Monday, February 11, 2019

FRIGAT RTN HTMS BHUMIBOL ADULYADEJ (FFG 471)

Frigat DW3000F RTN (HTMS Bhumibol Adulyadej)
HTMS Bhumbol Adulyadej (FFG-471), yang sebelum ini dikenali sebagai HTMS Tachin adalah versi diubahsuai dari kelas DW 3000F buatan Korea Selatan. Frigat stealth yang berprestasi tinggi telah dibina oleh Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering's (DSME) di bawah kontrak US $ 410 juta dari Ogos 2013.

HTMS Bhumibol Adulyadej adalah yang pertama dari dua kapal yang akan dibina untuk Royal Thai Navy (RTN) . Kapal kedua dari kelas ini akan dibina dalam negara di bawah perjanjian pemindahan teknologi.

DW3000 frigat pelbagai guna  secara rasmi diserahkan kepada Tentera Laut Diraja Thai dalam satu majlis pada bulan Disember selepas dilancarkan pada bulan Januari 2017.

Rekabentuk frigat Bhumibol Adulyadej didasarkan pada reka bentuk kapal Destroyer Kelas Gwanggaeto (KDX-1) Korea Selatan, berukuran 122.5 meter panjang dan mempunyai krew 136.

Kelajuan maksimum 30 knot dan jarak operasi berterusan sekitar 4,500 batu nautika

Mempunyai berat 3,650 tan dan dijangka akan dilengkapi dengan meriam Oto Melara 76mm, sistem pelancar peluru berpandu menegak 8-sel (VLS system), pelancar peluru berpandu
anti-kapal jenis Harpoon,  sistem senjata jarak dekat Phalanx, pelancar torpedo, meriam DS-30M kaliber 30mm dan pelancar umpan. 
 
Meriam utama Oto Melara 76 mm

Sistem radar ialah radar kawalan tembakan CEROS 200 terdiri daripada pelbagai sensor, termasuk EO, IR, TV dan Laser. Di samping itu, ia mempunyai pelacak video canggih untuk membolehkan TV dan pengesanan IR beroperasi serentak.

Selain itu radar pengawasan AESA jarak sederhana dan jauh Sea Giraffe 4A.

Kapal kedua akan dipasang secara tempatan di Mahidol Adulyadej Naval Dockyard RTN melalui pemindahan teknologi (Ini juga bermakna RTN boleh membuat frigat sendiri di masa depan, keluaran tempatan).

sumber : Naval Today & Militaryleak.com 

 

No comments: