Wednesday, October 23, 2019

PELAN APMM UNTUK MENGOPERASIKAN ARMADA 9 OPV

Aset APMM (Malaysia Coast Guard) : foto 2121studio.com
Coast Guard Malaysia, yang juga dikenali sebagai Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), merancang untuk mengendalikan sembilan Kapal Patrol Luar Pesisir (OPV) seperti terbukti dalam konvensyen penamaan OPVnya.

Dua OPV terdahulu, KM Langkawi (ex KD Jagat) dan KM Banggi (bekas KD Marikh) yang diperolehi daripada Tentera Laut Diraja Malaysia (RMN) diberi nama ciri maritim di Malaysia (pulau-pulau, selat dll) dengan APMM.

Walau bagaimanapun, perolehan KM Pekan (bekas JCG Erimo) dan KM Arau (bekas JCG Oki) yang diperoleh dari Pengawal Pantai Jepun (JCG) menetapkan satu hal baru dalam penamaan konvensyen kapal-kapal MMEA sekurang-kurangnya ketika mengenai kapal-kapal yang hull besar seperti OPV dan Cutters.

Pekan dan Arau adalah bandar-bandar kerajaan negeri Kesultanan Melayu Pahang Darul Makmur dan Perlis Indera Kayangan.
OPV baru dari kelas Damen 1800 untuk APMM yang sedang dibina
Tiga OPV baru yang sedang dibina di Pulau Indah berhampiran Pelabuhan Klang akan dinamakan sempena bandar-bandar diraja Kota Bharu (Kelantan Darul Naim), Kuala Kangsar (Perak Darul Ridzwan) dan Seri Menanti (Negeri Sembilan Darul Khusus).

Telah dilaporkan bahawa akhirnya dua OPV kelas Langkawi akan bersara dengan itu menjadikan satu keperluan untuk mendapatkan empat lagi OPV.

Ini boleh menjadi cabaran kerana dana terhad yang boleh disediakan untuk mendapatkan lebih banyak kapal di masa hadapan.

APMM meminta dua Seabases yang boleh diatur gerak untuk membolehkan agensi itu mengekalkan kehadiran berterusan di kedua-dua belah Laut China Selatan. Keperluan sedemikian tidak mungkin timbul disebabkan oleh dana terhad yang diperuntukkan kepada agensi.

Agensi pengawal pantai baru-baru ini dipindahkan dari Pejabat Perdana Menteri (PMO) ke Kementerian Dalam Negeri yang juga bertanggungjawab untuk agensi keselamatan negara yang lain termasuk Polis Diraja Malaysia (RMP).

RMP baru-baru ini memohon dua buah bot rondaan kelas PZ, yang dikenali sebagai kapal patrol kelas Ramunia agar dikembalikan supaya Polis Marin dapat mengerahkan mereka ke Timur Sabah sebagai kapal Induk (Motherships).

Ini telah memberi tekanan selanjutnya kepada APMM akibat kekurangan aset.

OPV Rotoiti dan Pukaki dari Royal New Zealand Navy
Mungkin APMM dan Kerajaan ingin mempertimbangkan beberapa pilihan yang baru-baru ini berlaku. Tentera Laut Diraja New Zealand (RNZN) baru-baru ini telah mempersarakan dua kapal Patrol Inshore Kelas Lake, HMNZS Pukaki dan HMNZS Rotoiti yang berkhidmat hanya selama 10 tahun.

Pilihan lain adalah OPV yang direka oleh India. Semasa lawatan oleh kapal penyelidikan Tentera Laut India, INS Sagardhwani, Pesuruhjaya Tinggi India ke Malaysia berkata,

"Kami ingin berkongsi kepakaran teknikal dan kejuruteraan kami dalam bidang industri keselamatan, pertahanan dan maritim, demi kepentingan negara-negara lain.

"Dan Malaysia sangat dialu-alukan untuk mengambil bahagian dalam program usahasama mungkin dalam pembinaan kapal, sama seperti kita berkongsi pengetahuan teknikal dan latihan dalam banyak aspek lain,"

OPV Vikram Class - India Coast Guard
Seperti yang dicadangkan oleh Marhalim Abbas dalam blognya, lebih baik mengambil peluang untuk membeli OPV kelas Vikram yang dibina oleh Lourssen & Toubro untuk Pengawal Pantai India (ICG), dengan kos RM120 juta bagi setiap kapal, 

MMEA dapat memenuhi Keperluan 9 OPV pada kos yang lebih murah, hampir separuh kos untuk membina tiga kelas OPVs Kota Bharu yang berdasarkan reka bentuk Damen 1800 OPV.

sumber : malaysiaflyingherald


1 comment:

monyet said...


menangkan uang sebanyak-banyaknya hanya di AJOQQ :D
AJOQQ menyediakan 8 permainan seru :)