Sunday, May 12, 2019

MALE UAV PROGRAM UNTUK TUDM

Drone MQ 9B Sea Guardian
SHAH ALAM: Fairest of them all. Tiga UAV bersaing untuk keperluan TUDM untuk altitud sederhana, long endurance unmanned intelligence, pengawasan, peninjauan dan drone di lengkapi senjata mengambil bahagian pada LIMA 19 baru-baru ini.

Dron US ANG MQ-9 Predator adalah satu-satunya pesawat sebenar yang mengambil bahagian dalam pameran itu, dua dron yang lain hanyalah mockup.

Predator adalah wakil dari Guardian Sea MQ-9B, calon drone Atomics untuk keperluan TUDM.

Ia mungkin yang paling berkemampuan terutamanya apabila ia disatukan dengan keperluan aeroangkasa sivil Malaysia. Tetapi pada masa yang sama ia juga mungkin yang paling mahal dalam persaingan dengan tag harga yang dilaporkan sebanyak AS $ 20 juta setiap drone.

Oleh itu, untuk tiga perjanjian air frame Sea Guardian, kemungkinan kos sekitar AS $ 100 juta, termasuk kos stesen darat, latihan, alat ganti dan sokongan.

Dron ANKA dari Syarikat Turki
Mock up atau replika yang dipaparkan di LIMA adalah Aerospace Ancora Turki dan AVIC Wing Loong II. Anka yang kemungkinan harga lebih mahal daripada Wing Loong II tetapi mungkin lebih murah daripada Sea Guardian.

Dron Wing Loong 1 menelan belanja sekitar US $ 3 juta setiap air frame, jadi WL-II mungkin sedikit lebih mahal. Saya teruja untuk meneka harga dengan setup yang sama seperti Sea Guardian di atas,

China membuat hanya satu-satunya dron mungkin menelan belanja sekitar US $ 30 juta. Walau bagaimanapun, mungkin lebih sukar untuk mengintegrasikannya dengan pihak berkuasa penerbangan awam.

Dengan tugas utama untuk TUDM menerbangkan dron di Laut China Selatan, kita mungkin tertanya-tanya apakah bijak atau berbaloi untuk membeli Wing Loong, tidak kira berapa murah harganya dan berapa banyak senjata yang boleh dibawa.

Pesaing keempat, dron Leonardo Falco, hanya diwakili oleh model di booth syarikat. Mungkin terdapat UAV yang lain yang diperkenalkan kepada TUDM untuk memenuhi keperluannya. Memandangkan terdapat banyak jenis UAV di sini, saya tidak akan menimbulkan teka-teki.

Sumber : Malaysian Defence


No comments: