16.9 Billion.

Kementerian Pertahanan pada tahun lalu menerima RM 13.9 Billion untuk Belanjawan 2019 dan ditambah RM 1.45 Billion lagi menjadikan jumlah keseluruhan RM 15.376 Billion. Menjadikan hanya penambahan RM300 juta pada Belanjawan 2020 berbanding kenyataan asal RM 1.7 Billion disebut berdasarkan jumlah asal dari Belanjawan 2019.

Dari RM 15.6 Billion, RM 3.1 Billion digunakan untuk Pembelanjaan Pembangunan (DE) dan RM 12.5 Billion digunakan Pembelanjaan Mengurus (OE).

Belanjawan Tentera Laut, Darat dan Udara

Tentera Laut DiRaja Malaysia menerima jumlah DE terbesar kali ini dengan :-
1. RM 945 juta untuk peralatan.
2. RM 27 juta untuk infrastruktur.

Tentera Darat menerima DE iaitu
1. RM 746 juta peralatan
2. RM 113 juta untuk infrastruktur.

Tentera Udara DiRaja Malaysia menerima sejumlah
1. RM 383 juta untuk peralatan dan
2. RM 17.5 juta untuk infrastruktur.

Untuk Angkatan Bersama, RM 485 juta untuk peralatan dan RM 45 juta untuk infrastruktur.

Bajet Kementerian Dalam Negeri dilihat menerima penambahan RM 1.6 Billion dari RM 15.3 Billion pada Belanjawan 2019 ke RM 16.9 Billion Belanjawan 2020.

Dari RM 16.9 Billion, RM 13.8 Billion untuk OE manakala DE menerima RM 3.088 Billion. Peningkatan ini dilihat selepas pertukaran kementerian oleh Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia sejak 2018.

Namun dilihat dalam belanjawan kali ini Kerajaan agak berjimat cermat dan hanya menumpukan pembelajaan mengurus untuk pengoperasian sahaja. Ia sebenarnya tidak cukup untuk kementerian dan agensi membelanjakan untuk mendapatkan aset terbaharu.

Jika dilihat, pembelanjaan DE hanya akan melibatkan pembelian aset logistik seperti kenderaan utiliti taktikal seperti trak dan treler. Manakala perancangan TLDM mendapatkan helikopter utiliti dan Bot Laju Pemintas dan Kapal Pendarat dilihat masih samar walaupun tender telah dilakukan.

Buat pertama kali dalam sejarah Malaysia, kerajaan memberikan sebanyak RM500 secara “one-off” kepada 70,000 pemegang Pingat Jasa Malaysia (PJM) bagi menghargai jasa dan pengorbanan mereka kepada negara.

Manakala seramai 160,000 veteran ATM yang berpencen dan tidak berpencen diperuntukan RM 250 secara “one-off” bagi menghargai sumbangan serta bakti mereka kepada negara.

Apa-apa pun kita menunggu Pembentangan Kertas Putih Pertahanan Negara dan Rancangan Malaysia ke-12.

sumber : MDR