Sunday, March 12, 2023

BRUNEI AKAN TERIMA DUA KAPAL PERONDA KELAS FEARLESS DARI SINGAPURA.

Kapal peronda kelas Fearless

Brunei dijadual menerima dua kapal peronda kelas Fearless terpakai dari Singapura, sebagai sebahagian daripada hubungan pertahanan rapat antara kedua-dua negara.

Kapal-kapal itu dihadiahkan oleh Kerajaan Singapura untuk Tentera Laut Diraja Brunei (RBN), memandangkan perkhidmatan itu nampaknya memerlukan kapal peronda tambahan untuk meningkatkan kehadirannya dalam Zon Ekonomi Eksklusifnya.

Proses pemindahan kedua-dua kapal itu sedang dijalankan, dengan kedua-dua kapal itu sudah dikenal pasti melalui laporan media pertahanan Britain Janes sebagai bekas kapal Tentera Laut Republik Singapura, RSS Gallant (97) dan RSS Brave (95) yang telah bersara pada Disember 2020 dan Ogos 2019, masing-masing.

Sebaik sahaja dalam perkhidmatan dengan Tentera Laut Diraja Brunei, kedua-dua kapal ini akan dinamakan semula sebagai KDB As-Siddiq dan KDB Al-Faruq, masing-masing.

Kelas Fearless Tentera Laut Republik Singapura ialah kelas 12 kapal peronda yang dibina oleh Singapore Shipbuilding and Engineering, kini dikenali sebagai ST Engineering Marine, dan telah beroperasi dari Oktober 1996 hingga Disember 2020 apabila ia digantikan oleh kapal misi pesisir kelas Kemerdekaan yang baru dan lebih besar.

Mereka adalah 55 meter panjang dan mempunyai anjakan kira-kira 500 tan, dan dipersenjatai dengan meriam tentera laut Kompak Oto Melara 76mm, stesen senjata kawalan jauh Typhoon 25mm, dua mesingan berat 12.7mm, dan beberapa kapal bersenjatakan Mistral. sistem pertahanan udara jarak sangat dekat dan torpedo EuroTorp A244/S.

Walaupun semua kapal telah ditamatkan perkhidmatannya, empat daripada kapal itu telah diolah semula dan ditauliahkan semula sebagai kapal keselamatan dan tindak balas maritim kelas Sentinel (MSRV) untuk digunakan untuk mengamankan perairan dalaman negara.

Singapura belum mengumumkan rancangan mengenai pelupusan akhir 5 kapal yang masih ada yang kini disimpan.

sumber : asia pasific defense journal

No comments: