Wednesday, October 12, 2016

JET PEJUANG BARU DI KUPANG AIR BASE TINGKATKAN KESELAMATAN INDONESIA

Peta wilayah Nusa Tenggara Timur (NTT), Indonesia
KUPANG (Indonesia), 10 Okt 2016 - Empat jet pejuang jenis Sukhoi tidak lama lagi akan ditempatkan di pangkalan udara El Tari di Kupang, Nusa Tenggara Timur (NTT), untuk membantu operasi keselamatan sokongan di wilayah timur, agensi berita Indonesia, Antara melaporkan.

"Buat masa ini, kita masih membina hangar baru untuk menampung ketibaan beberapa pesawat Sukhoi di NTT," kata Ketua  pangkalan udara
El Tari Kolonel Jorry S. Koloay.

Beliau menjelaskan bahawa pembangunan hangar di El Tari adalah program lima tahun panjang yang diperkenalkan oleh ibu pejabat Angkatan Pertahanan (TNI) .

Selain daripada peralatan sistem pertahanan, beberapa kakitangan juga akan ditambah di pangkalan udara untuk menyenggarakan pesawat, katanya.


Kolonel Koloay berkata keputusan untuk menempatkan beberapa jet pejuang di ibu negara NTT telah dibuat memandangkan kedudukan wilayah itu, yang bersempadan dengan dua negara-negara asing, Timor Leste dan Australia.

 
"Kami bersempadan dengan Timor Leste dan Australia dan wilayah ini mempunyai banyak pulau-pulau
kecil yang terpencil , jadi kehadiran jet pejuang  ini akan membantu menjamin keselamatan kawasan-kawasan ini," katanya.

Beliau berkata ibu pejabat TNI berharap pangkalan udara El Tari akan menjadi pangkalan udara utama bagi wilayah selatan negara itu.


Selain menempatkan jet-jet Sukhoi dan menggaji lebih ramai kakitangan, pertahanan udara di NTT akan terus dipertingkatkan, Koloay menambah bahawa TNI merancang untuk membina satu unit radar di Southwest Sumba untuk memastikan liputan penuh untuk pertahanan udara di NTT dan West Nusa Tenggara.


"Untuk membuat El Tari sebuah pangkalan udara di bahagian selatan Indonesia, satu unit radar juga perlu dibina di NTT," kata bekas komander pangkalan udara Sam Ratulangi di Manado, Sulawesi Utara.

Sumber
BERNAMA 

No comments: