Sunday, June 26, 2016

APMM AKAN DAPAT SEMBILAN KAPAL PERONDA TERMASUK KAPAL PERONDA (OPV)

KDB Darussalam kapal peronda Generasi baru (OPV) Brunei buatan firma Lurrsen Jerman
KUCHING, 23 Jun (Bernama) - Kerajaan memperuntukkan RM1.3 bilion untuk membina sembilan lagi kapal peronda Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) untuk meningkatkan aset dan meningkatkan keupayaannya.

Ketua Pengarah
Maritim APMM, Laksamana Datuk Ahmad Puzi Kahar berkata, kapal peronda pertama dijangka siap pada akhir tahun ini manakala selebihnya akan diperoleh secara berperingkat pada tahun-tahun berikutnya.
Beliau berkata tiga daripada kapal-kapal peronda adalah generasi baru (OPV) Offshore Patrol Vessel  yang lebih besar dan dilengkapi dengan (UAV) canggih tanpa pemandu .

"Kapal-kapal yang sedang dibina di negara ini dengan kerjasama sebuah syarikat dari Jerman. Jadi, terdapat pemindahan teknologi yang boleh meningkatkan keupayaan dan memberi manfaat kepada industri perkapalan negara," katanya.

Beliau berkata,
OPV generasi  baru adalah kapal peronda yang lebih besar berukuran 80 meter dan ke atas, dan tiga buah akan dibina dengan kos RM740 juta.

Ahmad Puzi berkata demikian dalam sidang media yang diadakan bersempena dengan pelancaran Ops Pagar Laut di Tun Abang Salahuddin Maritime Jetty Complex (KOMTAS), di Muara Tebas di sini, hari ini.

Beliau berkata Ops Pagar Laut, yang dimulakan pada awal Ramadan, lebih kepada  mengawal wilayah perairan
sekitar dan pintu masuk negara yang merupakan kawasan panas, akan digandakan kawalan dengan kehadiran tiga aset APMM setiap hari.

Beliau
juga berkata majlis pelancaran hari ini diadakan selepas isteri Yang DiPertua Negeri Sarawak , Toh Puan Raghad Kurdi Taib, bersetuju untuk menyerahkan sumbangan Aildifitri kepada anggota APMM petang ini di KOMTAS.

Menurut Ahmad Puzi, APMM sentiasa memastikan tidak lebih daripada 25 peratus daripada anggota APMM telah dibenarkan mengambil cuti pada musim cuti, tidak kira apa sahaja sambutan atau perayaan, untuk memastikan perkhidmatan (siap siaga) akan sentiasa berada di kemuncaknya.

sumber : BERNAMA


No comments: