Tuesday, March 28, 2023

EMPAT UNIT BLACK HAWK SECARA SEWAAN GANTI S61 NURI

Helikopter blackhawk

Panglima Tentera Darat Malaysia, Jeneral Tan Sri Zamrose Mohd Zain telah mengesahkan pada 11 Mac 2023 bahawa Tentera Darat Malaysia dijadualkan menerima empat buah helikopter Sikorsky Black Hawk.

Pengumuman ini dibuat semasa Perbarisan Penghargaan Panglima Tentera Darat Ke-28 dan Ulang Tahun Ke-28 Penerbangan Tentera Darat (PUTD) di Kem Mahkota di Kluang, Johor.

Pemerolehan helikopter itu dikatakan bersama Kementerian Pertahanan (MOD) dan dalam fasa Seal of Acceptance, dan dijangka tiba bersama Tentera Darat Malaysia pada Mei atau Jun 2023.

Helikopter Black Hawk dibawa masuk untuk menggantikan Sikorksy S-61 Nuri yang sudah tua, yang Tentera Darat Malaysia mula bersara daripada perkhidmatan.

Disebabkan sifat dan kelajuan pemerolehan dan penghantaran, dipercayai bahawa helikopter Black Hawk tidak dibeli untuk Tentera Darat Malaysia, dan boleh dipajak daripada pembekal perkhidmatan.

Membeli helikopter, walaupun terus daripada pengilang memerlukan masa penghantaran yang lebih lama dan proses yang lebih intensif masa serta kelulusan daripada kerajaan negara pengeksport dan pihak berkuasa lain.

Penggantian S-61 Nuri telah disifatkan sebagai mendesak, dan dipercayai bahawa 4 helikopter Black Hawk hanyalah langkah stop-gap, kerana Kementerian Pertahanan Malaysia mencari penyelesaian yang lebih kekal.

Setelah dihantar, helikopter Black Hawk ini akan dikendalikan oleh Skuadron 882 Rejimen Penerbangan Tentera Darat Malaysia.

sumber : Asia Pacific Defense Journal

No comments: