Wednesday, May 1, 2019

AV8 VARIAN TERKINI AKAN MEMASUKI INVENTORI TENTERA DARAT MALAYSIA

AV8 NBCRV keluaran FNSS dan Deftech
Kenderaan Kejuruteraan dan Peninjauan Kimia, Biologi dan Nuklear (AENBCRV) varian Kenderaan Perisai 8x8 AV-8 Gempita yang dibangunkan bersama FNSS dari Turki dan Deftech dari Malaysia bersiap sedia untuk diserahkan kepada Tentera Darat Malaysia kemungkinan separuh pertama tahun ini.

AV-8 AENBCRV berjaya dalam pelbagai ujian yang diuji pada kenderaan terbabit. Ia dilaporkan berjaya dalam semua fasa ujian termasuk ujian ketahanan.

AV-8 AENBCRV dilengkapi dengan peralatan dan sistem pengesanan CBRN untuk mengesan dan mengklasifikasikan mana-mana jenis agen kimia, biologi, radioaktif atau nuklear. Kenderaan boleh menentukan dan mengklasifikasikan zon bahaya dan memberi amaran kepada unit-unit tentera lain dan orang awam tentang bahaya yang berpotensi, dengan itu membolehkan mereka mengambil langkah-langkah tindak balas yang diperlukan.

Mempunyai seni bina sistem yang kompleks dan moden serta peralatan khusus misi, proses pembangunan kenderaan awal AENBCRV - yang merangkumi reka bentuk konseptual, reka bentuk terperinci, pembuatan dan perhimpunan - dijalankan sepenuhnya oleh FNSS.

Ujian kelayakan yang berterusan berfungsi untuk menunjukkan bahawa kenderaan itu memenuhi sepenuhnya syarat yang ditetapkan oleh pengguna sepenuhnya dan komprehensif.

Tahap pertama ujian ini, yang melibatkan Ujian Penilaian Tanah dan Ujian Sistem CBRN, telah selesai setelah dilaksanakan di fasiliti FNSS di Ankara. Peringkat kedua ujian - Ujian Ketahanan - dilancarkan di Malaysia pada bulan Februari 2019 Berikutan kejayaan ujian ini, penerimaan dan penyampaian kenderaan pertama kepada pengguna akan berlaku di Malaysia.

Di bawah projek ini, empat kenderaan AENBCRV yang ditempah akan dihantar kepada Tentera Darat Malaysia. Kenderaan pertama akan menjadi kenderaan yang telah menyelesaikan ujian kelayakannya. Manakala baki tiga kenderaan akan dikeluarkan dan dihantar oleh FNSS dan Deftech menjelang 2020.

AV-8 AENBCRV adalah kenderaan CBRN pertama dikeluarkan FNSS dan Deftech. Ia mengabungkan kontraktor dan vendor dari Malaysia untuk membantu membekal dan menasang peralatan utama misi termasuk subsistem operasi CBRN.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) FNSS berbangga dengan percapaian ini melihat kerjasama yang berjaya antara Malaysia dan Turki. Projek AV-8 AENBCRV merupakan projek paling kompleks kerana konfigurasi spesifikasi kelengkapan kenderaan berkenaan paling mencabar untuk dihasilkan.

Projek AV-8 WAV sendiri menjadi kebanggaan FNSS dan Turki berjaya mengeksport kenderaan perisai serta berkejasama menghasilkan pelbagai varian dengan kerjasama dengan Deftech dan Malaysia

Artikel disunting dari laman web FNSS bertajuk "AV-8 AENBCRV Vehicle Prepares to Enter Malaysian Army Inventory"

sumber : Malaysia Defence Review

No comments: