Monday, June 13, 2016

INDIA BERCADANG UNTUK MENGESKPOT MISIL BRAHMOSNYA KE NEGARA ASIA LAIN.

India telah meningkatkan usaha untuk menjual sistem peluru berpandu canggih untuk Vietnam dan mempunyai sekurang-kurangnya 15 lagi pasaran yang menjadi tumpuannya, menurut pakar perkara ini mencerminkan kebimbangan di New Delhi mengenai asertif ketenteraan China yang semakin berkembang.

Peluru berpandu Brahmos buatan India
Menjual  peluru berpandu supersonik Brahmos, yang dibuat oleh usaha sama India-Rusia, akan menandakan satu anjakan untuk pengimport senjata terbesar di dunia, kerana India mencari cara untuk menambah dan meningkatkan pendapatanya dan menghantar senjata untuk memantapkan pertahanan rakan kongsi.

Kerajaan Perdana Menteri Narendra Modi telah mengarahkan Brahmos Aerospace, yang menghasilkan peluru berpandu, untuk mempercepatkan jualan kepada senarai lima negara yang didahului oleh Vietnam, menurut nota kerajaan dilihat oleh Reuters dan tidak dilaporkan sebelum ini.

Negara yang lain ialah Indonesia, Afrika Selatan, Chile dan Brazil.
Filipina adalah nama teratas dalam senarai kedua daripada 11 negara termasuk Malaysia, Thailand dan United Arab Emirates, negara-negara ini telah "menyatakan minat tetapi memerlukan perbincangan lanjut dan analisis".

Brahmos di lancar dari kapal (platform laut)
New Delhi telah menangguh permintaan Hanoi pada 2011 untuk Brahmos kerana takut kemarahan China, yang melihat senjata tersebut, dikatakan sebagai peluru berpandu kruis terpantas di dunia dengan kelajuan sehingga tiga kali ganda kelajuan bunyi.

Satu sumber di Kementerian Pertahanan berkata India berharap untuk memuktamadkan rundingan mengenai bekalan Brahmos ke Vietnam pada akhir tahun ini.

Indonesia dan Filipina juga berminat untuk mendapatkan Brahmos, yang mempunyai jarak jangkauan 290 km dan boleh dilancarkan melalui platform darat, laut dan kapal selam. Versi yang dilancarkan dari udara masih dalam peringkat ujian.

Tidak seperti Vietnam, Filipina dan Malaysia, India bukan pihak yang terlibat dalam pertikaian wilayah di Laut China Selatan, laluan perdagangan global penting yang kebanyakan dituntut oleh China .

Tetapi India mempunyai sempadan tanah yang belum diselesaikan dengan China dan pada tahun-tahun kebelakangan ini
bimbang dengan perkembangan kekuatan maritim jirannya yang sedang berkembang pesat di Lautan Hindi. 

sumber
Reuters

 

No comments: