Tuesday, December 31, 2019

4 SYARIKAT BERSAING UNTUK DAPATKAN TENDER BOT PEMINTAS LAJU (FIC)

Fast Interceptor Craft (FIC)
Portal Perniagaan, The Edge Market mendedahkan 4 buah syarikat pembinaan maritim Malaysia dikatakan sedang bersaing mendapatkan tender Kementerian Pertahanan Malaysia iaitu membekal 18 unit Bot Pemintas Laju (FIC) kepada Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) bernilai RM220 Juta.

Boustead Heavy Industries Corporation Berhad (BHIC) mendahului senarai syarikat yang bersaing untuk tender FIC. BHIC merupakan syarikat milikan secara perlaburan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dilihat calon utama untuk projek FIC berikutan berkaitan dengan TLDM.

Walaubagaimanapun, BHIC mengalami masalah untuk menyiapkan kapal "Littoral Combat Ship" sebanyak 6 buah yang ditempah TLDM yang sedang dibina di Boustead Naval Shipyard, Pangkalan TLDM Lumut. Ia mengalami kelewatan dari jadual asal dimana kapal pertama hanya diserahkan menjelang 2022 atau 2023.

Selain di Pangkalan TLDM Lumut, BHIC mempunyai 3 buah lagi limbungan di Pulau Jerejak, Pulau Pinang Pulau Langkawi, Kedah dan Pangkalan TLDM Teluk Sepanggar, Sabah.

Limbungan di Pulau Pinang adalah mengfokuskan baikpulih kapal kargo dan komersial termasuk Minyak dan Gas. Di Pulau Langkawi mengfokuskan pembinaan dan baikpulih kapal mewah, kapal layar serta bot alumunium serta laju. Manakala, Teluk Sepanggar mengfokuskan baikpulih Kapal Selam Scorpene milik TLDM.

Limbungan di Pulau Langkawi sebelum ini mengeluarkan 10 buah FIC Penggalang iaitu asas rekaan Onuk MRTP16 untuk APMM. Ia adalah kerjasama antara Boustead dan Yonca Onuk membentuk syarikat BYO Marine.

Destini Berhad turut memiliki Limbungan di Pulau Indah dan Pelabuhan Klang sebelum ini telah membina 6 buah "New Generation Patrol Craft" dan 3 buah "Offshore Patrol Vessel" untuk Agensi Penguatkuasan Maritim Malaysia (APMM) dengan kolaborasi bersama Tabung Haji Heavy Engineering Berhad (THHE).

Destini Berhad menerusi anak syarikatnya Destini Armada yang mengfokuskan pembinaan kapal dan laju fiber atau aluminium yang telah digunakan oleh Agensi Kerajaan dan Syarikat luar pesisit untuk minyak dan gas.

THHE merupakan anak syarikat perlaburan Tabung Haji sebenarnya mengfokuskan perkhidmatan baikpulih dan membekal alat ganti untuk Industri Minyak dan Gas.

Namun untuk tender FIC, dilihat THHE perlu berkerjasama dengan syarikat lain berikutan masalah dalaman dihadapi mereka melibatkan pemilik mereka iaitu Lembaga Tabung Haji. Dilihat hanya kerjasama dengan Destini dilihat berjaya yang kini sedang membina 3 buah OPV untuk APMM dijangka siap dalam masa terdekat.

Muhibbah Enginerring Berhad merupakan syarikat pembinaan kapal untuk komersial dan agensi kerajaan namun jarang terlibat dalam projek melibatkan ketenteraan dan keselamatan.

Dilaporkan pada 2016, Muhibbah telah memeterai perjanjian MOU dengan Daersan dari Turki melibatkan pemindahan teknologi serta. Daersan merupakan syarikat pembinaan kapal dari Turki yang mana turut membina kapal peronda untuk Tentera Laut Turki dan beberapa negara.

Media sebelum ini melaporkan proses tender terbuka FIC mengalami masalah dan kemungkinan disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berikutan terdapat syarikat gagal menepati kelayakan dilaporksn berjaya ke peringkat seterusnya.

FIC penting bagi TLDM untuk meningkatkan pengawasan dan rondaan di Timur Sabah terutama di pulau kecil sekitar Sabah yang menjadi ancaman militan selatan Filipina dan operasi mencegah penyeledupan dan pencerobohan pendatang asing tanpa izin.

sumber -MDR-


CV-17 SHANDONG KAPAL PENGANGKUT PESAWAT KE 2 CHINA

CV-17 Shandong 
China pada 17 Disember lalu secara rasmi memperkenalkan Kapal Pengangkut Pesawat baharu mereka iaitu CV-17 "Shandong" di Sanya, Wilayah Hainan, Selatan China.

Shandong sebelum ini dikenali Type 001A merupakan kapal yang dibina sendiri oleh China menerusi Dalian Shipbuilding Industry merupakan anak syarikat China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC).

Pembinaanya bermula November 2013 diikuti perletakan lunas pada Mei 2015. Kapal ini siap sepenuhnya pada April 2018 dan menjalani ujian perlayaran pada Mei 2018 dan Ogos 2019 sebelum menyertai perkhidmatan Tentera Laut Rakyat China (PLAN) pada 17 Disember 2019.

CV-17 Shandong masih mengekalkan ciri-ciri CV16 Lioaning yang merupakan Kapal Pengangkut Pesawat Rusia, Kelas Kuznetsov, Varyag.

Mempunyai panjang 315 meter dan berat 55,000 tan, CV-17 Shandong dikuasakan dengan 8 unit stim turbin mampu mencapai kelajuan maksimum 31 knot.

Masih mengekalkan ciri perlepasan mengunakan "ski-jump", CV17 Shandong dilaporkan mampu membawa lebih 44 pesawat antaranya jet pejuang J-15, helikopter pengangkut Z-18 dan helikopter Anti-kapal Selam (ASW) Z-9.

Rekaan dalaman dan dek CV-17 Shandong memberi tambahan ruang serta memiliki kawasan penyimpanan bahan api dan amunasi lebih luas berbanding CV-16 Liaoning.

CV-17 Shandong dilaporkan dilengkapi radar AESA dengan persenjataan terdiri dari 3 unit CIWS Type 1130 meriam 30mm 11 barrel dan 3 unit pelancar 18 cell HQ-10 Sistem Pertahanan Udara Jarak Dekat.

Dalam masa yang sama, China dilaporkan dalam pembinaan 2 buah lagi Kapal Pengangkut Pesawat yang diberi nama kod Type 003 dan Type 004.

Kapal Pengangkut Pesawat yang baharu terbabit dikatakan akan mengendalikan jet pejuang generasi ke-5 China iaitu J-20 an J-31 mengunakan sistem perlepasan Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS).

Ia sebagai usaha China menjadikan Tentera Laut mereka berkelas Dunia. Mereka kini menyertai Amerika Syarikat, United Kingdom dan Perancis memiliki Armada Kapal Pengangkut Pesawat.

sumber -MDR-


Sunday, December 8, 2019

ANALISA PEMBENTANGAN KERTAS PUTIH PERTAHANAN BAHAGIAN 2 - MDR


Satu lagi dokumen dari Pembentangan Kertas Putih Pertahanan (KPP) telah diakses dan disebarkan kepada awam. Berbanding dokumen sebelumnya, dokumen tambahan ini disertakan maklumat tambahan antaranya melibatkan maklumat penambahan dan perolehan aset masa akan datang untuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

1. MRSS

Kapal Sokongan Pelbagai Guna (MRSS) dilihat sasaran utama dalam KPP untuk diperolehi untuk kegunaan operasi amfibia. 2 buah kelas MPSS iaitu KD Sri Indera Sakri dan KD Mahawangsa telah mencapai maksimum pengunaan yang digunakan sejak 1980an.

Kapal-kapal sokongan lain milik Tentera Laut DiRaja Malaysia pula tidak mempunyai ciri-ciri untuk.operasi amfibia lebih kepada sokongan logistik sahaja.

2. Artileri

KPP telah mengariskan keperluan buat Tentera Darat Malaysia (TDM) untuk mendapatkan sistem meriam 155mm "Self-Propelled Howitzer" (SPH) baharu untuk menambah kuasa tembakan serta pertahanan pantai.

Selain itu, Meriam 105mm sedia ada turut digantikan dengan platform lebih baik termasuk jarak jangkauan lebih jauh serta sistem moden.

3. SAM

Sistem Pertahanan Udara merupakan aset penting buat pasukan tentera menangkis serangan musuh. Kemajuan teknologi misil dan bom mampu dilihat persenjataan berkenaan lebih pintar dan mampu dilancarkan jauh dari jarak jangkauan radar pengesan musuh.

Buat masa ini, ATM hanya memiliki Sistem Pertahanan Udara Jarak Dekat (SHORAD) dan jinjing bahu (MANPADS). Dengan ancaman semasa dilihat Sistem Pertahanan Udara Jarak Sederhana (MERAD) adalah diperlukan pada masa akan datang.

4. Pengangkutan

Seperti "posting" sebelum ini, KPP mengariskan TDM bakal menerima kenderaan perisai baharu untuk digunakan dan mengantikan aset lama dan usang seperti Condor 4x4 di Malaysia Timur (Sabah & Sarawak) selain mengukuhkan pasukan armor dan mekanis.

Selain itu, Helikopter Pengangkut Taktikal turut diperlukan untuk mengaturgerak pasukan infantri, pasukan khas serta untuk logistik. Kenderaan Pembawa Trup juga bakal ditambah untuk meningkatkan daya mobiliti membawa pasukan infantri dan logistik.

5. LCA

Pesawat Tempur Ringan (LCA) dilihat perolehan utama untuk Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) berikutan kekurangan jumlah pesawat dan keupayaan.

Ia penting bagi mengukuhkan keupayaan tempur udara melibat Serangan Bantuan Rapat (CAS), melawan insurgensi (COIN) serta menyokong Pesawat Tempur Pelbagai Guna (MRCA).

LCA juga digunakan sebagai Pesawat Latihan Lanjutan (FLIT) memastikan juruterbang TUDM menerima latihan secukupnya selain mengantikan Hawk 108/208 dan MBB-339.

6. LMS

TLDM amat memerlukan Kapal Misi Pesisir (LMS) bagi menyokong operasi Cari dan Menyelamat (SAR), Misi Bantuan Kemanusiaan dan Bencana (HADR), anti-kegananasan, anti-perlanunan, risikan, peninjauan, hidrografi dan penyapu periuk api.

LMS direkabentuk secara modular membolehkan ia dilengkali pelbagai senjata dan pelbagI sistem berdasarkan penugasan.

7. LCS & NGPV

Perolehan Kapal Tempur Pesisir (LCS) dan Kapal Peronda Generasi Baharu (NGPV) dilihat elemen penting bagi TLDM menunjukkan sebagai penguasa di Perairan Malaysia.

LCS mempunyai sistem peperangan 4 dimensi iaitu Peperangan Anti-Udara (AAW), Peperangan Anti-Permukaan (ASuW), Peperangan Anti-Kapal Selam (ASW) dan Peperangan Elektronik (EW).

Manakala NGPV boleh dipasang persenjataan tambahan antaranya Sistem Misil Anti-Kapal (AShM), pelancar Torpedo Anti-Kapal Selam serta platform "Remote Weapon System" (RWS).

Kedua-dua kapal perang ini bakal mengantikan Frigat dan Korvet sedia ada dalam pegangan TLDM yang telah berusia.

8. Pesawat Operasi Maritim

Pesawat Rondaan Maritim (MPA), Pesawat Tanpa Pemandu - Jarak Jangkauan Jauh Altitud Sederhana (UAV - MALE), Helikopter Operasi Maritim adalah elemen penting untuk operasi maritim.

Aset-aset ini penting sebagai penderia bagi aset-aset tempur lain seperti jet pejuang dan kapal perang diselaraskan melalui "Network Centric Operation" (NCO) berikutan Zon Maritim Malaysia yang amat luas.

9. MRCA

TUDM dijangka terus mengunakan jet pejuang F/A-18D Hornet dan Su-30MKM sehingga pengantian dibuat pada Rancangan Malaysia ke-14 & ke-15.

Namun, TUDM mahu melengkapkan Skuadron F/A-18 Hornet dengan 18 buah pesawat berbanding 8 buah sedia ada dalam Rancangan Malaysia Ke-12. Dijangka pesawat berkenaan diperoleh dari negara sahabat antaranya Australia, Amerika Syarikat dan Kuwait.

10. Aset Sokongan Maritim

TLDM amat memerlukan Bot Pemintas Pantas (FIC) dan Bot Pasukan Khas (BSF) bagi menyokong operasi dikawasan pesisir untuk rondaan serta merapat untuk penguatkuasaan.

Selain itu, TLDM juga memerlukan Kenderaan Autonami Bawah Permukaan (AUV) serta Kenderaan Pemusnah Periuk Api (MDV) bagi menyokong operasi maritim mengesan dan memusnahkan ancaman di kawasan maritim.

Walaubagaimanapun, perolehan berdasarkan KKP masih belum muktamad dan ia masih diperingkat penilaian serta kajian.

Menteri Pertahanan Malaysia menyatakan Bajet Pertahanan bakal diperolehi berdasarkan 1% dari Kadar Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk RMK Ke-12 dan Ke-13.

Beberapa senaraian aset baharu dalam KPP dilihat perlu tindakan segera berikutan keperluan untuk operasi ATM.

sumber : Malaysia Defence Review


Wednesday, December 4, 2019

ANALISA PEMBENTANGAN KERTAS PUTIH PERTAHANAN BAHAGIAN 1- MDR

Foto : oleh Air Times
Pembentangan Kertas Putih Pertahanan Negara (KPP) oleh Menteri Pertahanan Malaysia semalam di Parlimen Malaysia adalah pertama kali dibentangkan tidak seperti kertas polisi pertahanan sebelum ini.

Namun KPP tidak lebih seperti Dasar Pertahanan Negara yang diolah berdasarkan objektif dan visi dari perancangan Program 15 to 5, CAP55 dan Tentera Masa Depan.

KPP juga adalah perancangan 10 tahun Kementerian Pertahanan (2020-2030) dengan permohonan bajet pertahanan negara sebanyak 1% dari Keluaran dalam negara kasar (KDNK) atau 6.5% dari Belanjawan Tahunan Negara.

Walaupun tiada penyenaraian mengenai perolehan aset masa akan datang. Dilaporkan ia tidak akan didedahkan secara am kepada awam.

Namun KPP mengenal pasti 9 keperluan keupayaan iaitu:

1. Memperkukuhkan perisikan Pertahanan Angkatam Tentera Malaysia (ATM)

2. Membangunkan keupayaan aktiviti elektomagnetik siber

3. Membangunkan ' Network Centric Network ' (NCO)

4. Komunikasi Satelit untuk meningkatkan kemampuan perintah dan kawalan bersama

5. Mengekal dan meningkatkan keupayaan dan tempo Pasukan Khas ATM

6. Domain Maritim :- Meningkat keupayaan tempur maritim dan keupayaan daya tahan operasi maritim.

7. Domain Udara :- Keupayaan Pertahanan Udara dan Serangan Udara

8. Domain Darat :- Meningkatkan kuasa tembakan, mobiliti, komunikasi dan keupayaan logistik

9. Membangunkan keupayaan amfibi

Selain itu, KPP juga bakal mengubalkan Dasar Industri Pertahanan Negara dengan 5 teras utama iaitu Pembangunan Modal Insan, Pembangunan Teknologi, Pembangunan Industri, Ke Arah Keupayaan Berdikari serta Tembusi Pasaran Global.

Untuk merealisasikan 5 teras terbabit 5 inisiatif dibentuk antaranya:

1. Pemantapan kerangka strategi ekonomi untuk sains, teknologi dan industri pertahanan untuk menfokuskan bidang khusus

2. Penstrukturan semula organisasi berkaitan industri pertahanan

3. Penubuhan Jawatankuasa Perlaburan Pertahanan

4. Perangsangan Penyelidikan & Pembangunan (R&D) dan inovasi melalui pembiayaan mampan

5. Pengukuhan Program Pembangunan.

Dijangka perolehan akan datang akan dibahagi dua bahagian iaitu Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur (Sabah/Sarawak).

Walaupun belum diputuskan lagi, kelihatan Tentera Darat Malaysia seperti mahu menubuhkan Brigad Armor di Malaysia Timur yang mana dijangka akan menerima Kereta Kebal Utama, Kenderaan Perisai malahan Sistem Artileri Bergerak (SPH).

Selain itu, untuk keperluan operasi amfibi, dijangka Tentera Laut DiRaja Malaysia mungkin akan menerima Kapal Bantuan Pelbagai Guna berkonsepkan 'Landing Platform Dock' (LPD) dalam tempoh 5 tahun akan datang.

Sebelum ini, beberapa pembina telah menawarkan pelbagai rekaan dan model LPD untuk Malaysia. Antaranya Turkey TAIS Shipyard, Japan Mitsui Engineering & Shipbuilding (Mitsui E&S), Damen Shipyard, France Naval Group dan China Shipbuilding Industry Corporatin (CSIC).

Setelah beberapa kali ditangguhkan, Program Perolehan Pesawat Rondaan Maritim (MPA) bakal diteruskan berikutan keperluan untuk operasi maritim untuk pengawasan serta serangan maritim.

Beberapa model dan platform dilihat bakal dinilai untuk peringkat seterusnya antaranya ATR72 MPA, C-295 MPA, P8A Poseidon, Q400/Global 6000 Swodfish MPA dan CN-235 MPA.

Selain itu, Program NCO ATM dijangka bakal memasuki fasa baharu yang mampu meningkat keupayaan ATM dalam pengunaan teknologi baharu serta pengunaan teknologi komunikasi satelit.

Jadi, dengan tiada pembentangan penyenaraian aset, dijangka ia menjadi teka-teki selain jumlah pembelanjaan untuk perolehan baharu juga tidak diterangkan secara lanjut dilihat perlu menunggu sehingga pengumuman bajet melalui Rancangan Malaysia Ke-12 dan Ke-13.

Manakala KPP hanyalah dasar dan polisi kerajaan dalam pertahanan negara untuk dilaksanakan dalam 10 tahun. Dilihat komitmen kerajaan dituntut untuk melaksanakan KPP.

sumber : Malaysia Defence Review (MDR)


Tuesday, November 26, 2019

TIADA MRCA BARU...HUHUHUHU


Kenyataan terbaru MenTah di sidang Parlimen mengesahkan tiada pembelian baru Pesawat Tempur Pelbagai Guna MRCA sejak diperkenalkan oleh Kerajaan pada tahun 2009 yang lalu.

MRCA sediaada F/A18D Hornet dan SU30MKM akan ditagih bertugas dan beroperasi mempertahankan Ruang Negara sehingga 2030.

CAP55 TUDM akan diteruskan dan diubah mengikut acuan kerajaan Malaysia Baharu sekarang.

TUDM akan diberi keutamaan untuk perolehan MPA dan MALE UAV bagi tugas pengawasan maritim disebabkan lompang ketara dalam rondaan maritim negara terutama di kawasan EEZ negara terutama di perairan pantai barat sarawak dan sabah yang kini kerap kali diceroboh oleh Kapal-kapal PLA Navy dan China Coast Guard.

Light Combat aircraft (LCA) telah diberikan perhatian penuh MOF dan MINDEF bagi perolehan baru dalam RMK 12 yang akan dibentangkan pada tahun hadapan.

Tawaran Russia nak ambil 28 buah MIG 29N dan SU30MKM tu masih dalam PERINGKAT KAJIAN ( Jangan Mimpi laa) bergantung kepada proses rundingan dan keadaan kewangan negara (Dah boleh Agakkan) untuk perolehan MIG35 (Kesukaan Atok yang Pelik2)

LCA yang tengah hangat diperkatakan tu kita tengok dalam tempoh 3 tahun ini jadi ke tak. malas nak buat post panjang sebab page lain dah buat analisis.

Kalau Jadi

Ramalan MMP akan jadi macam perolehan MIG29N dan Hornet D

Tengok laah

YAK 130 dan F/A 50@Gripen

Nak Jadi Macam Tentera Mesir

tapi "Malaysia Kedekut"

sumber : Malaysia Military Power

Monday, November 18, 2019

TUDM SEDANG NILAI 2 JENIS PESAWAT UNTUK TINGKAT KEUPAYAAN RONDAAN

Menurut Panglima Tentera Udara, Jeneral Tan Sri Affendi Buang, pembelian itu dilakukan bagi mempertingkatkan keupayaan pasukan pada masa hadapan. foto Astro Awani
KUANTAN: Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sedang menjalankan penilaian terhadap pesawat rondaan maritim (MPA) dan pesawat udara tanpa pemandu (UAV) setelah diberi kelulusan peruntukan oleh pihak kerajaan.

Namun, penilaian akan dilakukan terhadap kedua-dua jenis pesawat itu dalam masa tiga tahun ini, sebelum TUDM melakukan pembelian serta perolehan terhadap aset-aset berkenaan.

Menurut Panglima Tentera Udara, Jeneral Tan Sri Affendi Buang, pembelian itu dilakukan bagi mempertingkatkan keupayaan pasukan pada masa hadapan kerana kedua-dua jenis pesawat itu amat diperlukan bagi melaksanakan tugasan rondaan perairan negara terutama bagi operasi pemantauan di Laut China Selatan.

“Dari segi kebiasaannya, (tentang) pembelian aset-aset ini, dalam peringkat kerajaan kata 'go ahead and do the evaluation', biasanya akan mengambil masa lebih kurang tiga tahun. Ini disebabkan apabila kita membuat satu penilaian dan kita telah bersetuju untuk membeli jenis dan beberapa buah pesawat tersebut, dan proses untuk mereka mula membina pesawat ataupun aset platform tersebut akan dimulakan,

"Maka itu yang kita jangkakan, tapi yang pentingnya adalah kerajaan telahpun memberi kita kelulusan untuk menjalankan penilaian," ujar beliau.

Tambah Affendi, TUDM turut menggariskan keperluan dan pengoperasian kedua-dua jenis pesawat tersebut secara bergandingan dalam memantau serta mengawai kawasan perairan negara dengan lebih efektif.

Ia juga sejajar dengan keutamaan TUDM dalam membangunkan pengetahuan teknikal dan penggunaan teknologi peperangan udara terkini TUDM standing dengan negara-negara lain.

"Buat masa ini, pesawat pejuang kita mampu untuk membuat tugas-tugas yang diamanahkan tetapi teknologi baru ini... kita perlukan platform tersebut untuk kita membuat pengawasan ataupun tinjauan dekat kawasan maritim lebih-lebih lagi di Laut China Selatan," ujar Affendi.

Beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas menyempurnakan perasmian Hari Terbuka Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Pangkalan Udara Kuantan.

Hari Terbuka yang dianjurkan bersempena Ulang Tahun TUDM ke-61 itu, diserikan dengan kunjungan lebih 15,000 pengunjung setakat tengah hari Sabtu, sebelum bersambung untuk sesi petang.

Pengunjung disajikan dengan pelbagai pertunjukan udara dengan pelbagai jenis pesawat yang digunakan serta persembahan daripada Pasukan Khas Tentera Udara (PASKAU).

Sumber: Astro Awani


Tuesday, November 12, 2019

TURKI SEDANG MENILAI JET PEJUANG SU-35 RUSSIA

Pesawat pejuang SU-35 dari Russia
Presiden Industri Pertahanan Turki (SSB) Ä°smail Demir ada menyatakan Rusia telah menawarkan untuk menjual jet Su-35 kepada Turki dan Turki sedang menilai tawaran tersebut.

"Ada tawaran dan kami menilainya, tidak ada perkara seperti 'kami membeli esok' dalam perkara-perkara seperti itu. Aspek kewangan dan strategik tawaran itu akan diperiksa, tidak ada keputusan segera," Demir memberitahu penyiar NTV.

Demir juga menyatakan bahawa tidak tepat jika dikatakan 'era F-35 ditutup, era Su-35 bermula,' akan tetapi tawaran itu akan tetap dinilai.

Terdapat beberapa laporan baru-baru ini mengatakan bahawa pegawai Turki dan Rusia membincangkan butir-butir jualan sebanyak 36 pesawat tempur Su-35 ke Turki, selepas dua bulan lebih, lawatan Presiden Recep Tayyip ErdoÄŸan ke pertunjukan Penerbangan dan Angkasa Antarabangsa (MAKS) yang diadakan di luar Moscow.

Laporan baru-baru ini juga mendakwa bahawa para pegawai juga membincangkan kemungkinan penglibatan Turki dalam pengeluaran beberapa komponen jet pejuang, termasuk senjata berketepatan tinggi dan peluru.

Lawatan ErdoÄŸan ke MAKS-2019 pada 27 Ogos lalu ,beliau ditunjukkan dengan pesawat tempur stealth generasi terbaru Rusia, Su-57, jet pejuang Su-35, helikopter tentera Ka-52 dan helikopter pengangkutan Mi-38.

Sekiranya perkara ini di muktamadkan, perjanjian itu akan menjadi pembelian kedua terbesar sistem senjata dari Moscow oleh Ankara selepas pembelian dua batteri sistem pertahanan udara S400.

Pembelian sistem persenjataan S400 dari Russia telah menyebabkan berlakunya ketegangan hubungan antara Washington dan Ankara. 

Sebagai tindak balas U.S telah menggantung Turki dari menyertai program pesawat pejuang stealth F-35 serta menyekat penghantaran pesawat pejuang tersebut yang telah dibeli oleh Turki.

sumber : Daily Sabah


Thursday, November 7, 2019

LAWATAN LPD MYANMAR "UMS MOATTAMA" KE VLADIVOSTOK, RUSSIA

LPD UMS Moattama milik Myanmar 
Moattama, Kapal LPD Myanmar yang baru di siapkan oleh syarikat DAE SUN Shipbuilding & Engineering Co, Korea Selatan membuat kunjungan port-of-call ke pelabuhan Vladivostok, Russia sebelum pulang ke Myanmar.

Kempen lawatan ini diketuai oleh komander fleet kedua Tentera Laut Myanmar, Kapten 1st Rank Thane Tha.

UMS Moattama di pelabuhan Vladivostok
Rekabentuk berdasarkan kapal kelas Makassar, Indonesia tapi kelihatan lebih hampir kepada design kapal kelas Tarlak Philippina. Sebanyak 10 buah kapal seperti ini di bina untuk Indonesia, Peru dan Filipina.

Panjang 122 m, lebar 22 m dan berat 11,300 ton. Mampu berada di lautan selama 30 hari dan boleh menempuh pelayaran sejauh 8,600 batu nautica. Kapal ini merupakan kapal terbesar untuk angkatan laut Myanmar.

Malaysia bila lagi nak dapatkan LPD..?????????

sumber : P.D. Ketenteraan & Pertahanan


Tuesday, October 29, 2019

KOREA MASIH BERMINAT TAWAR LCA FA-50 PADA MALAYSIA

RMAF menguji pesawat KAI FA-50 di ADEX 2019
Korea Aerospace Industries (KAI) masih berminat menawarkan jet pejuang ringan dan latihan lanjutan FA-50/T-50 kepada Malaysia untuk kegunaan Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) untuk Program Pesawat Tempur Ringan (LCA).

Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) baru-baru ini menjalankan ujian penerbangan ke atas KAI FA-50 Fighting Eagle yang dibuat oleh Korea Selatan sebagai sebahagian daripada program Light Combat Aircraft (LCA).

Ujian penerbangan itu dijalankan di latar belakang Pameran Aeroangkasa dan Pertahanan (ADEX 2019) yang diadakan di Seoul di mana Ketua atau Tentera Udara dan Komander Wilayah Udara Pertama telah membuat lawatan ke Tentera Udara Republik Korea (ROKAF) Sayap Pejuang ke-8 di Wonju.

TUDM dilaporkan mahu mendapatkan 24 buah jet pejuang ringan dan 12 buah pesawat latihan lanjutan dari Program LCA sekaligus menamatkan perkhidmatan Hawk108/208 dan MBB339.yang sebelum ini pernah mengalami kemalangan sehingga kehilangan nyawa juruterbang dan pegawai latihan lanjutan.

KAI juga dilaporkan sedang dalam proses membangunkan varian terbaharu FA-50 iaitu FA-50 Block 20.

Varian terbaharu FA-50 membolehkan pesawat mengisi bahan api diudara dengan terdapatnya probe pengisian bahan api. Sekaligus meningkatkan masa operasi penerbangan terutama untuk rondaan udara.

FA-50 terbaharu juga bakal menerima pod sasaran terbaharu iaitu SNIPER keluaran Lockheed Martin dari Amerika Syarikat. Ia membolehkan pesawat mengugurkan bom panduan laser dan mencapai sasaran lebih tepat.

Selain itu, varian FA-50 terbaharu juga bakal mengunakan radar AESA yang akan dibangunkan oleh KAI. Pengunaan radar AESA dijangka akan digunakan oleh penguna eksport sahaja.

Radar AESA membolehkan pesawat mengesan sasaran lebih baik dan jarak dan jauh. Selain itu, ia membolehkan FA-50 melancarkan misil " beyond visual range" (BVR).

KAI FA-50/ T-50
Selain Malaysia, KAI menyatakan terdapat beberapa negara berpontensi mendapatkan FA-50 terbaharu antaranya Argentina, Bostwana, Indonesia dan Filipina.

Argentina dan Bostwana dilaporkan mahu mengantikan jet pejuang A-4AR dan F-5E/F. Dilaporkan proses perbincangan masih berlangsung antara kerajaan dan kerajaan melibatkan sumber kewangan cara pembayaran.

Manakala Indonesia, mahu mendapatkan FA-50 bagi mengantikan F-5E/F yang ditamatkan perkidmatan tanpa pengganti. Sebelum itu, Indonesia mahu mendapatkan Su-35 dari Russia bagi menggantikan F-5E/F, namun tidak berjaya dan mengalami masalah.

Filipina yang telah mendapatkan 12 buah FA-50 dikatakan mahu menambah lagi 12 buah FA-50 untuk kegunaan Tentera Udara Filipina.

Filipina dilaporkan berpuas hati dengan keupayaan FA-50 yang telah terlibat dalam pertempuran Marawi di Selatan Filipina. Terdapat laporan Filipina mahu menaiktaraf FA-50 sedia ada ketahap FA-50 Block 20.

Walaubagaimanapun, perolehan LCA dijangka perlu menunggu sehingga pembentangan Kertas Putih Pertahanan Negara dan Rancangan Malaysia Ke-12.

Namun perolehan LCA penting bagi TUDM mengurangkan beban jet pejuang utama Su-30MKM dan F/A-18D Hornet serta persedian juruterbang TUDM untuk mengendalikan Jet Pejuang Generasi ke-5.

-Sumber : Malaysia Defence Review-


KEPENTINGAN PENGGUNAAN OPV ATAU PATROL BOAT

River Class Patrol Boat Royal Navy
Pengunaan Kapal Peronda atau "Patrol Boat" dan turut dikenali " Offshore Patrol Vessel" (OPV) merupakan elemen penting bagi angkatan tentera laut. Berfungsi sebagai penguasa maritim, ia tidak menonjol seperti kapal kombatan contoh Korvet atau Frigat tetapi penting untuk penugasan anti-perlanunan, penyeludupan, pencerobohan zon perikanan serta perlanggaran imigresen melibatkan pendatang asing.

Tentera Laut Britain (RN) memiliki 9 buah Kapal Peronda OPV Kelas River yang dibahagi 2 batch. Penugasan kapal ini untuk menjaga wilayah kedaulatan United Kingdom terutama di Selatan Lautan Atlantik dan Kepulauan Falkland.

Batch Pertama sebanyak 4 buah dibina oleh Vosper Thornycroft di Southampton dan Portsmouth di United Kingdom (UK) bermula 2002 sehingga 2007.

Ia mempunyai berat 1,700 tan dengan panjang 80 meter. Didorong oleh 2 enjin Ruston mampu mencapai 20 knot. Ia dilengkapi dengan persenjataan meriam Oerlikon 20mm dan 2 unit Mesigan GPMG.

Selain itu, ia turut mempunyai kren 25 tan serta ruangan penyimpanan untuk kenderaan perisai atau lanchang pendarat LCVP serta 25 anggota infantri.

Batch Kedua, dibina oleh BAE System Maritime UK di Glasgow. Berbeza dengan Batch Pertama, Batch Kedua mengalami perubahan ketara menghadapi ancaman pengganas.

Ia mempunyai berat 2,000 tan dan panjang 91 meter. Didorong 2 enjin MAN mampu mencapai 25 knot. Ia dilengkali persenjataan meriam Bushmaster 30mm, 2 unit minigun M134D dan 2 unit mesigan GPMG.

Berbeza dengan Batch Pertama, Batch Kedua mempunyai dek pendaratan helikopter untuk helikopter medium iaitu EH-101 Merlin berserta 50 anggota infantri.

Kementerian Pertahanan UK dilaporkan mahu menambah lagi 3 buah OPV Kelas River pada masa hadapan.

Patrol Boat Tentera laut Perancis - La Confiance
 Perancis masih mempunyai beberapa wilayah diluar Eropah terutama di Caribbean seperti France Guyana dan Martinique. Ia memerlukan Tentera Laut Perancis (FN) meletakkan aset-aset untuk melakukan tugasan penguatkuasaan dan menjaga kedaulatan Perancis.

Kapal Peronda Kelas La Confiance atau Patrouilleur Léger Guyanais (PLG) yang bermaksud Kapal Peronda Ringan Guyana diperkenalkan pada 2017 dibangunkan oleh Mauric, syarikat seni bina perkapalan dan dibina oleh Socarenam di fasiliti Saint-Malo dan limbungan Boulogne.

Kini 3 buah Kapal Peronda Kelas La Confiance beroperasi dan berpangkalan di French Guyana untuk menjaga zon Wilayah Caribbean milik Perancis.

Ia mempunyai berat 700 tan dan 61 meter panjang. Didorong enjin diesel hibrid yang membolehkan ia bergerak walaupun kehabisan bahan api. Ia mampu mencapai kelajuan maksimum 21 knot dan mampu bergerak 8 knot walaupun kehabisan bahan api.

Kapal ini dilengkapi persenjataan meriam Remote Weapon System Nexter Narwhal 20mm dan 2 unit mesigan GPMG. Ia juga menbawa 2 buah RHIB dan 14 operator pasukan khas laut Tentera Laut Perancis.

OPV tentera Laut Portugal - Viana do Castelo
Tentera Laut Portugal telah memperkenalkan Kapal Peronda OPV Viana do Castelo bagi mengantikan Korvet Kelas Joao Coutinho dan Baptista de Andrade. Kapal ini digunakan untuk rondaan diutara Lautan Atlantik.

Ia dibangunkan dan dibina oleh Viana do Castelo Naval Shipyards diutara Portugal. 2 buah pertama OPV berkenaan dibina pada 2004 dam siap 2011 dan 2013. Manakala 2 buah lagi dibina pada 2015 diserahkan kepada Tentera Laut Portugal pada 2018 dan 2019. Manakala lagi 2 buah masih dalam pembinaan. Tentera Laut Portugal dilaporkan mahu menambah lagi 4 buah kapal lagi.

Kapal Peronda OPV Viana do Castelo mempunyai berat 1,600 tan dan panjang 83 meter. Ia didorong 2 enjin diesel Wartsila dan 2 enjin eletrik yang membolehkan kapal memcapai kelajuan 20 knot.

Untuk persenjataan, Kapal ini mempunyai meriam automatik Oto Melara Marlim 30mm dan 2 unit mesigan GPMG. Ia turut memiliki dek pendaratan helikopter untuk helikopter Supet Lynx.

Selain itu, Kapal Peronda OPV Viana do Castelo mempunyai keupayaan mencegah pencemaran air dengan memiliki pelbagai sistem dan peralatan untuk penugasan terbabit.

LMS KD Keris Tentera Laut Diraja Malaysia
Malaysia yang bakal menerima Kapal Pertama "Littoral Mission Ship" (LMS)pada hujung tahun ini dilihat bakal membolehkan Tentera Laut DiRaja Malaysia menerima Kapal Peronda Generasi Baharu.

LMS direka kapal pelbagai modul penugasan mampu meningkatkan keupayaan TLDM terutama di Timur Sabah. LMS dijangka mampu mengoperasikan UAV serta sistem automasi dalam air mampu meningkatkan rondaan, risikan dan penyusupan.

Selain itu, LMS juga mempunyai ruangan yang luas mampu membawa anggota infantri dan operator pasukan khas termasuk RHIB dan Lanchang Pendarat dengan terdapat " stern launching ramp".

Selain itu, LMS mampu melakukan misi kemanusiaan dan bantuan bencana dengan tempat penyimpanan luas serta boleh dipasang modul kontena.

Penggunaan Kapal Peronda masakini dilihat agak efektif. Dengan kos rendah serta kos operasi lebih jimat, Kapal Peronda juga berkesan dengan pelbagai penugasan boleh dilakukan.

Diharap cadangan 18 buah LMS diteruskan dengan tambahan varian seperti penyapu periuk api, hidrografi serta kombatan.

Sumber -Malaysia Defence Review-



Wednesday, October 23, 2019

PELAN APMM UNTUK MENGOPERASIKAN ARMADA 9 OPV

Aset APMM (Malaysia Coast Guard) : foto 2121studio.com
Coast Guard Malaysia, yang juga dikenali sebagai Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), merancang untuk mengendalikan sembilan Kapal Patrol Luar Pesisir (OPV) seperti terbukti dalam konvensyen penamaan OPVnya.

Dua OPV terdahulu, KM Langkawi (ex KD Jagat) dan KM Banggi (bekas KD Marikh) yang diperolehi daripada Tentera Laut Diraja Malaysia (RMN) diberi nama ciri maritim di Malaysia (pulau-pulau, selat dll) dengan APMM.

Walau bagaimanapun, perolehan KM Pekan (bekas JCG Erimo) dan KM Arau (bekas JCG Oki) yang diperoleh dari Pengawal Pantai Jepun (JCG) menetapkan satu hal baru dalam penamaan konvensyen kapal-kapal MMEA sekurang-kurangnya ketika mengenai kapal-kapal yang hull besar seperti OPV dan Cutters.

Pekan dan Arau adalah bandar-bandar kerajaan negeri Kesultanan Melayu Pahang Darul Makmur dan Perlis Indera Kayangan.
OPV baru dari kelas Damen 1800 untuk APMM yang sedang dibina
Tiga OPV baru yang sedang dibina di Pulau Indah berhampiran Pelabuhan Klang akan dinamakan sempena bandar-bandar diraja Kota Bharu (Kelantan Darul Naim), Kuala Kangsar (Perak Darul Ridzwan) dan Seri Menanti (Negeri Sembilan Darul Khusus).

Telah dilaporkan bahawa akhirnya dua OPV kelas Langkawi akan bersara dengan itu menjadikan satu keperluan untuk mendapatkan empat lagi OPV.

Ini boleh menjadi cabaran kerana dana terhad yang boleh disediakan untuk mendapatkan lebih banyak kapal di masa hadapan.

APMM meminta dua Seabases yang boleh diatur gerak untuk membolehkan agensi itu mengekalkan kehadiran berterusan di kedua-dua belah Laut China Selatan. Keperluan sedemikian tidak mungkin timbul disebabkan oleh dana terhad yang diperuntukkan kepada agensi.

Agensi pengawal pantai baru-baru ini dipindahkan dari Pejabat Perdana Menteri (PMO) ke Kementerian Dalam Negeri yang juga bertanggungjawab untuk agensi keselamatan negara yang lain termasuk Polis Diraja Malaysia (RMP).

RMP baru-baru ini memohon dua buah bot rondaan kelas PZ, yang dikenali sebagai kapal patrol kelas Ramunia agar dikembalikan supaya Polis Marin dapat mengerahkan mereka ke Timur Sabah sebagai kapal Induk (Motherships).

Ini telah memberi tekanan selanjutnya kepada APMM akibat kekurangan aset.

OPV Rotoiti dan Pukaki dari Royal New Zealand Navy
Mungkin APMM dan Kerajaan ingin mempertimbangkan beberapa pilihan yang baru-baru ini berlaku. Tentera Laut Diraja New Zealand (RNZN) baru-baru ini telah mempersarakan dua kapal Patrol Inshore Kelas Lake, HMNZS Pukaki dan HMNZS Rotoiti yang berkhidmat hanya selama 10 tahun.

Pilihan lain adalah OPV yang direka oleh India. Semasa lawatan oleh kapal penyelidikan Tentera Laut India, INS Sagardhwani, Pesuruhjaya Tinggi India ke Malaysia berkata,

"Kami ingin berkongsi kepakaran teknikal dan kejuruteraan kami dalam bidang industri keselamatan, pertahanan dan maritim, demi kepentingan negara-negara lain.

"Dan Malaysia sangat dialu-alukan untuk mengambil bahagian dalam program usahasama mungkin dalam pembinaan kapal, sama seperti kita berkongsi pengetahuan teknikal dan latihan dalam banyak aspek lain,"

OPV Vikram Class - India Coast Guard
Seperti yang dicadangkan oleh Marhalim Abbas dalam blognya, lebih baik mengambil peluang untuk membeli OPV kelas Vikram yang dibina oleh Lourssen & Toubro untuk Pengawal Pantai India (ICG), dengan kos RM120 juta bagi setiap kapal, 

MMEA dapat memenuhi Keperluan 9 OPV pada kos yang lebih murah, hampir separuh kos untuk membina tiga kelas OPVs Kota Bharu yang berdasarkan reka bentuk Damen 1800 OPV.

sumber : malaysiaflyingherald


Tuesday, October 22, 2019

LMS KD KERIS SEDANG MENJALANI UJIAN DI LAUT

LMS KD Keris sedang menjalani ujian dilaut

SHAH ALAM: Keris on sea trial. LMS kelas pertama RMN, PCU Keris, sedang menjalani ujian di laut, menurut China base naval observer @Longnaval.

Beliau menyiarkan gambar keris yang sedang menjalani ujian di laut walaupun ia tidak bertarikh dan tidak ada lokasi ujian dijalankan..

Dari gambar resolusi tinggi, kami dapat mengesan di bahagian depan hanya meriam 30mm  yang telah dipasang. Kapal itu nampaknya dilengkapi dengan radar carian permukaan dan dua radar navigasi. Nampaknya tiada peranti elektro-optik dipasang di atas bridge walaupun ini mungkin tidak dipasang lagi.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, kemungkinan bahawa peralatan itu diperolehi oleh pengeluar China, walaupun tidak jelas jenis dan designasinya yang sebenarnya.

Pada bahagian belakang, pelancar RHIB kelihatan dipasang walaupun tiada kapal kelihatan dipasang. Kubah penerima satelit kecil juga dipasang di belakang bridge. Kapal itu kelihatan seperti CGI yang disediakan sebelum ini.

Oleh kerana RMN telah mengatakan Keris dan Sundang dijangka akan dihantar sebelum akhir 2019, kemungkinan kedua-dua kapal sudah menjalani ujian laut.

Keris seperti yang anda ketahui telah dilancarkan pada April lalu manakala Sundang hanya pada bulan Julai ini. Kedua-duanya dijangka diletakkan di pangkalan tentera laut Kota Kinabalu.

LMS KD Keris yang dibina di Wuchang Shipyard
Wuchang shipyard juga akan membina dua lagi LMS selepas kerajaan mengarahkan semakan semula kontrak asal. Dua daripada LMS sepatutnya dibina oleh Boustead Naval Shipyard.

Walau bagaimanapun, ternyata bahawa upacara pemotongan besi bagi LMS kelima tidak akan berlaku pada bila-bila masa pada tahun ini.

Dalam pengumuman Bursa pada 30 Jun, 2019, Boustead Heavy Industries Corportation menyatakan bahawa pemotongan besi untuk LCS kelima akan dijalankan pada suku keempat tahun (Oktober hingga Disember).

Walau bagaimanapun, setelah diperiksa dengan sumber industri menunjukkan tiada tarikh telah ditetapkan untuk upacara tahun ini. Upacara pemotongan besi bagi LCS keempat telah dijalankan pada bulan Oktober, tahun lepas.

sumber : Malaysian Defence





Wednesday, October 16, 2019

RONDAAN DI PERAIRAN TETAP DIJALANKAN WALAU TANPA KAPAL BARU

Aset-aset TLDM yang sedia ada : foto - Airtimes
KUALA LUMPUR, 14 Okt – Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Mohd Reza Mohd Sany menegaskan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) tetap melakukan rondaan di perairan negara walaupun terpaksa menggunakan kapal-kapal yang lama.

Beliau menyatakan perkara tersebut ketika diminta menggulas sama ada TLDM akan melucut tauliah kapal-kapal lama sekiranya kapal baharu mula digunakan.

“Buat masa sekarang, kita gunakan kapal yang sedia ada untuk menjaga perairan negara pada setiap masa tanpa mengira waktu mengikut pengarahan yang diterima,

“Sama ada kita mempunyai kapal baharu mahupun kapal lama, kita tetap menggalas tugas untuk menjaga perairan negara,” tegas Panglima Tentera Laut selepas menghadiri Perhimpunan Bulanan Kementerian Pertahanan di Wisma Pertahanan, hari ini.

Menurut beliau, dua buah kapal Littoral Mission Ship (LMS) dijangka akan tiba pada tahun ini.

“Pada ketika ini, kerajaan telah bersetuju untuk memenuhi keperluan 6 buah kapal Littoral Combat Ship (LCS) dan 4 buah LMS,

“Namun begitu, program LCS mengalami sedikit penangguhan berikutan masalah teknikal dan kita akan lihat bagaimana pihak kontraktor berusaha untuk mengatasi isu tersebut,” kata Reza.

Sementara itu, beliau turut menyatakan perolehan Fast Interceptor Craft (FIC) dan helikopter maritim diteruskan dan masih lagi diperingkat pembidaan.

Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu hari ini menjelaskan sebanyak RM 2 bilion telah diperuntukkan kepada TLDM.

Sementara itu, sebanyak RM 5.7 bilion telah diperuntukkan kepada Tentera Darat Malaysia, RM 2.5 bilion kepada Tentera Udara Diraja Malaysia dan RM 1.4 bilion kepada Markas Angkatan Bersama.

sumber : Air times


Tuesday, October 15, 2019

RINGKASAN PEMBENTANGAN BELANJAWAN 2020 UNTUK PERTAHANAN

Jumlah peruntukan untuk Kementrian Pertahanan
Pembentangan Belanjawan 2020 pada Jumaat lalu oleh Menteri Kewangan, Kementerian Pertahanan menerima RM 15.6 Billion dan Kementerian Dalam Negeri RM 16.9 Billion.

Kementerian Pertahanan pada tahun lalu menerima RM 13.9 Billion untuk Belanjawan 2019 dan ditambah RM 1.45 Billion lagi menjadikan jumlah keseluruhan RM 15.376 Billion. Menjadikan hanya penambahan RM300 juta pada Belanjawan 2020 berbanding kenyataan asal RM 1.7 Billion disebut berdasarkan jumlah asal dari Belanjawan 2019.

Dari RM 15.6 Billion, RM 3.1 Billion digunakan untuk Pembelanjaan Pembangunan (DE) dan RM 12.5 Billion digunakan Pembelanjaan Mengurus (OE).

Belanjawan Tentera Laut, Darat dan Udara

Tentera Laut DiRaja Malaysia menerima jumlah DE terbesar kali ini dengan :-
1. RM 945 juta untuk peralatan.
2. RM 27 juta untuk infrastruktur.

Tentera Darat menerima DE iaitu
1. RM 746 juta peralatan
2. RM 113 juta untuk infrastruktur.

Tentera Udara DiRaja Malaysia menerima sejumlah
1. RM 383 juta untuk peralatan dan
2. RM 17.5 juta untuk infrastruktur.

Untuk Angkatan Bersama, RM 485 juta untuk peralatan dan RM 45 juta untuk infrastruktur.

Bajet Kementerian Dalam Negeri dilihat menerima penambahan RM 1.6 Billion dari RM 15.3 Billion pada Belanjawan 2019 ke RM 16.9 Billion Belanjawan 2020.

Dari RM 16.9 Billion, RM 13.8 Billion untuk OE manakala DE menerima RM 3.088 Billion. Peningkatan ini dilihat selepas pertukaran kementerian oleh Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia sejak 2018.

Namun dilihat dalam belanjawan kali ini Kerajaan agak berjimat cermat dan hanya menumpukan pembelajaan mengurus untuk pengoperasian sahaja. Ia sebenarnya tidak cukup untuk kementerian dan agensi membelanjakan untuk mendapatkan aset terbaharu.

Jika dilihat, pembelanjaan DE hanya akan melibatkan pembelian aset logistik seperti kenderaan utiliti taktikal seperti trak dan treler. Manakala perancangan TLDM mendapatkan helikopter utiliti dan Bot Laju Pemintas dan Kapal Pendarat dilihat masih samar walaupun tender telah dilakukan.

Buat pertama kali dalam sejarah Malaysia, kerajaan memberikan sebanyak RM500 secara “one-off” kepada 70,000 pemegang Pingat Jasa Malaysia (PJM) bagi menghargai jasa dan pengorbanan mereka kepada negara.

Manakala seramai 160,000 veteran ATM yang berpencen dan tidak berpencen diperuntukan RM 250 secara “one-off” bagi menghargai sumbangan serta bakti mereka kepada negara.

Apa-apa pun kita menunggu Pembentangan Kertas Putih Pertahanan Negara dan Rancangan Malaysia ke-12.

sumber : MDR

Wednesday, September 25, 2019

KEM TENTERA BERSKALA BESAR DIPERLUKAN DI LAHAD DATU - SHAFIE APDAL


KOTA KINABALU, 24 Sept – Pewujudan kem tentera berskala besar perlu di kawasan strategik di Lahad Datu dalam menangani jenayah rentas sempadan di perairan khususnya penculikan.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata kerajaan negeri telah mengemukakan cadangan itu kepada kerajaan persekutuan dan sehingga kini belum lagi direalisasikan.

“Kita sudah banyak kali cakap (suarakan) cadangan itu kepada kerajaan persekutuan untuk menempatkan sumber (kem tentera) di tempat yang diperlukan dan dengan segera.

“Kalau boleh bina di Lok Kawi (kem tentera) kenapa tak bina di tempat yang amat diperlukan,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Persidangan Antarabangsa dan Pameran Hari Sungai Sedunia peringkat negeri di sini, hari ini.

Beliau diminta perkembangan terbaru cadangan itu yang sebelum ini telah beliau suarakan.

Pada 4 September lepas, Tentera Darat telah melancarkan Divisyen Kelima Infrantri Malaysia dan Briged Ke-13 Infantri Malaysia di Kem Lok Kawi pada 4 September lepas.

Mohd Shafie berkata dalam keadaan kekangan kewangan yang terbatas sepatutnya pengurusan bukan hanya dari segi keselamatan dan kedaulatan negara tetapi nyawa manusia harus menjadi kepentingan dan pertimbangan utama.

“Bukan tak perlu batalion di kawasan Kem Lok Kawi ataupun Kota Belud (Kem Paradise) tetapi kalau dari segi pertimbangan keutamaan perlu lihat dari segi kedaulatan negara dan nyawa manusia.

“Kedaulatan negara satu perkara kita tidak boleh anggap sebagai satu perkara kecil apatah lagi dalam keadaan ancaman kita hadapi,” katanya sambil menambah akan membangkitkan lagi cadangan itu pada sidang parlimen nanti.

Katanya pewujudan satu batalion tentera di kawasan itu (Tambisan) penting berbanding hanya satu platun.

Menurutnya Sabah bergantung kepada sektor pelancongan dan sudah tentu tidak mahu ia terjejas disebabkan faktor keselamatan

“Tambisan (kawasan perairan berlaku kejadian penculikan) bukan satu kawasan pelancongan tetapi tidak jauh dari Lahad Datu,” kata Mohd Shafie.

sumber : Bernama


Thursday, September 19, 2019

DENEL SELESAI HANTAR 100 TURET AV8 KE MALAYSIA

Kenderaan berperisai AV8 Gempita
Syarikat Pertahanan milik Kerajaan Afrika Selatan iaitu Denel menerusi satu siaran media di laman sesawangnya menyatakan mereka telah menyelesaikan penghantaran ke 100 buah turet persenjataan modular yang dipasang pada Kenderaan Perisai AV8 Gempita yang digunakan oleh Tentera Darat Malaysia.

Kos keseluruhan sistem turet keluaran Denel ini bernilai Euro 342 juta (RM 1.6 Billion) melibatkan 177 turet modular antaranya:

- 69 unit turet meriam GI30 30mm
- 54 unit turet meriam GI30 30mm dan 4 unit pelancar misil berserta 216 unit misil anti
       armor panduan laser Ingwe
- 54 unit Remote Weapon System 12.7mm Reutech Rogue.

Selain itu bersama dengan turet yang dihantar disertakan 216 misil anti-tank panduan laser Ingwe

Denel turut menyatakan turet-turet ini dibangunkan mengikut kehendak keperluan Malaysia yang mana disesuaikan pengunaannya dalam kawasan tropika dan hutan belantara yang dibangunkan oleh anak syarikatnya Denel Land System.

Denel turut menyatakan penglibatan mereka dalam projek AV8 Gempita adalah penting dalam perluasan Denel dalam pasaran pertahanan antarabangsa.

Denel juga terlibat dalam pertukaran teknologi dan kemahiran melibatkan vendor tempatan untuk memastikan produk keluaran Denel terus digunakan oleh Malaysia.

Sementara itu, AV-8 Gempita dijangka bakal selesai penghantarannya melibatkan 257 buah dengan 12 varian kombatan dan bukan kombatan pada tahun 2020 melalui RMK 11.

AV-8 Gempita menjadi penanda aras baharu industri pertahanan negara selain memastikan Tentera Darat Malaysia sentiasa dihadapan dengan teknologi baharu.

sumber : Malaysia Defence Review


Thursday, September 12, 2019

THAILAND PESAN LPD TYPE 071E DARI CHINA

Landing Platform Dock type 071E yang akan menjadi milik tentera laut Diraja Thailand
Tentera Laut Diraja Thai telah memesan kapal landing platform dock Type 071E (LPD) dalam apa yang menjadi kontrak eksport pertama China untuk kapal kelas ini.

Upacara penandatanganan untuk versi eksport Tentera Laut China PLA Jenis 071 telah diadakan di China pada 9 September. Di laporkan bahawa harga sebuah LPD tersebut ialah 4 billion baht (USD 130 juta)

Kapal tersebut akan dibina oleh China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) tetapi butiran tentang pembinaan kapal dan jadual penghantaran tidak dinyatakan.

Setakat ini China telah memiliki enam kapal dari kelas ini manakala dua lagi dilancarkan pada 2018 dan 2019.
upacara menandatangani kontrak pembinaan LPD type 071E
Dilaporkan bahawa menjadi model khusus untuk perdagangan antarabangsa, Type 071E telah diintegrasikan dengan beberapa penambahbaikan dan peningkatan utama berbanding dengan prototaipnya, berdasarkan pengalaman China mengoperasikan Type 071 menjadikan ia platform yang proven dan matang.

LPD ini berukuran panjang 210 meter dan mempunyai berat sekitar 20,000 tan. Mampu mengendalikan helikopter, kapal ini dijangka akan digunakan untuk misi rondaan dan pengawasan, tugas logistik, membawa anggota tentera dan operasi bantuan bencana.

Type 071E dikuasakan oleh pendorong CODAD iaitu 4 enjin diesel dengan kelajuan maksimum 23 knot, kelajuan ekonomikal 18 knot dengan jarak operasi mampu mencecah 8,000 batu nautika.

Untuk persenjataan ia dilengkapi meriam 76mm H/PJ-26, 3 unit CIWS 30mm AK-630 dan 24 cell Pelancar Misil Jarak Dekat (VSHORAD) FL-3000N.

Dengan pembinaan dan perkhidmatan Platform Landing  Dock 071E, kapal itu akan menjadi kapal tentera laut terbesar dalam Royal Thai Navy, mengalahkan carrier HTMS Chakri Naruebet CVH-911 yang hanya mempunyai berat 11,000-ton.

Perbandingan antara kelas-kelas LPD 

sumber: Nairaland.com & Janes 360

Sunday, September 8, 2019

RUSSIA INGIN BELI BALIK MIG 29N MALAYSIA DAN TAWARKAN MIG 35

Mig-35

MOSCOW: Presiden RUSSIAN Vladimir Putin dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkongsi special bond.

Pembantu khas Putin, Dr Victor Kladov, memberitahu New Straits Times bahawa Putin memegang Dr Mahathir sebagai "penghargaan yang sangat tinggi" dalam usaha untuk mendorong Malaysia sebagai sebuah negara yang hebat.

Malaysia membeli MiG-29N bernilai berbilion ringgit pada tahun 1995 dan pejuang jet Sukhoi Su-30MKM pada tahun 2003, melalui pertukaran yang melibatkan minyak sawit.

Kladov berkata Putin pihaknya berharap dapat membeli balik 18 pesawat MiG-29N Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang di grounded untuk dua skuadron pesawat generasi baru MiG-35.

Beliau berkata beliau memberitahu Dr Mahathir bahawa pesawat pejuang MiG-35 dilengkapi dengan enjin baru dan sistem yang canggih dan power seperti sistem avionik fly by wire, artificial intelligence, sistem komputer dan persenjataan yang  meminimumkan beban kerja juruterbang.

Mig 29N TUDM : foto JetPhotos.net
"Begitu juga, kami juga meninjau menggantikan armada helikopter Sikorsky S-61 Nuri, yang berusia setengah abad. Mi-171 helikopter generasi baru ... telah membuktikan keberkesananya untuk kegunaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu semasa konflik Afghanistan.

Selain itu pihak Russia juga membuat tawaran Yak 130 jet tempur ringan, pada terma fleksibel, offset dan perpindahan teknologi yang akan menawarkan situasi menang-menang bagi kedua-dua negara."

Anak syarikat Rostec, Helikopter Rusia, dijangka menjual lapan unit Ansat, Mil Mi-8/17 dan Kamov Ka-32A11DC kepada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dan Jabatan Bomba dan Penyelamat.

Mi-8/17
Kladov menambah bahawa Rusia menawarkan kapal hydro-foil untuk meningkatkan industri pelancongan pulau Malaysia, kerana aset-aset ini adalah kos efektif dan cekap.

"Kami mengharapkan keputusan mengenai perkara ini semasa pertemuan dua pemimpin di Vladivostok tidak lama lagi."

Beliau berkata Putin menghargai usaha Dr Mahathir dalam mensinergikan aset pertahanan dan aeroangkasa dengan mengoptimumkan skala ekonomi melalui pembelian jenis serupa.

"Dengan mengendalikan aset yang sama, akan ada penjimatan yang lebih besar untuk alat ganti, bahagian, logistik dan penyelenggaraan," katanya.

Beliau menambah bahawa Putin berkongsi minat Dr Mahathir dalam mengembangkan bersama sektor lain, termasuk industri penjagaan kesihatan, pendidikan, pertanian dan pembuatan.

sumber : NST

Monday, August 19, 2019

MISIL R77 / AA-12 ADDER

Misil R77 / AA-12 Adder (kod Nato)
R77 atau dikenali RVV-AE Misil dalam Russia dan AA-12 Adder oleh Nato adalah Medium Range Misil buatan Russia yang bersifat BVR (Beyond Visual Range) maknanya Juruterbang tidak nampak sasaran musuh di depan mata. Merupakan misil udara ke udara.

Bagaimana R77 ini beroperasi? Ianya dilancarkan dan menuju ke sasaran berpandukan pada radar di pesawat pejuang itu sendiri.

Erti kata lain, juruterbang SU30MKM tidak boleh tembak R77 dalam keadaan Dogfight mesti dalam kedudukan yang sesuai, BVR dan paling penting kena ada radar lock. (perlu mengaktifkan radar untuk mengunci sasaran iaitu pesawat musuh)

Ingat setiap pesawat pejuang dalam mana-mana negara jarang nak on radar dia kecuali terpaksa kerana ia akan mendedahkan kedudukan pesawat tersebut. itu sebab kenapa TUDM hendakkan sangat AWACS tu sebab pesawat ini mampu memberi panduan dan koordinat pesawat musuh dan memudahkan SU30MKM untuk menembak R77 ke sasaran.

Berbalik pada R77 ini, ianya mula direkabentuk pada tahun 1982 selepas US memperkenalkan buat pertama kali nya AIM 120C Amraam dalam ordnans USAF dan US Navy.

Bila betul- betul R77 ini diserap dalam Russian Air Force adalah pada tahun 1992 MosAeroShow dan mendapat jolokan nama Amraamski.

R77 ini mempunyai pelbagai variasi sesuai untuk kepelbagaian tugasan dan yang penting, Duit oleh Negara Pembeli itu sendiri.

Versi asas R77 dahulu nya mampu mencapai jarak 80KM tetapi dengan kemajuan dan penyelidikan berterusan Versi Termaju R77 buatan Russian mampu mencapai jarak sasaran 120 - 160KM yang dikenali sebagai R77RVV-AE-PD. Menggunakan solid-feul ramjet enjin.

Pengeluar Misil R77 iaitu Tactical Missile Corp pada 2009 telah memperkenalkan variasi RVV-SD yang mana lebih berat, 15kg lebih berat dari R77 versi asal. lebih panjang dan keupayaan radar seeker yang dinaiktarafkan, perubahan pada bahagian boat tail rear bagi mengurangkan daya seretan.

Malaysia bila mana mengunakan R77? mestilah pemilikan R77 misil ini mula berkhidmat di bawah skuadron 17/19 Mig 29N dahulu kala nya. Variasi R77 yang digunakan oleh SU30MKM itu tidak dapat dipasti dari jenis apa.

Jumlah R77 dalam Pegangan TUDM. MMP boleh bercakap Beribu-ribu hahahaha (Korang sendiri tahu mende ni rahsia kan)

Apa apa pun. Jumlah MRCA kena tambah dan Awacs kena ada.

Bahasa Mudah nya Duit

TUDM X reti main saham.

IkanJerungHantu

Sumber : Malaysia Military Power

MYANMAR DIJANGKA TERIMA KAPAL SELAM KILO PERTAMANYA

INS Sindhuvir yang akan diserahkan kepada Tentera Laut Myanmar.
NEW DELHI: India dijangka menyerahkan kapal selam pertama Myanmar, iaitu kapal kelas Kilo yang kemungkinan akan dihantar pada tahun ini selepas diperbaharui atau di refit di India.

INS Sindhuvir akan digunakan oleh Tentera Laut Myanmar - yang sedang mencari untuk mendapatkan armada kapal selam sendiri pada tahun-tahun akan datang - untuk tujuan latihan.

Kapal selam kelas Kilo, yang dibeli dari Rusia pada tahun 1980-an, sedang dimodenkan oleh Hindustan Shipyard Limited (HSL) di Vizag dengan sumber mengatakan bahawa kemungkinan akan selesai sebelum akhir tahun ini.

Sumber memberitahu ET bahawa keizinan yang diperlukan telah diluluskan dari Rusia yang merupakan pengeluar asal kapal selam dan ia akan dilengkapi dengan sistem tempatan untuk melatih Tentera Laut Myanmar.

Terdapat siri pertukaran dan pertemuan peringkat tinggi antara kedua-dua negara dalam beberapa bulan kebelakangan ini, dengan Ketua Kanan Pertahanan Myanmar (CDS), Jeneral Min Aung Hlaing ketika ini sedang berkunjung ke India.

Kementerian Pertahanan India berkata bahawa perbincangan dengan Ketua Kanan bertujuan "meningkatkan kerjasama pertahanan, mengkaji semula latihan bersama dan latihan yang diberikan kepada Perkhidmatan Pertahanan Myanmar, mengukuhkan keselamatan maritim melalui pengawasan bersama dan pembinaan kapasiti ... dan membangunkan infrastruktur baru".

Pemindahan kapal selam itu mungkin berlaku dengan menggunakan Line of Credit (LoC) yang diperluaskan oleh India ke Myanmar untuk meningkatkan keupayaan ketenteraan. Inisiatif India, kata sumber, datang selepas rundingan dengan pemimpin Myanmar sejak empat tahun yang lalu untuk memahami keperluan pertahanan mereka.

sumber : Economic Times


Wednesday, July 24, 2019

PERUNTUKAN RM 440 JUTA UNTUK PEROLEHAN HELIKOPTER, BOT BAHARU TLDM

Multirole helikopter Agusta westland AW139 sesuai usebagai helikopter utiliti
KUALA LUMPUR, 23 Jul – Panglima Tentera Laut, Laksamana Datuk Mohd Reza Mohd Sani menyatakan Tentera Laut Diraja Malaysia dalam proses perolehan  helikopter utiliti dan bot baharu.

Beliau menyatakan perkara tersebut semasa Perjumpaan Panglima Tentera laut Bersama Media Sempena Penembakan Peluru Berpandu Exocet dan Sea Skua di Kementerian Pertahanan, hari ini.

Menurut beliau, sebanyak 3 buah helikopter operasi maritim akan dibeli dengan peruntukan sebanyak RM 220 juta .

Helikopter yang bakal diperoleh lebih tertumpu kepada helikopter utiliti yang bertujuan untuk melaksanakan tugas-tugas logistik seperti melakukan operasi ulang bekal serta mengangkut anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL),” jelas Panglima Tentera Laut.

Sementara itu, jumlah yang sama diperuntukan untuk perolehan bot pemintas (Fast Interceptor Craft).  Perolehan FIC bertujuan untuk memperkukuhkan operasi TLDM menjaga perairan di Zon Keselamatan Pantai Timur Sabah.

FIC (Fast Interceptor Craft) Penggalang
FIC mampu untuk melakukan pelayaran di kawasan perairan yang cetek dan sukar dimasuki oleh bot-bot biasa.

