Sunday, August 20, 2017

LCS PERTAMA DILANCARKAN PADA MINGGU HADAPAN

LCS pertama dengan no pennant 2501 -Maharaja Lela : foto MMP


SHAH ALAM: Kapal Angkatan Littoral Combat Kelas pertama (LCS) akan dilancarkan minggu depan di Boustead Naval Shipyard, Lumut. Pelancaran kapal itu menandakan permulaan ke dalam perkhidmatan LCS pada tahun 2019.

Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah dijangka merasmikan majlis itu pada 24 Ogos walaupun dengan tradisi tentera laut Raja Permaisuri Tuanku Zara Salim dijangka melancarkan kapal itu dan menamakannya sebagai Maharaja Lela. Dia akan diberi awalan Kapal Diraja apabila dia akan memasuki perkhidmatan, diharapkan pada tahun 2019.


Ketua TUDM Laksamana Kamarulzaman Badaruddin mengesahkan majlis pelancaran dan nama kapal ketika ditemui di Kementerian Pertahanan hari ini.

Tentera laut yang telah melakukan tinjauan di kalangan orang ramai untuk memilih tiga tema - Pahlawan, Senjata dan Nilai keberanian - sebagai nama untuk LCS, nampaknya telah memilih Pahlawan, maka Maharaja Lela sebagai yang pertama dalam kelasnya. Dan bagi meneruskan tradisi angkatan laut kapal pertama dalam kelasnya akan menggunakan nombor penant 2501.



Foto dari malaysian Defence

Kemungkinan besar RMN telah memilih nombor pennant selaras dengan pendiriannya bahawa ia adalah LCS, kelas kapal perang baru dan bukan corvette atau frigat.  

kapal Gowind Mesir yang dilancarkan tanpa panoramic mast
Kapal baru itu tidak akan kelihatan seperti kapal Gowind Mesir pada pelancarannya kerana tiang panorama (panoramic mast) telah dipasang di atas kapal sebelum pelancaran.

Sementara itu, Malaysia telah menjadi negara ASEAN kedua selepas Thailand dipilih untuk Program Perkongsian Negeri yang dimulakan oleh Jabatan Pertahanan U.S. Malaysia menandatangani SPP dengan Pengawal Kebangsaan Washington pada majlis hari ini (16 Ogos). Dirasmikan oleh Ketua Angkatan Tentera Jeneral Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor.


Raja Affandi berkata melalui SPP, Angkatan Tentera Malaysia dengan Pengawal Kebangsaan Washington (Washington National Guard) bukan sahaja akan membawa aktiviti kerjasama ketenteraan - latihan bersama - tetapi juga aktiviti pembangunan sosial.

Sebagai langkah pertama, MAF dan WANG telah menjalankan beberapa latihan bersama melalui Latihan Bersama Warrior, dari 6 hingga 18 Ogos di Mentakab, Pahang dan Kluang, Johor.  


Kerjasama ini akan terus berkembang pada masa akan datang untuk manfaat kedua-dua pihak. 

sumber : Malaysian Defence, MMP
 

No comments: