Thursday, June 18, 2020

MALAYSIA DIJANGKA BAKAL TERIMA RADAR JARAK JAUH DARI AMERIKA


Malaysia dilihat kembali menerima bantuan kelengkapan ketenteraan dari Amerika Syarikat. 

Terbaharu Malaysia dijangka bakal menerima sistem radar pengawasan udara dan maritim jarak jauh jenis "Mobile" dari Lockheed Martin

Walaupun jenis radar tidak diberitahu MMP boleh buat educated guess radar apa yang akan di berikan dan Malaysia sudah pun bersiap sedia membina tapak radar ini sejak tahun 2019. 

Selain itu negara kita dan Indonesia bukan negara pertama terima radar ini kerana Pakistan terima radar yang sama. Desas desusnya ketiga2 set radar ini percuma. MMP tak pasti 3 biji radar ni dibahagi sama rata ke atau Indonesia terima 3 dan Malaysia terima 3. Jadi radar tersebut menurut pendapat kami ialah ialah:

TPS-77 MRR

Radar Multi-Peranan (TPS-77 MRR) direka untuk penggunaan kuasa yang sangat rendah dan merupakan versi paling mudah untuk rangkaian produk TPS-77 yang berjaya di hasilkan oleh Lockheed Martin. 

Radar berprestasi tinggi ini, boleh dikonfigurasi untuk jarak jauh atau sederhana, boleh dipasang atau diangkut dengan mudah melalui C-130, trak, kereta api atau helikopter.

Kami percaya 3 radar ini akan di operasikan untuk memantau ruang udara Laut Champa bagi memantau pencerobohan udara oleh tentera musuh. 

Sistem ini akan melengkapi Malaysian Air Defense Ground Environment Sector Operations Center III (MADGE SOC III) yang menberikan Tentera Udara Diraja Malaysia dengan peningkatan keupayaan yang ketara kepada sistem pertahanan udara bersepadu kita.

Air Defense Operations Center yang mana sistem software dan User Interface sistem ini menggunakan sistem yang sama dengan software sistem Sentry yang di gunakan oleh NORAD.

Sentry merupakan asas Battle Control System, yang digunakan oleh Tentera Udara Amerika Syarikat dan Tentera Udara Kanada. Madge SOC III merupakan kesinambungan kerjasama yang panjang antara Thales Raytheon Systems dan Tentera Udara Diraja Malaysia, yang bermula sejak pemasangan arahan automatik pertama mereka dan kawalan sistem pertahanan udara Malaysia.

Kerajaan Amerika Syarikat menerusi Pentagon dijangka membiayai program perolehan ini secara Foreign Military Sales (FMS) dengan data maklumat dikeluarkan melalui laman sesawang Kerajaan Amerika Syarikat.

Objektif utama pembiayaan program perolehan ini adalah untuk memastikan negara sahabat Amerika Syarikat untuk terus selamat serta berhubung dengan Amerika Syarikat secara "Command Control Communications and Intelligence" (C3I) melalui US Joint Air Operation.

sumber : MMP & MDR


2 comments:

michelle said...

Numpang promo ya Admin^^
ingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat
ayo segera bergabung dengan kami di ionpk.biz ^_$
add Whatshapp : +85515373217 || ditunggu ya^^

sandstorm7 said...

Radar hiba...harus beli 3 lgi..for follow up...itu yg USA mau...d kasi hiba tpi kta harus ganda kan lgi