Wednesday, October 26, 2016

MALAYSIA BELI KAPAL LITTORAL MISSION SHIP DARI NEGARA CHINA


SHAH ALAM: disahkan, Malaysia akan membeli kapal perang buatan China . Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein bercakap di kementerian  hari ini mengesahkan bahawa kontrak akan ditandatangani pada 5 November.

"Pada 5 November 2016, Kementerian Pertahanan akan menandatangani kontrak untuk perolehan Littoral Mision Ship (LMS) dengan SASTIND (Pentadbiran Negeri bagi Sains, Teknologi dan Industri untuk Pertahanan Negara China), yang merupakan intipati penting dalam lawatan rasmi Perdana Menteri ke China pada akhir bulan ini, "kata Hishammuddin pada satu perhimpunan di kementerian itu.


Dia tidak menjelaskan lanjut mengenai kontrak itu tetapi kemudiannya menyatakan di media sosial bahawa perolehan LMS bermakna bahawa pelan 15-ke-5 TLDM berjalan seperti yang dirancangkan.
Sumber industri memberitahu Malaysian Defence bahawa perjanjian kerajaan dengan kerajaan akan melibatkan pembinaan empat buah kapal. Malaysian Defence telah melaporkan mengenai cadangan untuk LMS dilaman blognya sebelum ini.

Perancangan 15 ke 5 TLDM berjalan seperti yang dirancangkan
 Ada kemungkinan bahawa dua daripada LMS ini akan dibina di China, dengan yang dua yang lain akan dibina oleh Boustead Naval Shipyard di Malaysia.  

Ia juga berkemungkinan menandatangani kontrak termasuk pemindahan teknologi, manakala BNS boleh membina lebih LMS di Malaysia sebagai memenuhi perancangan TLDM untuk mempunyai 18 kapal untuk menggantikan beberapa kapal yang sedang berkhidmat dalam Armadanya.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, empat kapal kelas Laksamana akan dibersarakan, tidak secara serentak, tetapi secara satu persatu dengan ada pengganti. Bagi peralatan ia mungkin akan dilengkapi dengan senjata sahaja. Ia juga mungkin akan dipasang dengan peluru berpandu. 

SASTIND adalah sebuah kementerian awam dalam Majlis Negeri Republik Rakyat China, yang bertanggungjawab untuk menetapkan dasar untuk perolehan pertahanan.
 

Sebelum  ini ia dipanggil COSTIND. SASTIND dilaporkan ditadbir pelbagai syarikat yang mengeluarkan peralatan ketenteraan untuk tentera China termasuk dua limbungan utamanya, China Corporation Shipbuilding Industri (CSIC) dan China State Shipbuilding Corporation (CSSC).

sumber
malaysiandefence

No comments: