Sunday, June 28, 2020

MRSS DAN PENUBUHAN PASUKAN MARIN MALAYSIA

MRSS & Kor Marin Malaysia

Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) dijangka bakal membuat memperolehi 2 buah Kapal Bantuan Pelbagai Guna (MRSS) dalam tempoh masa belajawan 5 tahun negara iaitu Rancangan Malaysia ke-12 tempoh tahun 2021-2025.

Dijangka Tentera Darat Malaysia (TD) berkemungkinan bakal menubuhkan pasukan marin yang akan diserap dari pasukan Briged ke-10 PARA. Ini dikatakan hanya Brigade ini sahaja dalam atm, pasukan yang ada pengalaman dan taktik marin.

Terdapat laporan menyatakan pasukan nukleas ditubuhkan untuk penubuhan pasukan marin dibawah Divisyen ke-5 TD yang dijangka berpangkalan di Timur Sabah.

Pasukan Marin berkenaan dijangka akan mengunakan aset udara dan darat sedia ada yang digunakan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) antaranya helikopter dan kenderaan perisai.

TD telah mengoperasikan 46 buah varian amfibia AV8 Gempita 8x8 yang dikenali IFV-25. Ia mempunyai kemampuan untuk berenang dipermukaan air seperti sungai dan tasik dengan adanya 2 unit waterjet serta pelampung khas disisi kiri dan kanan untuk mengapungkan kenderaan berkenaan.

Oleh kerana AV8 Gempita 8x8 mempunyai tambahan lapisan armor, ia hanya mampu berenang dalam kelajuan 6 kmj sahaja berbanding 8 kmj tanpa lapisan armor.

Untuk berenang di laut atau pesisir pantai pastinya kenderaan perisai AV8 Gempita 8x8 perlu tambahan aksersori antaranya penghadang serta pemecah ombak dibahagian hadapan kenderaan.

Kenderaan Perisai AV8 Gempita 8x8 dioperasikan oleh 3 krew terdiri dari pemandu, Gunner dan Komander serta mampu membawa 11 orang Infantri.

AV8 Gempita 8x8 varian IFV-25 dilengkapi meriam automatik Sharpshooter FNSS 25mm (Bushmaster) dan mesigan sepaksi 7.62mm. Ia dipasang pada turret penstabil yang membolehkan ia ditembak dalam keadaan bergerak disamping sistem pandangan siang dan malam.

Helikopter mèrupakan elemen terpenting dalam pasukan marin. Dijangka ATM bakal membuat perolehan baharu untuk helikopter dalam tempoh RMK-12.

TLDM dijangka mahukan 5 buah helikopter pengangkut bersaiz medium, Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) 8 buah helikopter pengangkut dan Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) 4 buah helikopter dan bakal menerima 6 buah helikopter ringan pelbagai guna MD530G.

Elemen udara penting dalam pengoperasian dan peperangan amfibia untuk mengangkut infantri, logistik serta misi menyelamat dan bantuan tembakan udara.

Dijangka Kapal MRSS mampu mengoperasikan 6 buah helikopter dalam satu-satu masa dengan 2 dek pendaratan helikopter serta hangar mampu menyimpan 4 buah helikopter.

Penubuhan Pasukan Marin telah dirancang sejak tahun 1980an namun terhalang akibat kekangan kewangan. Namun, ATM menerapkan elemen pasukan marin dan peperangan amfibia pada unit-unit dalam ATM dengan saban tahun menjalani latihan bersama dengan pasukan luar seperti Kor Marin Amerika Syarikat (USMC)

Sumber : -Malaysia Defence Review-


1 comment:

sandstorm7 said...

Seblum menubuhkan marin,kta harus bertanya dahulu....ada kah smua angkatan darat malaysia udah di lengkapi senjata yg jitu...senjata pwribadi...perisai badan...IFV yg mencukupi...medium tank yg mampu membuat asakkan dll....selagi semua blum di cukupi jgn lah nak bermimpi...