“Pada ketika ini, kita berhasrat untuk memperoleh sebanyak 18 buah bot pemintas,

“Selain mempunyai kelajuan, FIC mempunyai daya tahan yang tinggi untuk memintas sebarang bot-bot yang menceroboh di perairan tersebut,” ujar Reza.

Difahamkan kesemua perolehan tersebut dilakukan dengan cara tender terbuka.

Menyentuh tempoh perolehan, beliau memaklumkan kesemua kontrak perolehan akan ditandatangani dalam masa terdekat selewat-lewatnya pada tahun ini.

Tinjauan di laman eTender Kementerian Pertahanan mendapati iklan tender perolehan helikopter operasi maritim dan FIC telah disiarkan pada 19 Julai 2019.

sumber : airtimes.my



PENEMBAKAN PELURU BERPANDU EXOCET DAN SEA SKUA BUKTI KEUPAYAAN TLDM

Tembakan peluru berpandu exocet dari KD Kasturi
KUALA LUMPUR, 23 Jul – Panglima Tentera Laut menjelaskan kejayaan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dalam melaksanakan penembakan peluru berpandu Exocet dan Sea Skua bukti keupayaan anak tempatan dalam mengendalikan sistem persenjataan peluru berpandu.

“Kejayaan penembakan kedua-dua peluru berpandu ini adalah membuktikan tahap kecekapan warga TLDM dalam memastikan kesiagaan peralatan dan sistem persenjataan terutamanya sistem pertempuran kapal,

“Kejayaan ini juga membuktikan warga TLDM berupaya untuk menggendalikan dan menyelenggara sistem persenjataan yang canggih tanpa bantuan pihak luar seperti kontraktor dari luar negara,” jelas Panglima Tentera Laut, Laksamana Datuk Mohd Reza Mohd Sani.

misil Exocet MM40 block II
Pada 16 Julai lalu, TLDM telah melaksanakan penembakan peluru berpandu Exocet MM40 Block II dan Sea Skua terhadap sasaran di perairan Laut China Selatan. Penembakan ketiga-tiga peluru berpandu tersebut merupakan kemuncak Eksesais Taming Sari siri 19/2019.

Eks Taming Sari merupakan sebahagian daripada komponen Eksesais Kerismas 26/2019, yang merupakan latihan terbesar buat TLDM.

Menurut Panglima Tentera Laut, kali terakhir Eks Taming Sari diadakan adalah pada tahun 2014.

“Eks Taming Sari pada kali ini secara tidak langsung menguji kesiagaan peluru berpandu, platform peluru berpandu dan penggunanya yakni warga TLDM,

Penembakan peluru berpandu sea skua dari helikopter Super Lynx
“Kesemua peluru berpandu telah berjaya dilancarkan dan mengenai sasaran,” jelas beliau semasa Perjumpaan Khas Bersama Media Bersempena Penembakan Peluru Berpandu Exocet dan Sea Skua di Bilik Mesyuarat Markas Tentera Laut, Kementerian Pertahanan Malaysia.

Dalam latihan tersebut, peluru berpandu Exocet MM40 Block II telah dilancarkan oleh KD Kasturi sementara dua peluru berpandu Sea Skua telah dilancarkan oleh helikopter Superlynx. Kedua-dua peluru berpandu tersebut merupakan peluru berpandu jenis anti kapal yang dimiliki oleh TLDM.

Menurut Panglima Tentera Laut, kesemua peluru berpandu dilancarkan secara serentak oleh KD Kasturi dan helikopter Superlynx.

Menteri pertahanan dan timbalannya menyaksikan penembakan peluru berpandu tersebut
Kejayaan penembakan kedua-dua peluru berpandu ini turut disaksikan oleh Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu dan Timbalan Menteri Pertahanan, Senator Liew Chin Tong.

“Kejayaan penembakan kedua-dua peluru berpandu ini membuktikan pelaburan rakyat terhadap pembelian aset ketenteraan khususnya TLDM bukanlah sia-sia,” tegas Reza.

sumber : airtimes.my

Tuesday, July 16, 2019

"NINE DASH LINE" TUNTUTAN CHINA DI LAUT CHINA SELATAN

Garisan merah merupakan garisan tuntutan Nine Dash Line dari China
"NINE DASH LINE" adalah garis penandaan digunakan oleh Republik China (1917 - 1949) dan kemudiannya dituntut oleh Republik China (Taiwan) dan Republik Rakyat China (PRC) melibatkan sebahagian besar Laut China Selatan melibatkan Paracel Islands, Spratly Islands, Pratas Islands, Macclesfield Bank dan Scarborough Shoal.

Ia bermula pada 1887 apabila Dinasti Qin menandatangani perjanjian dengan Kerajaan Perancis selepas Perang Sino-Perancis 1885. Ia menyatakan Kerajaan Dinasti Qin China menyatakan walaupun Vietnam menjadi milik Perancis, kawasan perairan sekitarnya masih milik China. Namun ia tidak disahkan dalam perjanjian berkenaan.

Pada 1946, Republik China menuntut kembali perairan Laut China Selatan selepas tamatnya Perang Dunia Kedua. Namun menerusi Deklarasi Kaherah dan Potsdam, tiada pernyataan dikeluarkan. Akibat dari tindakan tiada pernyataan, Tentera Laut Republik China menghantar Kapal ke kawasan berkenaan sebagai usaha menuntut.

Pada 1947, Republik China mengeluarkan satu carta peta dinamakan "Pulau-Pulau China di Laut China Selatan" yang merujuk pada "Nine Dash Line".

Pada 1951, Jepun menandatangani perjanjian damai di San Francisco, Amerika Syarikat sekaligus Laut China Selatan terbuka untuk dimiliki. China, Taiwan, Vietnam dan Filipina mengambil langkah awal menuntut beberapa pulau di Laut China Selatan.

Pada 2009, China telah menghantar peta "Nine Dash Line pada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menuntut Laut China Selatan adalah milik mereka. Ia diprotes oleh negara-negara di sekeliling Laut China Selatan antaranya Vietnam, Filipina, Brunei, Malaysia dan Indonesia.

Kelemahan United Nations Convention of the Laws of the Sea atau UNCLOS menjadi punca apa yang berlaku sekarang. Kebanyakan negara ASEAN telah melakukan perjanjian sesama negara ASEAN mengenai sempadan dan had garisan antara dua negara tanpa pengesahan antarabangsa.

Republik Rakyat China pula bertegas berdasarkan sejarah mereka berhak keatas Laut China Selatan. Ia dapat dilihat kehadiran Kapal Pengawal Pantai dan Tentera Laut serta aset udara dikawasan tertentu.

Ia sebenarnya kelihatan "tiada kesalahan" berdasarkan undang-undang Antarabangsa. Namun ia adalah satu provokasi nyata dari Republik Rakyat China bahawa mereka adalah penguasa dan pemilik Laut China Selatan.

Selain itu, Laut China Selatan turut memiliki medan simpanan Petroleum dan Gas Asli yang besar dengan jangkaan menpunyai 17.7 Billion tan yang mana mampu menghasilkan 11 billion tong barrel Petroleum dan kira 500 trillion kaki padu untuk gas asli.

Selain itu, laluan perdagangan yang lalu di Laut China Selatan dikatakan mencecah USD 3.37 Trillion setahun. Ia penting buat China untuk eksport dan import industri negara berkenaan.

Terumbu atau pulau Layang-layang
Terumbu Mantanani
Terumbu Ubi
Malaysia telah menuntut perairan di Spratly Island berdasarkan undang-undang UNCLOS yang dikeluarkan pada 1982 iaitu 200 batu nautika Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) boleh dituntut dan dibawah kawalan negara-negara maritim.

1983, Malaysia menempatkan tentera di Swallow Reef atau Terumbu Layang-Layang. Selain itu, Ardasier Reef atau Terumbu Ubi dan Mariveles Reef atau Terumbu Mantanani turut ditempatkan tentera.

Namun, penempatan tentera di kawasan berkenaan tidak mendatangkan kebaikan buat Malaysia apabila kerajaan Malaysia seperti "Menghalalkan" Republik Rakyat China hadir di Kawasan "Tuntutan" Perairan Malaysia.

Dengan alasan China kini kuasa besar perdagangan dunia serta sebagai rakan diplomatik ia dapat diselesaikan secara diplomasi. Ia dapat dilihat pada IISS Shangri-La Dialogue, Malaysia mengambil keputusan diplomasi berbanding negara lain seperti Vietnam dan Filipina memilih untuk menentang tindakan China.

Vietnam dan Filipina telah memperkuatkan Tentera Laut dan Pengawal Pantai dengan mendapatkan bekas Kapal Peronda Pengawal Pantai Amerika, Cutter Kelas Hamilton dan Korvet Kelas Pohang dari Korea Selatan.

Manakala China memiliki Kapal Peronda Pengawal Pantai yang besar iaitu CCG Cutter 3901 yang mempunyai berat 12,000 tan hampir menyamai saiz Kapal Pembinasa Tentera Laut.

Kapal Coast Guard China terbesar 
Apakah Malaysia masih mahu menerus dengan "Diplomasi" tatkala Republik Rakyat China berterusan menekan negara-negara dikeliling Laut China Selatan agar mengiktiraf mereka sebagai "Tuan Tanah".

Selain itu, kuasa besar lain turut mula campur tangan apabila Australia, Kanada, Amerika Syarikat, Jepun, Russia dan United Kingdom menghantar aset armada Tentera Laut dan Tentera Udara mereka ke Laut China Selatan

"We Can't Fight Them" Their ship are very big
"Elephant fight Elephant grass suffer in the middle"
"We got software and hardware"

sumber -Malaysia Defence Review