Monday, October 10, 2016

TIGA KAPAL TENTERA LAUT CHINA TIBA DI MALAYSIA

DUTA China Ke Malaysia, Dr. Huang Huikang (kanan) menyambut ketibaan Naib Ketua Turus Armada Laut Timur PLA Navy, Senior Captain Wang Hongli (kiri) sempena lawatannya ke Malaysia di jeti Boustead Cruise Centre. Foto Utusan Online


PELABUHAN KLANG 7 Okt. - Tiga kapal Tentera Laut China tiba di sini hari ini bagi lawatan selama lima hari.

Lawatan kapal berkenaan, CNS Xiang Tan, CNS Zhou Shan dan CNS Chao Hu bertujuan untuk ulang bekal dan berehat sebelum meneruskan perjalanan pulang ke China selepas menjalankan misi di Teluk Aden, Somalia.

Ketibaan ketiga-tiga kapal itu disambut oleh Pegawai Pengantara Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Kapten Chan Peng Cheong.

Pegawai Komunikasi Strategik TLDM, Komander Ismail Othman berkata, lawatan itu merupakan satu inisiatif diplomasi pertahanan yang akan menyumbang kepada perhubungan dua hala antara TLDM dan tentera laut China.

"Semasa lawatan, beberapa program telah disusun antaranya kunjungan hormat ke atas Asisten Ketua Staf Operasi dan Eksesais Markas Tentera Laut, Laksamana Muda Datuk Ahmad Abdullah bagi bertukar-tukar maklumat serta pendapat dan lawatan pegawai kanan kapal berkenaan ke Pusat Hidrografi Nasional," katanya kepada pemberita di sini.

CNS Xiang Tan dan CNS Zhou Shan merupakan kapal jenis Frigat kelas Jiangkai ll manakala CNS Chao Hu pula jenis Type 903 kapal replenishment.

Salah sebuah Kapal Frigate China - CNS Zhou Shan yang melawat baru-baru ini

sumber
BERNAMA, Utusan Online

No comments: