Sunday, August 13, 2017

CHINA PROTES KAPAL AS CEROBOH PULAU BUATANNYA

DDG USS John S. McCain berlayar dalam jarak enam batu nautika dari Mischief Reef, sebahagian daripada Kepulauan Spratly yang dipertikaikan di selatan Kepulauan Paracel

BEIJING: Beijing menyuarakan rasa tidak puas hati hari ini, selepas kapal perang Amerika Syarikat (AS) berlayar berhampiran sebuah pulau buatan yang menjadi pertikaian di Laut China Selatan.

Menurut jurucakap kementerian luar negara China, Geng Shuang, operasi itu mendorong tentera laut China untuk memberi amaran kepada kapal pemusnah AS itu.

Shuang berkata tindakan USS John S. McCain itu melanggar undang-undang China dan antarabangsa, mencemar kedaulatan 'dengan serius' dan keselamatan negara.

"China sangat tidak berpuas hati dengan tindakan ini," kata Shuang dalam satu kenyataan, sambil menambah Beijing akan menghantar bantahan rasmi kepada Washington.

Kapal pemusnah USS John S. McCain berlayar pada jarak enam batu nautika dari Mischief Reef, sebuah pulau buatan yang dibina China semalam, sebagai sebahagian daripada operasi 'kebebasan belayar', kata seorang pegawai AS.

Seorang pegawai AS yang enggan namanya disiarkan memberitahu AFP, Kapal frigat Cina menghantar amaran radio sekurang-kurangnya 10 kali kepada USS McCain.

"Mereka memberitahu dan berkata 'tolong pusing balik, awak ada di perairan kami,' 'kata pegawai itu. "Kami memberitahu mereka bahawa kami adalah AS (kapal) yang menjalankan operasi rutin di perairan antarabangsa."


Kebebasan operasi navigasi adalah yang ketiga yang dilakukan oleh Amerika Syarikat sejak Presiden Donald Trump mengambil alih jawatan presiden pada Januari. - AFP

 
Terumbu Mischief yang dikuasai oleh China

 sumber : Berita harian

 

No comments: