Monday, March 20, 2023

RADAR PERTAHANAN BAHARU TUDM BEROPERASI PADA AKHIR-2023

Radar AN/TPS 77 dipasang pada truk

KUALA LUMPUR – Menteri Pertahanan, Datuk Seri Utama Mohamad Hasan hari ini menyatakan bahawa radar pertahanan udara baharu akan beroperasi di Labuan menjelang akhir tahun ini.

Beliau menyatakan perkara itu semasa Sesi Soal Jawab Lisan di Dewan Rakyat.

“Tentera Udara Diraja Malaysia dan Kementerian Pertahanan sedang dalam proses menggantikan radar di Labuan.

"Kami akan mengguna pakai sistem dari Amerika Syarikat yang akan kami komisenkan pada akhir tahun ini," katanya.

Menurutnya, radar TPS-77 akan menggantikan radar buatan Itali yang sudah lapuk.

Sebelum ini, Amerika Syarikat telah mengumumkan cadangan perolehan 3 radar jarak jauh ke Malaysia dan Indonesia pada tahun 2020. Ketika itu, jumlah khusus radar untuk kedua-dua negara tidak dinyatakan lagi.

Kontrak itu kemudiannya diberikan kepada Lockheed Martin pada 2021 dengan nilai AS$25,111,798.

Pada masa sama, Tok Mat menegaskan ruang udara negara sentiasa dipantau dan diawasi secara konsisten oleh Tentera Udara Diraja Malaysia.

Radar AN/TPS-77 (dahulunya dikenali sebagai AN/TPS-117) ialah radar pengawasan udara jarak jauh L-Band, 3-D, boleh diangkut taktikal. Ia adalah versi mudah alih AN/FPS-117. Ia mempunyai 80 peratus persamaan dengan FPS-117.

AN/TPS-77 menggunakan tatasusunan imbasan elektronik aktif (AESA), untuk menjana beberapa rasuk pensel. Antena planar terdiri daripada 34 baris dengan 34 modul hantar/terima baris keadaan solid-state (TR) ke dalam unit boleh ganti satu talian (LRU) yang terletak pada tatasusunan antena dan digandingkan terus dengan elemen antenanya. 

Modul TR ini dipanggil Digital Array Row Transceiver (DART), dan menggunakan teknologi Gallium Nitride (GaN) untuk memberikan peningkatan kebolehpercayaan, memanjangkan hayat perkhidmatan radar dan mengurangkan kos kitaran hayat. Exciter dan final receiver terletak dalam unit elektronik platform yang dipasang di dasar antena itu sendiri.

Radar berprestasi tinggi ini, boleh dikonfigurasi untuk jarak jauh atau sederhana boleh dipasang atau diangkut dengan mudah C-130 Hercules, trak, keretapi atau helikopter.

sumber : mymilitary times.com




No comments: