Sunday, March 12, 2023

INDONESIA TERIMA PESAWAT C-130J SUPER HERCULES YANG PERTAMA

Pesawat 130J Super Hercules milik USAF

Pesawat pertama daripada lima pesawat pengangkut taktikal C-130J Super Hercules yang ditempah oleh Kementerian Pertahanan Indonesia untuk Angkatan Udara Indonesia (TNI-AU) tiba di Jakarta pada 06 Mac 2023.

Pesawat itu, dengan nombor ekor A-1339 tiba di Lapangan Terbang Halim Perdanakusuma di Jakarta, dan diberikan tabik air tradisional semasa ketibaan.

Timbalan Ketua Staf TNI-AU Naib Marshall Marsdya Agustinus Gustaf Brugman turut hadir mengetuai istiadat ketibaan.

Pesawat baharu itu diterbangkan oleh dua juruterbang dari Tentera Udara Indonesia iaitu Lt. Kol. Pnb Anjoe Manik dan Lt. Kol. Alfonsus, diiringi anggota TNI-AU yang lain.

Pesawat itu memulakan perjalanan dari kemudahan Lockheed Martin di Marietta, Georgia pada 28 Februari 2023, dan mempunyai beberapa perhentian teknikal di sepanjang perjalanan termasuk di Monterey di California, Honolulu di Hawaii, Kwajalein Atoll di Kepulauan Marshall, Guam, sebelum akhirnya tiba di Jakarta , Indonesia.

C130J super Hercules tiba di Jakarta

Pesawat itu dijangka ditugaskan dengan Skuadron 31 yang berpangkalan di Pangkalan Udara Halim Perdanakusuma di Jakarta, yang akan menyaksikan pesawat C-130H Hercules warisannya dipindahkan ke Skuadron 32 yang berpangkalan di Pangkalan Udara Abdu Rachman Saleh di Malang untuk menggantikan C-130B Hercules yang lebih lama.

Lockheed Martin sebelum ini telah mengesahkan bahawa ia akan menghantar baki pesawat yang ditempah antara Julai dan Oktober pada 2023, dan pesawat lain menjelang Januari 2024.

TNI-AU menghantar sejumlah 48 anggota ke AS termasuk 12 juruterbang untuk berlatih terbang dan menyelenggara C-130J Super Hercules baharu.

Lockheed Martin C-130J Super Hercules ialah pesawat pengangkut tentera turboprop empat enjin. C-130J ialah kemas kini menyeluruh Lockheed C-130 Hercules, dengan enjin baharu, dek penerbangan dan sistem lain.

Erti kata lain C-130J ialah versi terbaru C-130 Hercules

Sumber : asia pacific defense journal


No comments: