Thursday, June 18, 2020

JURUTERBANG PELATIH TUDM JALANI LATIHAN DI IPTS CANADA


Tentera Udara DiRaja Malaysia dilaporkan telah menghantar sekumpulan juruterbang pelatih ke Ontario, Kanada menjalani latihan pernerbangan dengan sekolah penerbangan International Test Pilots School (ITPS).

ITPS yang berpangkalan di London, Ontorio, Kanada merupakan pusat latihan untuk penerbangan melibatkan jet, pesawat kepak kaku, sistem peawat tanpa pemandu dan kejuruteraan.

Untuk modul latihan taktikal, ITPS mengendalikan jet latihan L-39C Albatross yang mana juruterbang pelatih akan menjalani latihan persenjataan, misi, taktikan dan pengunaan Night Vision Goggle (NVG).

Pelatih yang menjalani latihan menggunakan pesawat L-39C Albatross

Kumpulan berkenaan dilaporkan dari program Fighter Lead In Training (FLIT) TUDM dikelokan oleh Divisyen Latihan, Pulatibang 3, Pangkalan Udara Kuantan.

Pulatibang 3 sebelum ini mengoperasikan jet latihan Aermacchi MB-339CM sebanyak 8 buah. Namun sebuah daripadanya mengalami kemalangan pada 2016.

Masalah utama jet latihan MB-339CM adalah enjinnya adalah diambil dari varian MB-339AM yang dibersarakan pada 2006. MB-339AM dioperasikan TUDM sejak 1983.Dilaporkan, jet latihan berkenaan makin sukar untuk mendapatkan alat ganti berikutan tiada lagi pengeluaran lagi dari pihak pengeluar.

TUDM juga tiada jet latihan tempur mencukupi kini bergantung pada jet pejuang ringan/jet latihan lanjutan Hawk 208/108 dalam jumlah yang terhad dan semakin berkurangan berikutan siri kemalangan.

Pada 2017, TUDM telah merancang untuk mengantikan ketiga-tiga model jet berkenaan dibawah program Pesawat Tempur Ringan (LCA) yang berobjektif sebagai jet pejuang ringan dan jet latihan.

Pada 2019, TUDM telah memohon Request for Information (RFI) kepada beberapa pengeluar bagi memenuhi keperluan TUDM. Dijangka KAI T-50 Golden Eagle, Yakolev Yak-130 dan Leonardo M-346 Master dilihat calon utama untuk program LCA dijangka akan diperolehi semasa tempoh belanjawan negara, Rancangan Malaysia ke-12.

sumber : Malaysia Defence Review


No comments: