Tuesday, January 29, 2019

ADECS 2019: PEMODENAN TLDM DI ROMBAK SEMULA

Korvet Kelas Laksmana suatu ketika dulu lengkap dengan persenjataan dan digeruni musuh
Admiral Mohamad Reza Mohamad Sany, Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), mengumumkan beberapa task akan di beri keutamaan, termasuk penyesuaian pelan transformasi 15 to 5 dalam ucapannya pada 8 Januari. 

Semasa menyatakan bahawa pelan 15 to 5 perlu diteruskan, beliau menambah bahawa semakan semula tempoh masa diperlukan pada bulan Mac untuk mentauliahkan kapal-kapal baru dan mempersarakan kapal yang sedia ada.

Di antara kapal-kapal yang pada awalnya dijangka akan dihentikan adalah empat korvet kelas Lakasamana pada 2019-20 dan empat  kelas Mahamiru  mine hunters pada 2019-21, tetapi Admiral Mohamad Reza merombak jadual asal dengan mengisytiharkan niat untuk mengekalkan kedua-dua kelas tersebut.

Menurut beliau, keempat-empat korvet kelas Laksmana akan beroperasi semula, dengan dua daripadanya akan dikembalikan kepada kemampuan asal mereka yang pernah mempunyai peluru berpandu anti-kapal Otomat, peluru berpandu permukaan ke udara Aspide dan peluncur torpedo A-244S. Bagaimana pun butir-butir lanjut tidak dinyatakan oleh beliau 

Peluru berpandu kelas Laksmana telah lucutkan pada tahun 2014 kerana telah usang (teknologi lama), manakala pelancar torpedo telah dipasang di dua kapal frigat kelas Kasturi sebagai sebahagian daripada program pemanjangan hayat perkhidmatan (SLEP) 

Program ini di jangka akan selesai menjelang akhir tahun 2019.
Pelancar torpedo dari kelas Laksmana di pasang pada Frigate kelas Kasturi
Bagi kapal pemburu ranjau (mine hunters), beliau menyatakan ini melibatkan pemulihan keupayaan penuh dua buah kapal tersebut pada 2019-20. Ini mungkin melibatkan KD Jerai dan KD Kinabalu.

Menurut Panglima TLDM lagi semua aspek sokongan logistik, sokongan operasi, sumber manusia dan infrastruktur untuk dua Kapal Misi Littoral (LMS) perlu disiapkan pada September, iaitu tiga bulan sebelum LMS tiba dari China.


Pada masa yang sama, beliau berkata TLDM perlu memaksa pihak yang terlibat untuk meminimumkan kelewatan dalam menyiapkan Kapal LCS kelas Maharaja Lela.

Kerja-kerja Penyiapan kapal pertama telah ditangguhkan hingga akhir tahun 2019 disebabkan kelewatan penghantaran subsistem, sementara kerajaan masih belum menandatangani perjanjian untuk memperolehi peluru berpandu MICA.

Reza juga menyentuh tiga program lain. Projek Bot Pemintas Laju (Fast Interceptor Craft) memerlukan kapal untuk beroperasi di sepanjang pantai, terutama di Timur Sabah.   

Pada tahun 2014, AS menawarkan 14 Bekas Bot Operasi Khas USN Mark V, tetapi TLDM telah menolak pembelian kerana kos pengubahsuaian tinggi yang dipetik dari kontraktor tempatan. Nampaknya TLDM bercadang untuk mengadakan semula keperluan ini.
 
calon-calom MRSS masih lagi dinilai
Mengenai helikopter, beliau menjelaskan bahawa TLDM memerlukan pesawat yang sesuai dengan perancangannya. Walaupun tidak mengulas dengan lebih lanjut, ia mungkin akan menyuarakan bangkangan untuk tidak menerima sebarang kompromi berdasarkan penekanan kerajaan untuk mengurangkan kos. 

Keperluan untuk memiliki Kapal Pelbagai Sokongan (MRSS) telah berlangsung sejak tahun 2006. Berkemungkinan kajian mengenai pelbagai proposal yang berkaitan dengan hal ini akan dianjurkan, katanya.
sumber : Shephard media

No comments: